SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Praktyka zawodowa III Edukacja włączająca - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Praktyka zawodowa III Edukacja włączająca
Kod przedmiotu 05.1-WP-PSSM-PRA3
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Tomasz Fetzki
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Praktyka 120 8 120 8 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem praktyki jest:

  • poznanie organizacji placówki, w której z edukacji korzystają dzieci/uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, a także zapoznanie się z obowiązującą w placówce dokumentacją, zgodną z wymaganiami prawa oświatowego,
  • opanowanie umiejętności organizowania kształcenia dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
  • opanowanie umiejętności projektowania i realizowania zajęć z dziećmi/uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz dokumentowania tych działań; istotne jest uwrażliwienie studenta na konieczność indywidualizacji oddziaływań edukacyjnych oraz etycznego zachowania się w stosunku do wychowanków ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz ich rodziców.

Wymagania wstępne

Student posiada podstawową wiedzę z zakresu subdyscyplin pedagogiki specjalnej oraz metodyki rewalidacji niepełnosprawnych uczniów, zdobytą na przedmiotach: "Praktyka zawodowa I Przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne", "Psychologia kliniczna i psychopatologia", "Wprowadzenie do dydaktyki specjalnej", "Pedagogika integracyjna i włączająca", "Podstawy psychologii kształcenia dzieci i młodzieży ze SPE", "Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej", "Diagnostyka w pedagogice specjalnej", Praktyka zawodowa II Kształcenie kierunkowe" oraz "Specjalne potrzeby edukacyjne I, II i III".

Zakres tematyczny

Tematyka praktyki:

  1. W trakcie praktyki pedagogicznej, realizowanej w dowolnej placówce przedszkolnej lub szkolnej, w której z edukacji korzystają dzieci/uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (w tym obligatoryjnie z niepełnosprawnościami) na dowolnym etapie edukacyjnym, z wyjątkiem placówek specjalnych, student odbywa 120 godzin praktyki pod nadzorem jednego nauczyciela, pełniącego rolę opiekuna praktyki. Opiekunem praktyki może być nauczyciel posiadający kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej, który w ramach awansu zawodowego osiągnął co najmniej stopień nauczyciela mianowanego.
  2. Student w pierwszym tygodniu praktyki powinien przejść szkolenie instruktażowe BHP na terenie placówki, w której realizuje praktykę pedagogiczną. W dalszej kolejności student zapoznaje się ze strukturą szkoły oraz zadaniami dotyczącymi organizacji edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i z zakresem czynności pracowników. Student powinien zapoznać się z obowiązującą w szkole dokumentacją (statut, regulamin Rady Rodziców, regulamin Rady Pedagogicznej, roczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej i opiekuńczej itp., system oceniania), a także z dokumentacją nauczyciela-wychowawcy (podstawa programowa, dziennik zajęć, plan pracy wychowawczo-dydaktycznej, IPET, klasowy program wychowawczy, plan współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym) oraz zasadami jej prowadzenia.
  3. Student w toku hospitacji różnych zajęć gromadzi materiał obserwacyjny na temat: a). organizowania procesu kształcenia, w tym doboru metod i form pracy, szczególnie metod aktywizujących, aranżacji przestrzeni i jej wyposażenia, organizacji pracy grupowej, indywidualizacji oddziaływań edukacyjnych, sposobów oceniania wychowanków, sposobów komunikowania społecznego i interpersonalnego z wychowankami; b). organizowania zajęć rewalidacyjnych, doboru metod i form pracy, wykorzystania środków dydaktycznych, w tym nowoczesnych technologii, indywidualizacji oddziaływań edukacyjnych, sposobów komunikowania społecznego i interpersonalnego z wychowankami.
  4. Student współdziała z opiekunem praktyk w planowaniu i prowadzeniu zajęć edukacyjnych, udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, podejmowaniu współpracy ze specjalistami zatrudnionymi w szkole oraz z rodzicami.
  5. Student pełni roli nauczyciela współorganizującego kształcenie specjalne w zakresie: planowania i współorganizowania zajęć edukacyjnych w szkole, z uwzględnieniem zasady indywidualizacji szczególnie pod kątem możliwości psychofizycznych uczniów z niepełnosprawnością i dysfunkcjami rozwojowymi; wykorzystania różnych metod, w tym alternatywnych i wspomagających metod komunikacji, środków dydaktycznych i nowoczesnych technologii; organizacji pracy grupowej, diagnozowania wiedzy i umiejętności uczniów; współpracy z innymi nauczycielami, specjalistami oraz rodzicami uczniów. Zajęcia prowadzone samodzielnie przez studenta z wychowankami zgodnie z podstawą programową, powinny stanowić co najmniej 50% godzin praktyki.
  6. Student analizuje i interpretuje sytuacje pedagogiczne poprzez prowadzenie dokumentacji, konfrontuje wiedzę teoretyczną z praktyką, ocenia własne kompetencje, ocenia przebieg prowadzonych zajęć, konsultuje się z opiekunem praktyki, omawia zgromadzone doświadczenia w grupie studentów.

Metody kształcenia

  • praktyka: hospitacja zajęć, planowanie i prowadzenie zajęć w charakterze nauczyciela współorganizującego kształcenie specjalne pod kierunkiem opiekuna.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ocena praktyki:

  1. Nauczyciel-opiekun praktyki wystawia studentowi opinię w formie oceny opisowej, którą podpisuje wraz z Dyrektorem placówki na specjalnym formularzu. Opinia powinna zawierać ocenę końcową (skala ocen: 2.0; 3.0; 3.5; 4.0; 4.5; 5.0).
  2. Student zobowiązany jest prowadzić dziennik praktyk, którego integralną częścią jest aneks w postaci konspektów wszystkich prowadzonych przez niego zajęć. Po odbyciu praktyki student przedkłada dziennik praktyk nauczycielowi akademickiemu, pełniącemu funkcję organizatora praktyki z ramienia UZ.
  3. Na dokumentację praktyki składa się:
  • egzemplarz „Porozumienia o organizacji zawodowych praktyk studenckich odbywanych na podstawie skierowania uczelni” z wymaganymi podpisami,
  • dziennik praktyk zawierający systematyczne opisy obserwowanych zajęć ze szczególnym uwzględnieniem oddziaływań nauczycieli wobec dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; dziennik zawiera komplet konspektów (sporządzonych wg wzoru przekazanego przez opiekuna praktyki z ramienia UZ),
  • wypełniony przez nauczyciela-opiekuna praktyki z ramienia szkoły i podpisany przez Dyrektora placówki formularz oceny końcowej.

Ocena końcowa:

Ocena końcową praktyki stanowi średnią ważoną: 80% oceny z praktyki wystawionej przez nauczyciela opiekuna praktyki i 20% oceny wystawionej przez koordynatora z ramienia UZ za poziom merytoryczny dokumentacji praktyki.

Frekwencja:

Każdy dzień nieobecności studenta na praktyce musi być udokumentowany. Nieobecność (nawet 1 dzień) na praktyce kwalifikuje studenta do powtórzenia całości lub części praktyki, w zależności od decyzji nauczyciela akademickiego z ramienia UZ.

Literatura podstawowa

Wybrana przez studentów literatura metodyczna.

Literatura uzupełniająca

Dostępne artykuły z czasopism: „Szkoła Specjalna”, „Wychowanie w Przedszkolu”, „Życie Szkoły” oraz wybrane przez studenta przewodniki metodyczne, scenariusze zajęć .

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Tomasz Fetzki (ostatnia modyfikacja: 26-04-2022 15:35)