SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka kształcenia w grupach zróżnicowanych I - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka kształcenia w grupach zróżnicowanych I
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-MKGZ1
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Małgorzata Czerwińska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 30 2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

1. Opanowanie przez studentów problematyki kształcenia w grupach zróżnicowanych z udziałem uczniów z niepełnosprawnością wzroku, niepełnosprawnością słuchu, deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności języka (SLI), trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą: istota nauczania otwartego, projektowanie przestrzeni klasy szkolnej, style poznawcze i strategie uczenia się oraz nauczania, modele nauczania indywidualizującego, uniwersalne projektowanie zajęć, nowe technologie w nauczaniu (technologie wspomagające i asystujące), metody nauczania i ich adaptacje do potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, formy organizacyjne pracy na lekcji z udziałem uczniów z niepełnosprawnością wzroku, niepełnosprawnością słuchu, deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności języka (SLI), trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą, znaczenie współpracy nauczycieli i specjalistów dla organizacji procesu edukacji, kontrola postępów i ocenianie (w tym wspierające uczenie się).

2. Ukształtowanie umiejętności studentów projektowania zajęć w grupach zróżnicowanych z udziałem uczniów z niepełnosprawnością wzroku, niepełnosprawnością słuchu, deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności języka (SLI), trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą, dobierania i adaptowania środków dydaktycznych (zwłaszcza dla uczniów z niepełnosprawnością wzroku i słuchu), dostosowywania treści i formy sprawdzianów do specyfiki procesów poznawczych uczniów z niepełnosprawnością wzroku, niepełnosprawnością słuchu, deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności języka (SLI), trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych                z wcześniejszym kształceniem za granicą, motywowania w/w uczniów do uczenia się, stosowania oceniania wspierającego uczenie się.

3. Uwrażliwienie studentów na potrzebę przyjmowania odpowiedzialności za podejmowane decyzje w procesie edukacji włączającej.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza na temat edukacji włączającej, uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (zwłaszcza uczniów z niepełnosprawnością wzroku, niepełnosprawnością słuchu, deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności języka (SLI), trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą - pozyskana w dotychczasowym przebiegu studiów.

Zakres tematyczny

Konwersatoria:

1. Style poznawcze i strategie uczenia się oraz nauczania uczniów z niepełnosprawnością wzroku, niepełnosprawnością słuchu, deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności języka (SLI), trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.

2. Uniwersalne projektowanie zajęć z udziałem uczniów z niepełnosprawnością wzroku, niepełnosprawnością słuchu, deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności języka (SLI), trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.

3. Dostosowywanie przestrzeni klasy szkolnej, dobór nowoczesnych technologii (wspomagających i asystujących, dobór i adaptacja środków dydaktycznych do potrzeb uczniów z niepełnosprawnością wzroku, niepełnosprawnością słuchu, deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności języka (SLI), trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.

4. Adaptowanie metod nauczania do potrzeb uczniów z niepełnosprawnością wzroku, niepełnosprawnością słuchu, deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności języka (SLI), trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.

5. Formy organizacyjne pracy na lekcji z udziałem uczniów z niepełnosprawnością wzroku, niepełnosprawnością słuchu, deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności języka (SLI), trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.

6. Kontrolowanie postępów i ocenianie uczniów z niepełnosprawnością wzroku, niepełnosprawnością słuchu, deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności języka (SLI), trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.

7. Sposoby motywowania do nauki uczniów z niepełnosprawnością wzroku, niepełnosprawnością słuchu, deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności języka (SLI), trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.

8. Konstruowanie konspektu lekcji w grupie zróżnicowanej z udziałem uczniów z niepełnosprawnością wzroku, niepełnosprawnością słuchu, deficytami kompetencji                    i zaburzeniami sprawności języka (SLI), trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych                 z wcześniejszym kształceniem za granicą.

Metody kształcenia

analiza tekstu z dyskusją, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, prezentacja, dyskusja, projekt.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ocena z przedmiotu:

Średnia ocen z: 1) Opracowania projektu. Kryteria oceny projektu od 2 do 5 za: a) poprawność merytoryczną, b) poprawność metodyczną, c) staranność techniczną (redakcyjną), c) atrakcyjność prezentacji projektu; 2) Kolokwium z treści konwersatorium. Kryteria ocen: niedostateczny (0-50%); dostateczny (51-60%), dostateczny plus (61-70%); dobry (71-80%); dobry plus (81-90%); bardzo dobry (91-100%).

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie konwersatorium. Oceną końcową jest ocena z konwersatorium.

Dopuszczalna liczba nieobecności - 3; wymagane zgłoszenie się na konsultacjach.

Literatura podstawowa

1. Dovigo F., Special Educational Needs and Inclusive Practices: An International Perspective. Studies in Inclusive Education, Rotterdam 2017.

2. Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych, red. J. Głodkowska, Warszawa 2017.

3. Międzykulturowość w szkole. Poradnik dla nauczycieli i specjalistów, red. K. Białek, Warszawa 2015

4. Wdówik P., Uniwersalne projektowanie zajęć dydaktycznych, Warszawa 2010.

5. Wspomaganie uczniów z dysfunkcją wzroku w szkołach ogólnodostępnych. Wybrane zagadnienia, red. J. Witczak-Nowotna, Warszawa 2010.

Literatura uzupełniająca

1. Chrzanowska I., Pedagogika specjalna – od tradycji do współczesności, Kraków 2015.

2. Czerwińska M., System Braille’a w edukacji i rehabilitacji dzieci z niepełnosprawnością wzroku – przyczynek do komunikacji i inkluzji społecznej, (w:) Edukacyjne oblicza komunikacji. Dyskurs interdyscyplinarny, J.J. Błeszynski, K.B. Kochan, E.M. Skorek, Zielona Góra 2016, s. 119-134.

3. Sipowicz K., Pietras T., Wprowadzenie do pedagogiki inkluzyjnej (włączającej), Wrocław 2017.

4. Szczygieł B., Jak pracować z dzieckiem niepełnosprawnym : konstruowanie programu zajęć, organizowanie klasy integracyjnej, konspekty zajęć, Kraków 2001.

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Małgorzata Czerwińska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 22-04-2022 13:54)