SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodyka kształcenia w grupach zróżnicowanych I |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PSSM-MKGZ1 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 30 | 2 | 30 | 2 | Zaliczenie na ocenę |
1. Opanowanie przez studentów problematyki kształcenia w grupach zróżnicowanych z udziałem uczniów z niepełnosprawnością wzroku, niepełnosprawnością słuchu, deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności języka (SLI), trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą: istota nauczania otwartego, projektowanie przestrzeni klasy szkolnej, style poznawcze i strategie uczenia się oraz nauczania, modele nauczania indywidualizującego, uniwersalne projektowanie zajęć, nowe technologie w nauczaniu (technologie wspomagające i asystujące), metody nauczania i ich adaptacje do potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, formy organizacyjne pracy na lekcji z udziałem uczniów z niepełnosprawnością wzroku, niepełnosprawnością słuchu, deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności języka (SLI), trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą, znaczenie współpracy nauczycieli i specjalistów dla organizacji procesu edukacji, kontrola postępów i ocenianie (w tym wspierające uczenie się).
2. Ukształtowanie umiejętności studentów projektowania zajęć w grupach zróżnicowanych z udziałem uczniów z niepełnosprawnością wzroku, niepełnosprawnością słuchu, deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności języka (SLI), trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą, dobierania i adaptowania środków dydaktycznych (zwłaszcza dla uczniów z niepełnosprawnością wzroku i słuchu), dostosowywania treści i formy sprawdzianów do specyfiki procesów poznawczych uczniów z niepełnosprawnością wzroku, niepełnosprawnością słuchu, deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności języka (SLI), trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą, motywowania w/w uczniów do uczenia się, stosowania oceniania wspierającego uczenie się.
3. Uwrażliwienie studentów na potrzebę przyjmowania odpowiedzialności za podejmowane decyzje w procesie edukacji włączającej.
Podstawowa wiedza na temat edukacji włączającej, uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (zwłaszcza uczniów z niepełnosprawnością wzroku, niepełnosprawnością słuchu, deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności języka (SLI), trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą - pozyskana w dotychczasowym przebiegu studiów.
Konwersatoria:
1. Style poznawcze i strategie uczenia się oraz nauczania uczniów z niepełnosprawnością wzroku, niepełnosprawnością słuchu, deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności języka (SLI), trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.
2. Uniwersalne projektowanie zajęć z udziałem uczniów z niepełnosprawnością wzroku, niepełnosprawnością słuchu, deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności języka (SLI), trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.
3. Dostosowywanie przestrzeni klasy szkolnej, dobór nowoczesnych technologii (wspomagających i asystujących, dobór i adaptacja środków dydaktycznych do potrzeb uczniów z niepełnosprawnością wzroku, niepełnosprawnością słuchu, deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności języka (SLI), trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.
4. Adaptowanie metod nauczania do potrzeb uczniów z niepełnosprawnością wzroku, niepełnosprawnością słuchu, deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności języka (SLI), trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.
5. Formy organizacyjne pracy na lekcji z udziałem uczniów z niepełnosprawnością wzroku, niepełnosprawnością słuchu, deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności języka (SLI), trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.
6. Kontrolowanie postępów i ocenianie uczniów z niepełnosprawnością wzroku, niepełnosprawnością słuchu, deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności języka (SLI), trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.
7. Sposoby motywowania do nauki uczniów z niepełnosprawnością wzroku, niepełnosprawnością słuchu, deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności języka (SLI), trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.
8. Konstruowanie konspektu lekcji w grupie zróżnicowanej z udziałem uczniów z niepełnosprawnością wzroku, niepełnosprawnością słuchu, deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności języka (SLI), trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.
analiza tekstu z dyskusją, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, prezentacja, dyskusja, projekt.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ocena z przedmiotu:
Średnia ocen z: 1) Opracowania projektu. Kryteria oceny projektu od 2 do 5 za: a) poprawność merytoryczną, b) poprawność metodyczną, c) staranność techniczną (redakcyjną), c) atrakcyjność prezentacji projektu; 2) Kolokwium z treści konwersatorium. Kryteria ocen: niedostateczny (0-50%); dostateczny (51-60%), dostateczny plus (61-70%); dobry (71-80%); dobry plus (81-90%); bardzo dobry (91-100%).
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie konwersatorium. Oceną końcową jest ocena z konwersatorium.
Dopuszczalna liczba nieobecności - 3; wymagane zgłoszenie się na konsultacjach.
1. Dovigo F., Special Educational Needs and Inclusive Practices: An International Perspective. Studies in Inclusive Education, Rotterdam 2017.
2. Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych, red. J. Głodkowska, Warszawa 2017.
3. Międzykulturowość w szkole. Poradnik dla nauczycieli i specjalistów, red. K. Białek, Warszawa 2015
4. Wdówik P., Uniwersalne projektowanie zajęć dydaktycznych, Warszawa 2010.
5. Wspomaganie uczniów z dysfunkcją wzroku w szkołach ogólnodostępnych. Wybrane zagadnienia, red. J. Witczak-Nowotna, Warszawa 2010.
1. Chrzanowska I., Pedagogika specjalna – od tradycji do współczesności, Kraków 2015.
2. Czerwińska M., System Braille’a w edukacji i rehabilitacji dzieci z niepełnosprawnością wzroku – przyczynek do komunikacji i inkluzji społecznej, (w:) Edukacyjne oblicza komunikacji. Dyskurs interdyscyplinarny, J.J. Błeszynski, K.B. Kochan, E.M. Skorek, Zielona Góra 2016, s. 119-134.
3. Sipowicz K., Pietras T., Wprowadzenie do pedagogiki inkluzyjnej (włączającej), Wrocław 2017.
4. Szczygieł B., Jak pracować z dzieckiem niepełnosprawnym : konstruowanie programu zajęć, organizowanie klasy integracyjnej, konspekty zajęć, Kraków 2001.
Zmodyfikowane przez dr hab. Małgorzata Czerwińska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 22-04-2022 13:54)