SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Technologie informacyjne - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Technologie informacyjne
Kod przedmiotu 11.3-WP-PSP-TI
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Praca socjalna
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Jacek Jędryczkowski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

  • opanowanie podstawowej wiedzy z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT) ze szczególnym uwzględnieniem aktualnych metod i środków oddziaływań oraz narzędzi,
  • nabycie umiejętności sprawnego (legalnego, bezpiecznego i etycznego) korzystania z narzędzi ICT,
  • wdrożenie do funkcjonowania we współczesnym społeczeństwie informacyjnym oraz do świadomego i refleksyjnego posługiwania się ICT przez pracownika socjalnego.

Wymagania wstępne

Podstawowe wiadomości i umiejętności z zakresu informatyki / technologii informacyjnych – zakres szkoły średniej.

Zakres tematyczny

Podstawowe pojęcia z zakresu ICT; zastosowanie ICT w pracy pedagoga; budowa i zasada działania komputera oraz urządzeń peryferyjnych; bezpieczeństwo systemu operacyjnego i danych (kopia systemu operacyjnego, dyski sieciowe i synchronizacja danych oraz szyfrowanie); alternatywne systemy operacyjne; lokalna sieć komputerowa; konfiguracja połączenia proxy (UZ); aplikacje w chmurze: Dokumenty Google, Microsoft OneDrive oraz Dropbox ochrona danych osobowych i przestrzeganie zasad prawa autorskiego.
Edytor tekstu Microsoft Word lub LibreOffice Writer – formatowanie dokumentów zgodnie z wymogami; style i nagłówki oraz ich zastosowanie).
Arkusz kalkulacyjny – Microsoft Excel lub LibreOffice Calc; tworzenie i formatowanie arkuszy; funkcje i formuły; podstawowe obliczenia, automatyczny import danych zewnętrznych; sortowanie; analiza danych oraz ich wizualizacja.
Pliki multimedialne (grafika, dźwięk, film); oprogramowanie (rejestracja, edycja i konwersja plików).Projekt i wykonanie edukacyjnej witryny internetowej (CMS): osadzanie multimediów, hiperłącza i typy uprawnień; ankiety elektroniczne i testy, prezentacje multimedialne, galeria, mapy, kalendarze, Google Analytics.

Metody kształcenia

Wykład konwersatoryjny, pokaz, demonstracja, praca z książką, metoda zajęć praktycznych, metoda laboratoryjna, metoda projektu, do 30% zajęć może odbywać się zdalnie (korzystanie z multimedialnych kursów online: e-learning oraz blended learning).

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Nabycie wiadomości z zajęć realizowanych zastosowaniem metody wykładu oraz samodzielnej pracy z książką będzie weryfikowane z zastosowaniem testów z progami punktowymi (pytania zamknięte i otwarte). Umiejętności praktyczne będą weryfikowane na podstawie oceny prac (zadania praktyczne i projekty) – progi punktowe. Weryfikacja kompetencji społecznych odbywa się na podstawie analizy realizowanych samodzielnie projektów – progi punktowe.
Oceny cząstkowe z laboratorium nie są zaokrąglane do liczb całkowitych lub posiadających część ułamkową o wartości pięć dziesiątych. Wartości pośrednie są wyznaczane zgodnie z założeniem: ⟨95%; 100%⟩=5,0; ⟨85%; 95%)=4,5; ⟨75%; 85%)=4,0; ⟨65%; 75%)=3,5; ⟨55%; 65%)=3,0; ⟨0%; 55%)=2,0. Ocena z laboratoriów (końcowa) jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen cząstkowych i jest zaokrąglana zgodnie z zasadami matematyki do wartości przewidzianych w regulaminie studiów.

Literatura podstawowa

  1. Jędryczkowski J., Strona przedmiotu "technologie informacyjne": https://staff.uz.zgora.pl/jjedrycz/przedmioty.html (po wybraniu nazwy przedmiotu oraz grupy).
  2. Habraken J., Microsoft Office 365 Inside Out, wyd. Pearson Education, USA 2021.
  3. Official Google Blog (2022), https://blog.google/
  4. Official Microsoft Blog (2022), https://blogs.microsoft.com

Literatura uzupełniająca

  1. Bhanot R., Educational Development Through Information and Communications Technology, wyd. Routledge, Londyn 2017.
  2. Jędryczkowski J., Kanał YouTube "JJ Kursy": https://www.youtube.com/c/JJKursy/videos
  3. Jędryczkowski J., Publikacje: https://staff.uz.zgora.pl/jjedrycz/publikacje.htm

Każdorazowo ustalana przez prowadzącego

Uwagi

Platforma e-learningowa, kurs z materiałami dydaktycznymi, listami zadań oraz wymaganiami jest dostępny na stronie: https://staff.uz.zgora.pl/jjedrycz/przedmioty.html po wybraniu nazwy przedmiotu wraz z numerem grupy. Lub w planie zajęć po wybraniu odpowiedniego Classroomu.


Zmodyfikowane przez dr Jacek Jędryczkowski (ostatnia modyfikacja: 13-04-2022 11:35)