SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pomoc społeczna w społeczeństwie wielokulturowym - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pomoc społeczna w społeczeństwie wielokulturowym
Kod przedmiotu 14.5-WP-PSP-PSSW
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Praca socjalna
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Marcin Szumigraj
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Student potrafi: zaprezentować współczesne stanowiska teoretyczne dotyczące podstaw organizacji i prowadzenia pomocy społecznej w społecznościach zróżnicowanych kulturowo oraz w wybranych krajach UE. 

 

Wymagania wstępne

Pedagogika społeczna, psychologia ogólna, socjologia ogólna, teoria poradnictwa, antropologia kulturowa 

 

Zakres tematyczny

Problematyka wykładów:

Sposoby definiowania i rozumienia pomocy społecznej oraz poradnictwa międzykulturowego (poradnictwo wielokulturowe, poradnictwo transnacjonalne, eurodoradztwo); Poznanie obszarów życia społecznego, w którym manifestują się różnice międzykulturowe (stosunek do zasad etycznych i prawnych wynikających ze zobowiązań międzyludzkich, stosunek do jednostek i grupy, sposób zachowania i postrzegania świata, sposób wyznaczania statusu społecznego, stosunek do czasu, otoczenia); pomoc społeczna dla cudzoziemców i osób posiadających status uchodźcy w Polsce

Problematyka ćwiczeń: Metody pracy doradcy wielokulturowego (poradnictwo dla emigrantów, uchodźców, wędrowców (analiza specyfiki pojawiających się problemów  - język, płeć, wzorce kulturowe, szok kulturowy, nostalgia, samotność, alienacja), charakterystyka mniejszości etnicznych i narodowych mieszkających w Polsce

Metody kształcenia

Wykład, prezentacja, poznawanie środowiska, dyskusja grupowa

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie z ćwiczeń: ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Podstawą uzyskania oceny jest aktywne uczestnictwo w zajęciach oraz prezentacja (przygotowanie referatu) dotycząca analizy wybranej grupy mniejszości (narodowej, etnicznej, religijnej), diagnoza potrzeb, projektowanie działań pomocowych. 

Zaliczenie z wykładów: wykłady z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Zaliczenie w formie pracy kontrolnej.
Ocena końcowa: ocena końcowa jest średnią z ocen zaliczenia z ćwiczeń i z wykładów.
 

Literatura podstawowa

  1. Trompenars F., Hampden-Turner Ch., Siedem wymiarów kultury, Kraków 2002
  2. Bańka A., Poradnictwo transnacjonalne. Cele i metody międzykulturowego doradztwa karier, Warszawa 2006
  3. Kartowicz E., Praca socjalna w Europie, Olsztyn 2005
     

Literatura uzupełniająca

  1. Abdelaaty L.,  Steele L. G.,  Explaining Attitudes Toward Refugees and Immigrants in Europe,  Political Studies. Feb2022, Vol. 70 
  2. E.T.Hall, Ukryty wymiar, Warszawa 2001

Każdorazowo polecana przez prowadzącego 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Marcin Szumigraj (ostatnia modyfikacja: 24-04-2022 13:49)