SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Warsztat - wsparcie po stracie - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Warsztat - wsparcie po stracie
Kod przedmiotu 05.9-WP-PSP-WWpS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Praca socjalna
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anna Korlak-Łukasiewicz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 45 3 27 1,8 Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Umiejętność definiowania i opisywania procesu jakim jest żal po stracie bliskiej osoby. Przedstawienie przeżyć, jakie wywołują straty, dróg powrotu do zdrowia i wskazówek, które mogą pomóc w towarzyszeniu osobom przeżywającym żałobę.

Wymagania wstępne

Student posiada ogólną wiedzę na temat zjawisk zachodzących w otaczającej go rzeczywistości.

Zakres tematyczny

  1. Na czym polega przeżywanie żalu po stracie? Uczucia powstające podczas tego procesu.
  2. Fazy żałoby. Dlaczego tak rzadko decydujemy się na wyrażanie tych uczuć i przejście przez wszystkie te fazy?
  3. Psychologiczne, społeczne i somatyczne skutki tłumienia żalu po stracie – odcięcie się od swoich uczuć. Pozorny powrót do zdrowia.
  4. Jak konstruktywnie radzić sobie z żalem po stracie? Kroki, które trzeba poczynić, żeby odzyskać dobre samopoczucie.
  5. Towarzyszenie osobie, która poniosła stratę, jako zadanie dla bliskich, przyjaciół, psychologów, psychiatrów, pracowników socjalnych.
  6. Rozmowy z dziećmi o chorobie, cierpieniu i śmierci w oparciu o bajki terapeutyczne.
  7. Rozmowy o śmierci i umieraniu i co dalej z żyjącymi.
  8. Jak dzieci przeżywają żal po stracie?
  9. Instytucjonalne i pozainstytucjonalne formy wsparcia po stracie.

     

Metody kształcenia

Dyskusja, warsztaty metodyczne, gry dydaktyczne, inne metody aktywne, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, burza mózgów.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Przedmiot kończy się zaliczeniem. Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: ocena prezentacji wybranego zagadnienia programowego w toku zajęć – praca grupowa, ocena indywidualnej aktywności w toku zajęć, ocena bieżącego przygotowania na zajęcia oraz aktywności na zajęciach.

Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Za zgodą prowadzącego zajęcia student może odrobić zajęcia na których nie był uczestnicząc w zajęciach z inną grupą.

Studenci którzy mają przyznany tryb  indywidualnej organizacji studiowania są zobowiązani zgłosić się do prowadzącego zajęcia w ciągu dwóch tygodni od przyznania im IOS-u celem uzgodnienia indywidualnych warunków zaliczenia.

Literatura podstawowa

  1. Alexander H., "Doświadczenie żałoby", Poznań 2012. 
  2. Bonanno G.A., "The other side of sadness", New York 2009.
  3. Encreve-Lambert M.H., "Czy dziadziuś poszedł do nieba?", Kraków 2006.
  4. Fopka-Kowalczyk M., "Jak rozmawiać z dziećmi o chorobie, cierpieniu i śmierci", Warszawa 2017.
  5. Goldman L., „Jak rozmawiać z dziećmi kiedy ktoś umiera”, Łódź 2012.
  6. Herbert M., Żałoba w rodzinie, Gdańsk 2005.
  7. Kleszcz-Szczyrba R., Gałuszka A., "Utrata i żałoba", Katowice 2016.

Literatura uzupełniająca

1. Kubler-Ross E., "Rozmowy o śmierci i umieraniu", Poznań 1998.

2. Korlak-Łukasiewicz A., „Wsparcie po stracie rodzinne i instytucjonalne” [w:] „Wielowymiarowość wsparcia współczesnej rodziny polskiej”, red. Kantowicz E., Ciczkowska-Giedziun M., Willan-Horla L., Olsztyn 2015.

3. Korlak-Łukasiewicz A., „Dziecko wobec śmierci” [w:] „Problemy współczesnego dziecka”, red. Cywińska M., Poznań 2014.

4. Korlak-Łukasiewicz A., „Interwencja kryzysowa po stracie” [w:] „Żałoba i strata. Ujęcie interdyscyplinarne”, red. Kurtyka-Chałas J., Truszkowska J., Warszawa 2016.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anna Korlak-Łukasiewicz (ostatnia modyfikacja: 09-04-2022 11:48)