Przedmiot ma za zadanie ukazać rolę marketingu w życiu politycznym i społecznym; wskazać na jego elementy konstytutywne oraz mechanizmy oddziaływania. W rezultacie wiedza ta ma pomóc w identyfikowaniu procesów politycznych pod kątem zasad marketingu politycznego oraz efektów ich zastosowania.
Wymagania wstępne
Brak
Zakres tematyczny
Pojęcie marketingu politycznego. Elementy konstytutywne. Różnice między marketingiem rynkowym i politycznym.
Wprowadzenie do problemu strategii wyborczych - rodzaje, metody, techniki.
Analiza liderów politycznych w wybranych polskich kampaniach wyborczych.
Pojęcie reklamy negatywnej w marketingu politycznym.
Reklama negatywna w polskich i amerykańskich kampaniach wyborczych (I)
Reklama negatywna w polskich i amerykańskich kampaniach wyborczych (II)
Retoryka a marketing wyborczy.
Kolory i symbole w marketingu wyborczym. Kultura marketingu politycznego.
Telewizja a marketing wyborczy.
Nowe mass media (internet, telefonia komórkowa, portale społecznościowe) w marketingu wyborczym.
Marketing polityczny a autentyczność przekazu (medialnego).
Elementy etyczne w marketingu politycznym.
Metody kształcenia
Praca z tekstem, „burza mózgów”, analiza krytyczna źródeł, dyskusja, case study.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie kolokwium ustnego, tj. udzielenie prawidłowej odpowiedzi na 3 pytania (80% wartości oceny końcowej) oraz aktywne uczestniczenie w zajęciach (20%).
Literatura podstawowa
Szcudlińska-Kanoś A., Marketing polityczny w regionie, Kraków 2011
Dobek-Ostrowska B., Majdecka K. (red.) Studia empiryczne nad komunikowaniem politycznym w Polsce, Wrocław 2011
Garlicki J. (red.), Studia podyplomowe. Strategie i mechanizmy marketingu politycznego. Warszawa 2010
Dobek-Ostrowska B., Porozumienie czy konflikt, Warszawa - Bielsko Biała 2009
Dolińska D., Społeczny wizerunek partii politycznych, Toruń 2009
Giryn M.I., Specyfika polskich kampanii wyborczych na przykładzie kampanii parlamentarnej 2005 roku. Toruń 2009
Jabloński A.W., Sobkowiak L. (red.) Marketing polityczny w teorii i praktyce.Wrocław 2009
Olczyk T., Politrozrywka i popperswazja. Reklama polityczna w polskich kampaniach wyborczych XXI wieku. Warszawa 2009
Sokołowski M. (red.), Za kulisami spektaklu. Medialne wizerunki polityki. Toruń 2009
Cichosz M., Wizerunek lidera politycznego. W: Jeziński, M. (red.), Marketing polityczny. W poszukiwaniu strategii wyborczego sukcesu. Toruń 2005. ss.78-94
Cwalina W., Polityczna reklama negatywna. W: Jeziński, M. (red.), Marketing polityczny. W poszukiwaniu strategii wyborczego sukcesu. Toruń 2005. ss.111-152
Jeziński M., Marketing w politycznym zwierciadle. W: Jeziński, M. (red.), Marketing polityczny. W poszukiwaniu strategii wyborczego sukcesu. Toruń 2005. ss. 8-34
Kanabaj M., Sojusz Lewicy Demokratycznej w kampani wyborczej przed wyborami parlamentarnymi 2001 roku. W: Jeziński, M. (red.), Marketing polityczny. W poszukiwaniu strategii wyborczego sukcesu. Toruń 2005. ss. 319-343
Giereło-Klimaszewska K., Rola telewizji w kształtowaniu wizerunku politycznego. Studium mediatyzacji polityki na przykładzie wyborów prezydenckich w Polsce. Toruń 2008
Gierula M., Władza.Media.Polityka. Katowice 2006
Jeziński M. (red.), Wybory Parlamentarne 2005. Analiza marketingowa. Toruń 2006
Trzeciak S., Marketing polityczny w Internecie, Warszawa 2010
Kolenda-Zalewska K., Olejnik M., Chachołek S., Gałązka W., Mleczko A., Skała M., Szalkiewicz W.K., Zakowski J., Ten wredny PR 2009. Jak Public Relations zmieniło Polskę. Gliwice 2009
Sears D.O., Huddy L., Jervis R. (red.), Psychologia polityczna. Kraków 2008
Keeplinger H.M., Demontażpolityki w spoleczeństwie informacyjnym. Kraków 2007
Szalkiewicz W.K., Słownik polityczny IV RP. Wrocław 2007
Kochan M., Pojedynek na słowa. Techniki erystyczne w publicznych sporach. Kraków 2006
Piasecki A.K., Model przywództwa. Wymiar lokalny, krajowy, międzynarodowy. Kraków 2006
Szalkiewicz W.K., Kandytat. Jak wygrać wybory. Bydgoszcz-Olsztyn 2006
Batko A. Sztuka perswazji czyli język wpływu i manipulacji. Gliwice 2005
Brzeziński T., Michalak B. Kolor i symbol jako wizualne środki emocjonalnego oddziaływania w polityce. W: Jeziński, M. (red.), Marketing polityczny.W poszukiwaniu strategii wyborczego sukcesu. Toruń 2005. ss.167-197
Rusinek M., Załazińska A., Retoryka podręczna czyli jak wnikliwie słuchać i przekonywująco mówić. Kraków 2005
Gałązka W., Krywicki A., Nie wsytarczy być… czyli od zera do lidera. Wrocław 2004
Sun Tzu, Sun Pin, Sztuka wojny. Gliwice 2004
Pratkanis A., Aronson E., Wiek propagandy. Używanie i nadużywanie perswazji na co dzień. Warszawa 2003\
Uwagi
Brak
Zmodyfikowane przez dr hab. Lilla Młodzik, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 03-05-2022 19:11)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.