SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Współczesne problemy i kwestie społeczne - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Współczesne problemy i kwestie społeczne
Kod przedmiotu 14.9-WP-PSD-WPK
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Praca socjalna
Profil praktyczny
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Ewa Szumigraj
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Cel: umieć dostrzegać, analizować i diagnozować rozmaite współczesne problemy i kwestii społeczne, przygotować i poprowadzić dyskusje, debaty, zajęcia edukacyjno- profilaktyczne na ten temat, korzystać z wiedzy źródłowej z zakresu aktualnych problemów i kwestii społecznych.

Wymagania wstępne

wiedza o otaczającej rzeczywistości społecznej z zakresu szkoły średniej

Zakres tematyczny

Ćwiczenia
Uchodźcy i emigranci w Polsce, zanieczyszczenie środowiska, żywność i profilaktyka zdrowotna, gender i płeć kulturowa, pracoholizm, samotność a życie w pojedynkę.
 

Metody kształcenia

Ćwiczenia
Dyskusja grupowa, analiza tekstów, warsztat grupowy, prezentacja filmowa i multimedialna.
 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia 
Ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Metodami weryfikacji efektów kształcenia jest zapoznanie się z literaturą, aktywna dyskusja na zajęciach oraz zaliczenie kolokwium.
Ocena z przedmiotu jest oceną z ćwiczeń
 

Literatura podstawowa

Siudem I., Kwiatkowska G. (red.), Zachowania ryzykowne, 2012
Pyżalski J.,  Agresja elektroniczna wśród dzieci i młodzieży. 2010
Trent   J., Weeden   L., Błędne koło rozwodów. 2009
Brytek-Matera A., Obraz ciała-obraz siebie. Wizerunek własnego ciała w ujęciu psychospołecznym, 2008
Paprzycka E., Kobiety żyjące w pojedynkę, 2008
Hołyst B., Problemy młodego pokolenia. Studium z zakresu profilaktyki społecznej, 1991
Męcina J., Jak wspierać łącznie obowiązków rodzinnych i zawodowych, 2012
 

Literatura uzupełniająca

Orzechowski M., Mój sąsiad islamista. Kalifat u drzwi Europy, 2015
Baniak J. (red.),  Między nakazem a wyborem. Moralne dylematy małżeństw i rodzin w Polsce, 2012
Damon J., Wykluczenie, 2011
Donner J., Ling R., Komórka. Komunikacja mobilna, 2011 

Sex and gender differences in the development of empathy, Magali Jane Rochat, Neuroscience research, January 2022 (dostepne online)

Każdorazowo zalecana przez prowadzącego

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Marcin Szumigraj (ostatnia modyfikacja: 21-04-2022 23:29)