SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Antropologia społeczna |
Kod przedmiotu | 14.7-WP-PSD-AS |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Praca socjalna |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 5 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z antropologiczną perspektywą rozumienia świata ludzkiego. Pogłębienie ich wiedzy w zakresie współczesnych zjawisk społeczno-kulturowych w celu poprawnego diagnozowania sytuacji społecznej, bytowej i etnicznej podopiecznych oraz ułatwienia z nimi komunikacji. Pogłębienie wrażliwości antropologicznej i kompetencji kulturowych studentów przydatnych w pracy socjalnej.
Student posiada ogólną wiedzę na temat zjawisk zachodzących w otaczającej go rzeczywistości społecznej
Wykłady
1. Antropologia społeczna jako nauka (geneza, rozwój, wielkie postaci, cele).
2. Kultura, dziedzictwo kulturowe i tradycja w perspektywie antropologicznej.
3. Normy i innowacje w kulturze.
4. Spotkanie z Innym – konsekwencje w kulturze i życiu społecznym (wymiar teoretyczny).
5. Tradycyjny świat bezalternatywny a współczesny świat wielokulturowy; kolektywizm a indywidualizm.
6. Globalizacja a regionalizm i lokalność.
Ćwiczenia
1. Dziedzictwo kulturowe we współczesnym świecie.
2. Podstawowe instytucje życia społecznego w perspektywie antropologicznej.
3. Spotkanie z Innym – konsekwencje w kulturze i życiu społecznym (analiza).
4. Antropologia stosowana – przykłady realizacji.
5. Wielokulturowość a tożsamość społeczna i relacje międzykulturowe – analiza wybranych przypadków z regionu lubuskiego, Polski, Europy środkowej.
Wykład konwencjonalny i konwersatoryjny, prezentacja, praca w zespołach, analiza tekstów kultury, dyskusja, elementy edukacji mobilnej i online.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady: egzamin pisemny (minimum 50% punktów).
Ćwiczenia: referat i jego prezentacja podczas zajęć (oceniane są zgodność z tematem, samodzielność przygotowania pracy, poprawny język i forma, czytelność przekazu, adekwatność źródeł).
Ocena z przedmiotu jest średnią arytmetyczną z zaliczenia ćwiczeń i oceny z egzaminu.
Barnard A., Antropologia. Teoria i historia, Warszawa 2005.
Buchowski M., Zrozumieć Innego. Antropologia racjonalności, Kraków 2004
Burszta W.J., Antropologia kultury, Poznań 1998
Eller J.D., Antropologia kulturowa. Globalne siły, lokalne światy, Kraków 2012
Eriksen T. H., Małe miejsca, wielkie sprawy. Wprowadzenie do antropologii społecznej i kulturowej, Warszawa 2009.
Hall E., Poza kulturą, Warszawa 2001
Anderson B., Wspólnoty wyobrażone: rozważania o źródłach i rozprzestrzenianiu się nacjonalizmu, Kraków Warszawa 1997.
Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej, t. I, II, red. M. Kempny, E. Nowicka, Warszawa 2003.
Chutnik M., Szok kulturowy. Przyczyny, konsekwencje, przeciwdziałanie, Kraków 2007.
Ćervinkowa H., Gołębniak B. (red.), Badania w działaniu. Antropologia i pedagogika zaangażowana, Wrocław 2005.
Flis M. (red.), Etyczny wymiar tożsamości kulturowej, Warszawa 2004.
Golka M., Imiona wielokulturowości, Warszawa 2010.
Kalaga W. (red.), Dylematy wielokulturowości, Kraków 2004.
Kowalski M. W., Antropolodzy na wojnie, Warszawa 2015.
Krasowska H., Pokrzyńska M., Suchomłynow L.A., Świadectwo zanikającego dziedzictwa. Mowa polska na Bukowinie: Rumunia – Ukraina, Warszawa 2018.
Levi-Strauss C., Antropologia wobec problemów współczesnego świata, Kraków 2013.
Niematerialne dziedzictwo kulturowe: źródła – wartości – ochrona, red. J. Adamowski, K. Smyk, Lublin–Warszawa 2013.
Pokrzyńska M., Na tropach antropologicznego aspektu rewitalizacji, 2019, Rocznik Lubuski, t. 45, cz. 2, 149--162.
Pokrzyńska M., Zielińska A., Portret antropologiczny rdzennych mieszkańców pogranicza polsko-niemieckiego urodzonych przed 1945 rokiem, W: Sprawy Narodowościowe. Seria Nowa, 2011, z. 39
Pokrzyńska M., Competition or cooperation? Local and regional culture in Western Poland as an object of state policy and the goal of social movements (example of the Lubuskie region), 2020, Magdalena Pokrzyńska , W: Vlada ta upravlinnâ. Zbirnik naukovih prac': Za materialami VI Mižnarodnoi naukovoi konferencii "Municipal'ni čitannâ imeni Antona Kohanovs'kogo", 2020 / red. Anatolij Kruglašov et al.. v. 7, Černivci: Bukrek, s. 71--87
Pokrzyńska M., Competition or cooperation? Local and regional culture in Western Poland as an object of state policy and the goal of social movements (example of the Lubuskie region), 2020, Magdalena Pokrzyńska , W: Vlada ta upravlinnâ. Zbirnik naukovih prac': Za materialami VI Mižnarodnoi naukovoi konferencii "Municipal'ni čitannâ imeni Antona Kohanovs'kogo", 2020 / red. Anatolij Kruglašov et al.. v. 7, Černivci: Bukrek, s. 71—87
Preece J. J., Prawa mniejszości, Warszawa 2007.
Rapport N., Overing J., Social and Cultural Anthropology. The Key Concepts, London New York 2000.
Salzman P. C., Rice C., Myśleć jak antropolog, Gdańsk 2009.
Siemaszko A., Granice tolerancji. O teoriach zachowań dewiacyjnych, Warszawa 1993.
Słownik etnologiczny. Terminy ogólne, red. Z. Staszczak, Warszawa-Poznań 1987.
Suchocka A., Kompetencje międzykulturowe – przywilej czy konieczność?, W: Colloquium Wydziału Nauk Humanistycznych i Społecznych 4/2016
Ząbek M., Antropologia stosowana, Warszawa 2013.
wybrane ze studentami teksty kultury opisujące przykłady i doświadczanie zróżnicowania kulturowego świata oraz materiały z badań własnych
Zmodyfikowane przez dr Magdalena Pokrzyńska (ostatnia modyfikacja: 25-04-2022 15:16)