SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka pracy z grupą - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka pracy z grupą
Kod przedmiotu 14.9-WP-PSD-MPZG
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Praca socjalna
Profil praktyczny
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Ewa Szumigraj
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Pogłębienie wiedzy na temat prowadzenia  zajęć grupowych o charakterze edukacyjnym, ogólnorozwojowym, z wykorzystaniem metod aktywnych i warsztatowych; nabycie umiejętności rozpoznawania i nazywania podstawowych mechanizmów rządzących dynamiką grupy, pogłębienie umiejętności korzystania z wiedzy źródłowej na temat metod i technik prowadzenia grup, oraz rozwijanie umiejętności twórczej pracy przy tworzeniu narządzi pomocnych do prowadzenia zajęć grupowych. 

Wymagania wstępne

Student posiada podstawową znajomość zasad pracy grupy, oraz umiejętności interpersonalne

Zakres tematyczny

  1. Rodzaje grup, etapy pracy grupowej, modele pracy grupowej;
  2. Różne metody pracy z grupą - metody poznawania grupy („lodołamacze”); metody pobudzające twórcze myślenie;
  3. Trudne sytuacje w grupie, metody konstruktywnego rozwiązywania problemów,
  4. Metody efektywnego współdziałania w zespole i pracy w grupie,
  5. Metody prowadzenia dyskusji w grupie (umiejętność prezentacji własnego zdania),
  6. Metody rozpoznawania i nazywania uczuć, metody wyrażania napięcia emocjonalnego (złości); odreagowania napięcia emocjonalnego i fizycznego,
  7. Ćwiczenia na koncentracje uwagi, „przerywniki”, ćwiczenia na podniesienie aktywności grupy 

Metody kształcenia

Ćwiczenia – Praca w grupach, dyskusja, metoda projektów, metody aktywizujące pracę w grupie, metody warsztatowe

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Projekt zaliczeniowy: zaplanowanie i poprowadzenie części z zajęć z wykorzystaniem opracowanych propozycji. 
Oceną końcową z przedmiotu  jest oceną z ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  1. Brudnik, A. Moszyńska, B. Owczarska, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Jedność 2010
  2.  M.Jachimska, Grupa bawi się i pracuje - zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych, 1994
  3. J.Rojewska, Grupa bawi się i pracuje cześć II, 2000
  4. Trening umiejętności społecznych, przewodnik trenera, A. Wielgo , I. Sosin, 2022

Literatura uzupełniająca

  1. Brudnik Edyta, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Oficyna Wydawnicza Nauczycieli, Kielce 2003
  2. Baer Urlich, Gry dyskusyjne. Materiały pomocnicze do pracy z grupą. Klanza
  3. Zaorska Zofia, Dodać życia do lat, Klanza Lublin 1999
  4. Karolak Wiesław, Działania twórcze, 2002 r.
  5. Group Therapy for Adolescent Depressive Disorder: A Comparison of Social Skills and Therapeutic Support, STUART FINEM .B., F.R.C.P. (C.), F.R.C. PSYCH. ADELE FORTAM. A.M, Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, Volume 30, Issue 1, January 1991 (dostępny online)

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Marcin Szumigraj (ostatnia modyfikacja: 21-04-2022 19:36)