SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Teoria i praktyka pracy socjalnej - nowe tendencje - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Teoria i praktyka pracy socjalnej - nowe tendencje
Kod przedmiotu 14.5-WP-PSD-TPPS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Praca socjalna
Profil praktyczny
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Elżbieta Lipowicz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Dostarczenie pogłębionej wiedzy z zakresu nowych wyzwań w pracy socjalnej na rzecz wybranych osób i grup społecznych zagrożonych marginalizacją i ekskluzją. Ukazanie  różnorodnych koncepcji teoretyczno-praktycznych w pracy socjalnej – pomocy społecznej, rozwijanie umiejętności krytycznej analizy i świadomego wyboru programów, stosowanych metod i technik w pracy z klientem indywidualnym , grupowym i środowiskowym.

Wymagania wstępne

 Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki społecznej, socjologii rodziny, psychologii rozwojowej

Zakres tematyczny

Wykłady
W poszukiwaniu dobrych praktyk pracy socjalnej ; PSSR – praca socjalna skoncentrowana na rozwiązaniach; dylematy teorii i praktyki aktywizacji w pomocy społecznej – miedzy teoria a praktyką i złożonością współczesnych uwarunkowań; między biernością a bezradnością klientów pomocy społecznej wyzwaniem dla pracy socjalnej, case managment jako forma koordynacji usług społecznych; strategie interwencji kryzysowej wobec uchodźców jako nowe-stare wyzwanie dla pracy socjalnej pomocy społecznej.
Ćwiczenia
Omówienie grupy zjawisk utrwalających zjawisko wykluczenia społecznego i ekskluzji; 
Profesjonalizm w pracy socjalnej; analiza wybranych kryzysów życiowych i sposobów ich przezwyciężania; profesjonalizm w pracy socjalnej; dylematy etyczne i wypalenie zawodowe.  
 

Metody kształcenia

Wykłady: prowadzone metodą konwersatoryjną z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych;
Ćwiczenia: metody aktywizujące - praca w grupach; dyskusja – analiza wybranych przypadków; projektowanie pracy z klientem, grupami i społecznością lokalną
 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady: zaliczenie w formie pisemnej – pytania otwarte punktowane w treści obejmujące zagadnienia z wykładów i literatury obowiązkowej. Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie minimum 60 %  punktów. 
Ćwiczenia : ocena opracowania i prezentacji wybranego  z programu zagadnienia – 60% oceny; indywidualna aktywność na zajęciach i pracy w grupie 40% oceny .
Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen wszystkich form zajęć.
 

Literatura podstawowa

 

  1. Profesjonalna praca socjalna, nowy paradygmat czy niedokończone zadanie?, (red.) K.Piątek, K.Szymańska-Zybertowicz, Toruń 2011.
  2. Praktyka pracy socjalnej, E. Grudziewska, M. Sędzicki (red.),  Warszawa 2018.
  3. Krasiejko I., Metodyka działania asystenta rodziny. Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach w pracy socjalnej,  Katowice 2010.
  4. K. Głąbicka, Praca socjalna z uchodźcami i emigrantami w środowisku lokalnym, Warszawa 2014
     

Literatura uzupełniająca

  1. Kubacka-Jasiecka D., Interwencja kryzysowa, pomoc w kryzysach psychologicznych, Warszawa 2010.
  2. Rodzina w lokalnym systemie pomocy, (red.) Czarnecka S., Majer R., Mirowska <. Częstochowa 2005.
  3. Proszę, nie pomagaj mi. Paradoks pomocy narzuconej, A. Rurka, G. Hurdy, Ch. Defays, Wraszawa 2013.
  4. Wise B., Empowerment Practice with Families in Distress, New York 2005.
     

Uwagi

Literatura każdorazowo polecana przez prowadzącego


Zmodyfikowane przez dr Marcin Szumigraj (ostatnia modyfikacja: 22-04-2022 18:02)