SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Współczesne problemy wielokulturowości - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Współczesne problemy wielokulturowości
Kod przedmiotu 14.5-WP-PSD-WPW
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Praca socjalna
Profil praktyczny
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Marcin Szumigraj
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Student potrafi: zaprezentować współczesne stanowiska teoretyczne dotyczące podstaw organizacji i prowadzenia pomocy społecznej w społeczeństwie wielokulturowym

Wymagania wstępne

Antropologia kulturowa, Pedagogika społeczna, psychologia społeczna, socjologia ogólna

Zakres tematyczny

Sposoby definiowania i rozumienia pomocy społecznej oraz poradnictwa międzykulturowego (poradnictwo wielokulturowe, poradnictwo transnacjonalne, eurodoradztwo); Poznanie obszarów życia społecznego, w którym manifestują się różnice międzykulturowe (stosunek do zasad etycznych i prawnych wynikających ze zobowiązań międzyludzkich, stosunek do jednostek i grupy, sposób zachowania i postrzegania świata, sposób wyznaczania statusu społecznego, stosunek do czasu, otoczenia); Metody pracy z klientem pochodzącym z innego kręgu kulturowego (poradnictwo dla emigrantów, uchodźców, wędrowców (analiza specyfiki pojawiających się problemów  - język, płeć, wzorce kulturowe, szok kulturowy, nostalgia, samotność, alienacja).

Metody kształcenia

prezentacja, dyskusja grupowa

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Podstawą uzyskania oceny jest aktywne uczestnictwo w zajęciach oraz pozytywna ocena z pracy kontrolnej dotyczącej wybranej literatury uzupełniającej 

Ocena z przedmiotu to średnia ważona: 70% oceny z pracy kontrolnej i 30% oceny  za aktywne uczestnictwo w zajęciach.

Literatura podstawowa

  1. Boski P. Kulturowe ramy zachowań społecznych Warszawa 2009
  2. Trompenars F., Hampden-Turner Ch., Siedem wymiarów kultury, Kraków 2002
  3. Kartowicz E., Praca socjalna w Europie, Olsztyn 2005
  4. Romowie 2011. Życie na pograniczu. Warszawa 2011 s. 134-163
  5. Bartosz Adam, Nie bój się Cygana. Sejny 2004
  6. Crapo Richard Psychologia w badaniach międzykulturowych. Czy ludzie wszędzie są tacy sami? Gdańsk 2003
  7. Fawcett M., Evans K., (2012), Experiential Approach for Developing Multicultural Counseling Competence, Thousand Oaks, California USA.
  8. Słowik Aneta Trajektoria uczenia się emigrantów w sytuacji doświadczania zawieszenia (floating). Ku rozumieniu poradnictwa międzykulturowego Studia Poradoznawcze 2012

Literatura uzupełniająca

  1. Mariusz Szczygieł, Zrób sobie raj, 2010
  2. Angelika Kuźniak, Papusza, 2013
  3. Michael Moran, Kraj z księżyca. Podróże do serca Polski, 2010
  4. A.J. Jacobs, Rok biblijnego życia, 2009
  5. Włodzimierz Nowak, Niemiec. Wszystkie ucieczki Zygfryda, 2016
  6. Katarzyna Tubylewicz, Moraliści. Jak Szwedzi uczą się na błędach i inne historie, 2017
  7. Marek Orzechowski, Mój sąsiad islamista. Kalifat u drzwi Europy, 2015
  8. Ludwika Włodek, Cztery sztandary, Jeden Adres. Historie ze Spisza, 2017 
  9. Joanna Beata Michlic, Obcy jako zagrożenie. Obraz Żyda w Polsce od roku 1880 do czasów obecnych, 2015
  10. Norbert Mappes-Niediek, Biedni Romowie, źli Cyganie : stereotypy i rzeczywistość, 2014
  11. Mikołaj Grynberg, Rejwach, 2017
  12. Asne Seierstad, Dwie siostry, 2018
  13. Ziemowit Szczerek, Międzymorze, 2017

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Marcin Szumigraj (ostatnia modyfikacja: 24-04-2022 16:02)