Rozszerzenie wiadomości z zakresu problematyki pedagogiki czasu wolnego, zaznajomienie studentów z istotą czasu wolnego oraz zagrożeniami jakie wynikają z różnych sposobów jego realizacji. Ukazanie znaczenia odpowiednio zorganizowanego czasu wolnego dla rozwoju człowieka w różnym wieku.
Wymagania wstępne
Podstawy pedagogiki ogólnej.
Zakres tematyczny
Problematyka wykładów:
Ubóstwo materialne rodziny determinantem spędzania czasu wolnego przez dzieci, młodzież i rodziców (rodzinę), osoby w wieku gerontologicznym;
Coaching we wspomaganiu organizacji czasu wolnego dzieci i młodzieży;
Nadwaga i otyłość jako przykład niewłaściwego spędzania czasu wolnego;
(Nie) konstruktywne spędzanie czasu wolnego przez dzieci i młodzież, dorosłych;
Wolontariat senioralny jako alternatywa spędzania czasu wolnego;
Samowykluczenie z organizacji czasu wolnego osób po stracie bliskich;
Czas wolny osób z niepełnosprawnością.
Metody kształcenia
- metody podające: wykład;
- metody poszukujące: nauczanie problemowe, analiza przypadków; dyskusja grupowa
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Zaliczeniem wykładu jest aktywne uczestnictwo w zajęciach oraz praca wykonana przez studenta dotycząca jednego z wybranych problemów omawianych na wykładzie. Zaliczenie wykładu na podstawie aktywności 20% i pracy pisemnej 80%.
Literatura podstawowa
Ciżkowicz K., Sobczak M. (red.), Czas wolny – uwarunkowania społeczno-ekonomiczne i przyrodnicze, WSG, Bydgoszcz 2007.
Czerpaniak-Walczak M., Wychowanie do czasu wolnego. Poszukiwanie miejsca dla homo ludens w świecie homo faber [w:] Wychowanie pojęcia procesy konteksty, Dudzikowa M., Czerpaniak-Walczak M. (red.), tom 2, GWP, Gdańsk 2007.
Dudzikowa M., Czerepaniak-Walczak M.(red.), Wychowanie pojęcia procesy konteksty, tom 2, GWP, Gdańsk 2007.
Ferenz K., Kultura wypoczynku rodzin wiejskich [w:] Czas wolny w różnych jego aspektach, Kędzior J., Wawrzak-Chodaczek M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2000.
Tanaś V., Welskop W. (red.), Kultura czasu wolnego we współczesnym świecie, Wyższa Szkoła Biznesu, Łódz 2016.
Literatura uzupełniająca
Holland J. L, Integrating Career Theory and Practice [w:] Handbook of Career Counseling Theory and Practice, Savickas M.L., Malsh W. B. (red.), Davies-Black Publishing, California 1996.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Marcin Szumigraj (ostatnia modyfikacja: 21-04-2022 23:57)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.