SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wykład monograficzny: Pedagogiczne aspekty opieki paliatywno-hospicyjnej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wykład monograficzny: Pedagogiczne aspekty opieki paliatywno-hospicyjnej
Kod przedmiotu 14.9-WP-PSD-PAOP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Praca socjalna
Profil praktyczny
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anna Korlak-Łukasiewicz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z koncepcją opieki paliatywno-hospicyjnej, ze szczególnym uwzględnieniem jej aspektów pozamedycznych. Uświadomienie jak ważne jest towarzyszenie innym w umieraniu i uwrażliwienie na problemy pacjentów oraz personelu hospicjum, a także wytworzenie właściwej postawy społecznej w odniesieniu do tematu śmierci, który ciągle jest tematem tabu.

Wymagania wstępne

Student posiada ogólną wiedzę na temat zjawisk zachodzących w otaczającej go rzeczywistości społecznej.

Zakres tematyczny

1. Filozofia postępowania w opiece paliatywnej (podstawowe pojęcia i definicje, podstawowe zasady i cele opieki paliatywnej i hospicyjnej).

2. Psychospołeczne aspekty opieki paliatywnej.

3. Opieka paliatywna nad dziećmi i młodzieżą.

4. Organizacja opieki paliatywnej i hospicyjnej.

5. Problemy jakości opieki paliatywno-hospicyjnej.

6. Lęk przed śmiercią. Postawy wobec śmierci i umierania. Rozmowy z nieuleczalnie chorymi pacjentami. Śmierć w pojmowaniu dzieci.

7. Syndrom wypalenia u osób wspomagających terminalnie chorych.

8. Rola wolontariuszy w opiece hospicyjnej.

Metody kształcenia

Wykłady – wykład konwencjonalny, wykład z prezentacją, dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady z przedmiotu kończą się zaliczeniem. Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest kolokwium pisemne lub ustne z zagadnień programowych wykładów opracowanych w formie pytań. Warunkiem zaliczenia wykładu jest uzyskanie 60% poprawnych odpowiedzi na pytania.

Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Za zgodą prowadzącego zajęcia student może odrobić zajęcia na których nie był uczestnicząc w zajęciach z inną grupą.

Studenci którzy mają przyznany tryb  indywidualnej organizacji studiowania są zobowiązani zgłosić się do prowadzącego zajęcia w ciągu dwóch tygodni od przyznania im IOS-u celem uzgodnienia indywidualnych warunków zaliczenia.

Literatura podstawowa

1. de Walden-Gałuszko K., "Podstawy opieki paliatywnej", Warszawa 2006.

2. Goldman L., "Jak rozmawiać z dziećmi kiedy ktoś umiera", Łódź 2012.

3. Kromolicka B., "Z pomocą człowiekowi. Wsparcie i opieka w sytuacji nieuleczalnej choroby", Toruń 2012.

4. Kubler-Ross E., "Rozmowy o śmierci i umieraniu", Poznań 1998.

5. McDowell J., Stewart E., "Śmierć ukochanej osoby", Warszawa 2010.

6. Ware B., "Czego najbardziej żałują umierający", Warszawa 2018.

7. Bonanno G.A., "The other side of sadness", New York 2009.

Literatura uzupełniająca

1. Alexander H., "Doświadczenie żałoby", Poznań 2012.

2. Encreve-Lambert M.H., "Czy dziadziuś poszedł do nieba?", Kraków 2006.

3. Herbert M., Żałoba w rodzinie, Gdańsk 2005.

4. v. Stulpnagel F., "Bez Ciebie. Wsparcie po stracie bliskiej osoby",  Białystok 2013.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Marcin Szumigraj (ostatnia modyfikacja: 21-04-2022 23:49)