SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Mediacja jako forma wsparcia rodziny w kryzysie - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Mediacja jako forma wsparcia rodziny w kryzysie
Kod przedmiotu 14.5-WP-PSD-MeWR
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Praca socjalna
Profil praktyczny
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Elżbieta Lipowicz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem zajęć jest opanowanie podstawowej  wiedzy i rozwijania umiejętności w zakresie mediacji rodzinnych. Zapoznanie z przyczynami i dynamiką konfliktów rodzinnych ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji okołorozwodowych. 

 

Wymagania wstępne

Student posiada ogólną wiedzę z zakresu komunikacji społecznej i funkcjonowania systemu rodzinnego.

Zakres tematyczny

1.Rodzina w kryzysie -  przyczyny kryzysów rodzinnych, cechy i przebieg reakcji kryzysowej ; specyfika konfliktów rodzinnych;
2.Kryzys spowodowany rozwodem lub rozstaniem-perspektywa indywidualna, diadyczna oraz rodzinna
3.Zastosowanie mediacji w sporach rodzinnych - cele, zasady, metody i techniki postępowania mediacyjnego w pracy z rodziną.
4. Dzieci w mediacji. 
5. Plany i formy opieki rodzicielskiej po rozstaniu rodziców.

 

Metody kształcenia

wykład konwersatoryjny, metody ekspresyjne, analiza przypadków

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie wykładów: wykład kończy się zaliczeniem z oceną. Podstawą zaliczenia jest test z progami punktowymi składający się z pytań zamkniętych i otwartych dotyczących tematyki objętej wykładami oraz literaturą podstawową do przedmiotu. Minimum na uzyskanie zaliczenia testu to 60% punktów  ( punkty z testu przeliczane są na stopnie według zasady:94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68- 75% = 3,5; 60-67% = 3,0; 0-59% = 2). Dodatkowym elementem oceny jest aktywność podczas dyskusji .

 

 

Literatura podstawowa

Gójska A., Huryn V., Mediacja w rozwiązywaniu konfliktów rodzinnych, Warszawa 2007
Nordhelle G., Mediacja. Sztuka rozwiązywania konfliktów,  Gdańsk, 2010
Gluza P., Kołakowska-Halbersztadt K. , Tański M., Dziecko w rozstaniu rodziców, Warszawa 2013
Lipowicz E., Mediacja wobec problemów post-rodzinnej rodziny,[W:] M .Piorunek (red.), Pomoc- wsparcie-poradnictwo: od teorii do praktyki, Poznań 2010
Lipowicz E.,  Mediacja jako forma wsparcia rodziców w sporze o dziecko, [W]: Wielowymiarowość wsparcia współczesnej rodziny polskiej, E. Kantowicz, Małgorzata Ciczkowska-Giedziun, Lidia Willan-Horla (red.), T.1 ,Toruń 2015
 

 

Literatura uzupełniająca

Schepard L., Children, Courts, and Custody, Cambridge 2004.

Lipowicz E., Rezultaty rodzicielskich mediacji rozwodowych w narracjach uczestników, [W:] Zasoby rodziny - wychowanie, poradnictwo, praca socjalna, E. Czerka Fortuna, K. Kmita-Zaniewska, A. Zbierzchowska (red.) , Gdańsk 2016 .
Lipowicz, E. Kobiety i mężczyźni jako uczestnicy rozwodowych mediacji rodzicielskich, Rocznik Lubuski: Płeć społeczno-kulturowa jako perspektywa badawcza i kategoria analityczna,  2016, tom 42, cz. 1.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Elżbieta Lipowicz (ostatnia modyfikacja: 11-04-2022 20:45)