SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Mediacja jako forma wsparcia rodziny w kryzysie |
Kod przedmiotu | 14.5-WP-PSD-MeWR |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Praca socjalna |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem zajęć jest opanowanie podstawowej wiedzy i rozwijania umiejętności w zakresie mediacji rodzinnych. Zapoznanie z przyczynami i dynamiką konfliktów rodzinnych ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji okołorozwodowych.
Student posiada ogólną wiedzę z zakresu komunikacji społecznej i funkcjonowania systemu rodzinnego.
1.Rodzina w kryzysie - przyczyny kryzysów rodzinnych, cechy i przebieg reakcji kryzysowej ; specyfika konfliktów rodzinnych;
2.Kryzys spowodowany rozwodem lub rozstaniem-perspektywa indywidualna, diadyczna oraz rodzinna
3.Zastosowanie mediacji w sporach rodzinnych - cele, zasady, metody i techniki postępowania mediacyjnego w pracy z rodziną.
4. Dzieci w mediacji.
5. Plany i formy opieki rodzicielskiej po rozstaniu rodziców.
wykład konwersatoryjny, metody ekspresyjne, analiza przypadków
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie wykładów: wykład kończy się zaliczeniem z oceną. Podstawą zaliczenia jest test z progami punktowymi składający się z pytań zamkniętych i otwartych dotyczących tematyki objętej wykładami oraz literaturą podstawową do przedmiotu. Minimum na uzyskanie zaliczenia testu to 60% punktów ( punkty z testu przeliczane są na stopnie według zasady:94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68- 75% = 3,5; 60-67% = 3,0; 0-59% = 2). Dodatkowym elementem oceny jest aktywność podczas dyskusji .
Gójska A., Huryn V., Mediacja w rozwiązywaniu konfliktów rodzinnych, Warszawa 2007
Nordhelle G., Mediacja. Sztuka rozwiązywania konfliktów, Gdańsk, 2010
Gluza P., Kołakowska-Halbersztadt K. , Tański M., Dziecko w rozstaniu rodziców, Warszawa 2013
Lipowicz E., Mediacja wobec problemów post-rodzinnej rodziny,[W:] M .Piorunek (red.), Pomoc- wsparcie-poradnictwo: od teorii do praktyki, Poznań 2010
Lipowicz E., Mediacja jako forma wsparcia rodziców w sporze o dziecko, [W]: Wielowymiarowość wsparcia współczesnej rodziny polskiej, E. Kantowicz, Małgorzata Ciczkowska-Giedziun, Lidia Willan-Horla (red.), T.1 ,Toruń 2015
Schepard L., Children, Courts, and Custody, Cambridge 2004.
Lipowicz E., Rezultaty rodzicielskich mediacji rozwodowych w narracjach uczestników, [W:] Zasoby rodziny - wychowanie, poradnictwo, praca socjalna, E. Czerka Fortuna, K. Kmita-Zaniewska, A. Zbierzchowska (red.) , Gdańsk 2016 .
Lipowicz, E. Kobiety i mężczyźni jako uczestnicy rozwodowych mediacji rodzicielskich, Rocznik Lubuski: Płeć społeczno-kulturowa jako perspektywa badawcza i kategoria analityczna, 2016, tom 42, cz. 1.
Zmodyfikowane przez dr Elżbieta Lipowicz (ostatnia modyfikacja: 11-04-2022 20:45)