SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Praca z osobami doświadczającymi i stosującymi przemoc seksualną - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Praca z osobami doświadczającymi i stosującymi przemoc seksualną
Kod przedmiotu 05.6-WP-PEDD-POSPS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Występuje w specjalnościach Resocjalizacja z terapią specjalistyczną
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. Zbigniew Izdebski
  • dr Joanna Dec-Pietrowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z problematyką dotyczącą jednego ze zjawisk dewiacji społecznej jakim jest przemoc seksualna wobec dzieci i osób dorosłych. Opanowanie podstawowej wiedzy na temat zjawiska przemocy seksualnej, jej objawów i konsekwencji. Przybliżenie wiedzy na temat diagnozowania i terapii osób doznających i stosujących przemoc seksualną. Zaznajomienie studentów z ofertami pomocy i wsparcia osobom doznającym oraz stosującym przemoc seksualną, Przedstawienie kwestii prawnych. 

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu psychologii, patologii społecznych.

Zakres tematyczny

A. Problematyka wykładu

Wprowadzenie w problematykę przemocy seksualnej: zakres pojęciowy, definicje

Zjawisko przemocy seksualnej w badaniach

Koncepcje i modele przemocy seksualnej

Osobowość osób stosujących przemoc seksualną

Terapia dorosłych i dzieci doznających przemocy seksualnej

Metody diagnozy i postępowania z osobami doznającymi przemocy na różnych etapach postępowania przed sądem

Pomoc i terapia osób stosujących przemoc seksualną – kwestie prawne, placówki terapeutyczne i lecznicze w Polsce

 

B. Problematyka ćwiczeń 

Mity i stereotypy dotyczące zjawiska przemocy seksualnej

Typy i charakterystyka przemocy seksualnej – wobec dzieci oraz osób dorosłych

Zjawisko przemocy seksualnej wobec dzieci

Zjawisko przemocy seksualnej wobec osób dorosłych

Objawy przemocy seksualnej

Konsekwencje i skutki wykorzystania seksualnego, urazowość

Dobre praktyki w odniesieniu do pomocy i wsparcia 

Metody kształcenia

Wykład, wykład problemowy, pogadanka, metoda przypadków, praca indywidualna i w grupach, dyskusja, prezentacja multimedialna

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia wykładów jest pozytywna ocena uzyskana z testu wiedzy.

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest pozytywna ocena uzyskana z testu wiedzy.

Uzyskanie co najmniej 60% punktów jest równoznaczne ze zdaniem testu zaliczeniowego. Ocenę z testu wylicza się na podstawie punktów uzyskanych z testu, które są przeliczane na stopnie wg. skali: 94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68- 75% = 3,5; 60-67% = 3,0; 0-59% = 2

Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z zaliczenia wykładów i ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  1. Beisert M., Pedofilia. Geneza i mechanizm powstawania, Gdańsk 2011
  2. Izdebski Z., Seksualność Polaków na początku XXI wieku. Studium badawcze, Kraków 2012
  3. Pospiszyl  K., Przestępstwa seksualne. Warszawa 2005

Literatura uzupełniająca

  1. Beisert M., Kazirodztwo. Rodzice w roli sprawców, Warszawa 2004
  2. Faller K., Understanding and assessing child sexual maltreatment, 2003
  3. Kwartalnik Fundacji Dzieci Niczyje „Dziecko Krzywdzone”
  4. Salter  A., Drapieżcy. Pedofile, gwałciciele, inni przestępcy seksualni, Poznań 2005

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Joanna Dec-Pietrowska (ostatnia modyfikacja: 22-04-2022 18:26)