SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Teoria i metodyka resocjalizacji i terapii specjalistycznej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Teoria i metodyka resocjalizacji i terapii specjalistycznej
Kod przedmiotu 05.6-WP-PEDD-TMR
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 6
Występuje w specjalnościach Resocjalizacja z terapią specjalistyczną
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Barbara Toroń-Fórmanek, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem jest dostarczenie wiedzy z zakresu konkretnych metodycznych rozwiązań sytuacji kluczowych w resocjalizacji (takich jak korygowanie zachowań) oraz terapii (takich jak udzielanie wsparcia). Podczas ćwiczeń celem będzie kształcenie operacyjnych umiejętności wykorzystania modeli w konkretnych sytuacjach resocjalizacyjnych i terapeutycznych.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki, socjologii, pedagogiki resocjalizacyjnej, psychologii, patologii, kryminologii i aksjologii.

Zakres tematyczny

Wykład;

  1. REPETYTORIUM METODYCZNE – kompendium wiedzy z zakresu podstaw metodyki resocjalizacji i metodyki terapii
  2. Metodyka radzenia sobie w sytuacjach trudnych – modelowe rozwiązania
  3. Metodyka korygowania nieakceptowalnych  zachowań w oparciu o feedback
  4. Metodyka korygowania nieakceptowalnych zachowań w oparciu o model konsultatywny
  5. Metodyka korygowania nieakceptowalnych zachowań w oparciu o model ultymatywny
  6. Metodyka motywowania do zmiany przez rozbudzanie zaangażowania
  7. Przegląd podstawowych metod pracy w terapii behawioralnej, poznawczej, humanistycznej, psychoanalitycznej
  8. Zastosowanie kryteriów diagnostycznych w pierwszej diagnozie zaburzeń zachowania
  9. Metodyka wsparcia wychowanka, skazanego w sytuacji posttraumatycznej.
  10. Metodyka pracy z oporem w terapii i resocjalizacji
  11. Streetworking jako metoda pracy
  12. Trening zastępowania agresji (TZA)

Ćwiczenia:

Zakres tematyczny ćwiczeń będzie korespondował z zakresem tematycznym realizowanych wykładów. Będzie miał charakter treningu poznanych podczas wykładu metod. Realizowane będą w formie ćwiczenia rozwiązywania konkretnych sytuacji resocjalizacyjnych lub terapeutycznych. Warunkiem udziału w ćwiczeniach będzie rozwiązanie „testu wejścia” wykazującego znajomość poznanych metod.

Metody kształcenia

Wykłady:wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny

Ćwiczenia: dyskusja, metoda projektów,

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie wykładów: Wykłady z przedmiotu kończą się egzaminem. Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest test z progami punktowymi. Na postawie zdobytych wyników przez studenta wystawiona będzie ocena.

Zaliczenie ćwiczeń: Ćwiczenia kończą się zaliczeniem z oceną, ocena wystawiana jest na podstawie umiejętności zastosowania poznanych metod w sytuacjach symulowanych.

Ocena końcowa 

Uzyskanie co najmniej 60% punktów jest równoznaczne ze zdaniem testu zaliczeniowego. Ocenę końcową z przedmiotu wylicza się na podstawie punktów uzyskanych z testu zaliczeniowego, które są przeliczane na stopnie wg. skali: 94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68- 75% = 3,5; 60-67% = 3,0; 0-59% = 2.

Osoby z przyznanym IOS zobowiązane są do kontaktu z wykładowcą oraz zaliczenia poruszanego tematu.

Literatura podstawowa

  1. Ambrozik W. (2003), Młodociani mordercy. Poznań.
  2. Bonda K. (2009), Polskie morderczynie. Warszawa
  3. Ciosek M. (2003), Psychologia sądowa i penitencjarna. Warszawa
  4. Dybalska J. (2009), Kobieta w więzieniu. Warszawa
  5. Hołyst B. (2007), Socjologia kryminalistyczna. Warszawa

Literatura uzupełniająca


  1. Tillman K. J. (1996), Teorie socjalizacji – społeczność, instytucja, upodmiotowienie. Warszawa
  2. Urban B. (2004), Zachowania dewiacyjne młodzieży. Kraków
  3. Urban B., Stanik J. (2007), I, II tom Resocjalizacja. Warszawa

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Barbara Toroń-Fórmanek, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 29-04-2022 10:55)