Animacja kultury z profilem artystycznym- Teatr, Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna, Logopedia, Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka, Pomoc społeczna i socjoterapia, Resocjalizacja z terapią specjalistyczną
Typ przedmiotu
obowiązkowy
Język nauczania
polski
Sylabus opracował
dr Małgorzata Olejarz, prof. UZ
dr hab. Sylwia Słowińska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć
Liczba godzin w semestrze (stacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne)
Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne)
Forma zaliczenia
Wykład
15
1
9
0,6
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia
15
1
9
0,6
Zaliczenie na ocenę
Cel przedmiotu
Zapoznanie studentów z wiedzą dotyczącą rozwoju refleksji andragogicznej i praktyki edukacji dorosłych, andragogicznych teorii edukacji i uczenia się, koncepcji pracy edukacyjnej z dorosłymi, badań nad uczeniem się i edukacją dorosłych. Rozwijanie u studentów umiejętności refleksyjnego, krytycznego i twórczego myślenia o współczesnych problemach uczenia się i edukacji dorosłych.
Wymagania wstępne
Student posiada ogólną wiedzę na temat dorosłości jako etapu rozwojowego człowieka oraz procesów uczenia się i nauczania.
Zakres tematyczny
Wykłady
Wprowadzenie do andragogiki: podstawowe pojęcia, przedmiot i społeczne funkcje andragogiki; miejsce andragogiki wśród nauk o edukacji, historyczny rozwój refleksji andragogicznej.
Całożyciowe uczenie się jako centralna idea edukacyjna: przesłanki idei uczenia się przez całe życie, oblicza całożyciowego uczenia się.
Andragogiczne koncepcje dorosłości: społeczne, psychologiczne i kulturowe aspekty rozwoju człowieka dorosłego.
Andragogiczne teorie uczenia się: teoria Uczenia się Transformatywnego Jacka Mezirowa, teorie uczenia się z doświadczenia; teoria uczenia się sytuacyjnego, biograficznego; podejście społeczno-kulturowe.
Koncepcje pracy edukacyjnej z ludźmi dorosłymi: model technologiczny, humanistyczny i krytyczny.
Obszary i formy edukacji dorosłych - ujęcie P.H. Coombsa, D.Livingstone'a, D. Shugurenskiego.
Perspektywa biograficzna w teorii andragogicznej i praktyce edukacji dorosłych.
Ćwiczenia
Dorosłość jako podstawowa kategoria pojęciowa andragogiki: koncepcje i kategoryzacje dorosłości, rozumienie dorosłości; dorosłość w społeczeństwach tradycyjnych, otwartych i ponowoczesnych; zjawisko pozornej dorosłości/ odraczania dorosłości.
Formy i obszary instytucjonalnej edukacji dorosłych: oferty szkolnictwa wyższego, lokalnych instytucji kształcenia, doskonalenia zawodowego i dokształcania dorosłych oraz innych podmiotów tworzących ofertę edukacji dorosłych - organizacji pozarządowych, podmiotów gospodarczych, publicznych instytucji kultury i in. (badania terenowe/desk research).
Andragogiczne problemy starzenia się i starości: edukacja i uczenie się w okresie późnej dorosłości; Uniwersytety Trzeciego Wieku (badania terenowe/desk research).
Edukacja dorosłych wobec zjawiska marginalizacji i wykluczenia społecznego: edukacja osób dorosłych niepełnosprawnych, ubogich, długotrwale bezrobotnych, niedostosowanych społecznie, stygmatyzowanych itd. (badania terenowe/desk research).
Obszary nieformalnej edukacji dorosłych: uczenie się w miejscu pracy, edukacja w świecie kultury popularnej, uczenie się społeczne, uczenie się biograficzne.
Metody kształcenia
Wykład – konwencjonalny, wykład interaktywny.
Ćwiczenia – metoda warsztatowa, autorskie prezentacje studentów, praca w grupach, burza mózgów, dyskusja, badania terenowe/desk research.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykłady – warunkiem i podstawą zaliczenia jest pozytywna ocena z pracy pisemnej o charakterze problemowym ocenianej według podanych kryteriów lub z testu z progami punktowymi (91-100% = 5,0; 85-90% = 4,5; 75-86% = 4,0; 68-74% = 3,5; 55-67% = 3,0; 0-54% = 2,
Ćwiczenia – warunkiem i podstawą zaliczenia jest pozytywna ocena z prezentacji wybranego tematu z zakresu edukacji dorosłych (przygotowanej w oparciu o badania terenowe lub desk research) lub z pracy pisemnej o charakterze problemowym ocenianej według podanych kryteriów oraz za aktywność na zajęciach. Dozwolona jest jedna nieobecność na ćwiczeniach, każdą następną student zobowiązany jest odrobić na konsultacjach dla studentów.
Oceną końcową z przedmiotu będzie średnia arytmetyczna ocen z obu form zajęć (ćwiczeń i wykładu).
Literatura podstawowa
Illeris K., Trzy wymiary uczenia się: poznawcze, emocjonalne i społeczne ramy współczesnej teorii uczenia się, Wrocław 2006.
Jurgiel-Aleksander A., Doświadczenie edukacyjne w perspektywie andragogicznej, Gdańsk 2013.
Malewski M., Od nauczania do uczenia się: o paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wrocław 2010.
Older Men Learning in the Community: European Snapshots, M. Radowan, S. Jelenc Krašovec (red.), University Press, Ljubljana.
Schugurensky D., 2000, The forms of informal learning: towards a conceptualization of the field, https://tspace.library.utoronto.ca/bitstream/1807/2733/2/19formsofinformal.pdf.
Literatura uzupełniająca
Bron A., Rozumienie uczenia się w teoriach andragogicznych, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” 2006, 4.
„Dyskursy Młodych Andragogów”, tomy 2-20 (2001-2019); "Dyskursy Młodych Andragogów/Adult Education Discourses" - tomy: 21-23 (2020-2022).
Edukacja dorosłych wobec zjawiska marginalizacji, red. A. Fabiś, Mysłowice 2007.
Kurantowicz E., O uczących się społecznościach: wybrane praktyki edukacyjne ludzi dorosłych, Wrocław, 2007.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Sylwia Słowińska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 04-04-2022 18:42)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.