SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metody pracy profilaktycznej w środowisku lokalnym |
Kod przedmiotu | 05.9-WP-PEDD-PPŚL |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Występuje w specjalnościach | Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest:
Podstawowe wiadomości z zakresu niedostosowania społecznego i profilaktyki społecznej.
Problematyka wykładów:
Pojęcie, właściwości i funkcje środowiska lokalnego.
Współczesny kontekst zagrożeń i jego rozpoznawanie na poziomie lokalnym np. zjawiska narkomanii.
Tworzenie lokalnej strategii profilaktycznej oraz konstruowanie projektów (indywidualnych lub grupowych).
Realizacja i monitoring lokalnej strategii profilaktycznej.
Problematyka ćwiczeń:
Istota i poziomy profilaktyki społecznej. Model budowy programów profilaktycznych.
Metody pracy profilaktycznej w środowisku lokalnym. Analiza wybranych programów profilaktycznych dla dzieci, młodzieży i osób dorosłych: np. „Super wiewiórka”, „Mali bezpieczni”, „Nie pal przy mnie proszę”, „Czyste powietrze wokół nas”, „Agresja – jest na nią sposób”; „Nie daj się grypie”, „Trzymaj formę”, „Stop dopalaczom”; „Program profilaktyki HIV/AIDS”, „Kleszcz mały czy duży nic dobrego nie wróży”; „Badam się – więc mam pewność” – profilaktyka raka piersi.
Prowadzenie przez studentów samodzielnie przygotowanych zajęć profilaktycznych.
Standardy jakości programów profilaktycznych i sposoby ich ewaluacji.
Wykłady – wykład problemowy, wykład z prezentacją multimedialną.
Ćwiczenia – prezentacja, dyskusja, analiza przypadków.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady
Zaliczenie wykładów w formie zagadnienia problemowego/projektu (grupowego i indywidualnego).
Ćwiczenia:
Średnia arytmetyczna oceny przygotowania i aktywnego udziału w zajęciach, oceny przygotowanej prezentacji multimedialnej programu profilaktycznego, oceny przygotowanego konspektu zajęć profilaktycznych oraz oceny realizacji zajęć profilaktycznych w grupie macierzystej.
Ocena końcowa
Średnia arytmetyczna oceny z wykładów i ćwiczeń.
Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia).
Zmodyfikowane przez dr Lidia Wawryk (ostatnia modyfikacja: 19-04-2022 11:51)