SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metody pracy profilaktycznej w środowisku lokalnym - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metody pracy profilaktycznej w środowisku lokalnym
Kod przedmiotu 05.9-WP-PEDD-PPŚL
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Występuje w specjalnościach Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Lidia Wawryk
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest:

  • zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania środowiska lokalnego oraz realizatorami strategii profilaktycznej w środowisku.
  • przygotowanie studentów do planowania i realizacji programów, projektów i zajęć profilaktycznych w środowisku lokalnym.
  • akcentowanie  innowacyjności działań profilaktycznych wśród studentów - kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów, krytycznego myślenia, aktywności i samodzielności poznawczej. 
  • propozycje angażowania lokalnej społeczności na rzecz wdrażania działań z zakresu profilaktyki społecznej i efektywnej współpracy.

 

 

 

Wymagania wstępne

Podstawowe wiadomości z zakresu niedostosowania społecznego i profilaktyki społecznej.

Zakres tematyczny

Problematyka wykładów: 

Pojęcie, właściwości i funkcje środowiska lokalnego.

Współczesny kontekst zagrożeń i jego rozpoznawanie na poziomie lokalnym np. zjawiska narkomanii.

Tworzenie lokalnej strategii profilaktycznej oraz konstruowanie projektów (indywidualnych lub  grupowych).

Realizacja i monitoring lokalnej strategii profilaktycznej.

Problematyka ćwiczeń:

Istota i poziomy profilaktyki społecznej. Model budowy programów profilaktycznych.

Metody pracy profilaktycznej w środowisku lokalnym. Analiza wybranych programów profilaktycznych dla dzieci, młodzieży i osób dorosłych: np. „Super wiewiórka”, „Mali bezpieczni”, „Nie pal przy mnie proszę”, „Czyste powietrze wokół nas”, „Agresja – jest na nią sposób”; „Nie daj się grypie”, „Trzymaj formę”,  „Stop dopalaczom”; „Program profilaktyki HIV/AIDS”, „Kleszcz mały czy duży nic dobrego nie wróży”;  „Badam się – więc mam pewność” – profilaktyka raka piersi.

Prowadzenie przez studentów samodzielnie przygotowanych zajęć profilaktycznych.

Standardy jakości programów profilaktycznych i sposoby ich ewaluacji.

Metody kształcenia

Wykłady –  wykład problemowy, wykład z prezentacją multimedialną.

Ćwiczenia – prezentacja, dyskusja, analiza przypadków.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Zaliczenie wykładów w formie zagadnienia problemowego/projektu (grupowego i indywidualnego).

Ćwiczenia:

Średnia arytmetyczna oceny przygotowania i aktywnego udziału w zajęciach, oceny przygotowanej prezentacji multimedialnej programu profilaktycznego, oceny przygotowanego konspektu zajęć profilaktycznych oraz oceny realizacji zajęć profilaktycznych w grupie macierzystej.

Ocena końcowa

Średnia arytmetyczna oceny z wykładów i ćwiczeń.

Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest  zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia). 

Literatura podstawowa

  1. Macander D., Profilaktyka uzależnień w szkole, ORE. https://bezpiecznaszkola.men.gov.pl/wp-content/uploads/2015/09/e-poradnik-profilaktyki-uzalenie-w-szkole-aktualizacja-2013.pdf
  2. Materiały edukacyjne do programów zawarte na stronach GIS, GOV
  3. Porzak R., Profilaktyka w szkole. Stan i rekomendacje dla systemu oddziaływań profilaktycznych w Polsce  Lublin 2019.
  4. Świątkiewicz G., red., Profilaktyka w środowisku lokalnym, Warszawa 2002.
  5. Urban B., Konopczyński A., red., Profilaktyka i probacja w środowisku lokalnym, Kraków 2012.

 

Literatura uzupełniająca

 

  1. Biglan A., Brennan P., Foster S., Holder H, Helping adolescents at risk. Prevention of multiple problem behaviors. New York 2004.
  2. Gaś Z.B., Psychoprofilaktyka, Lublin 1998.
  3. Karasowska A., Profilaktyka na co dzień: jak wychowywać i uczy dzieci z zaburzeniami zachowania, Warszawa 2006.
  4. Ostaszewski K., Skuteczność profilaktyki używania substancji psychoaktywnych, Warszawa 2003.
  5. Sztuka M., Izdebski Z., Specjalistyczne programy korekcyjno-resocjalizacyjne, [w:] Resocjalizacja, T. II, red. B. Urban, M. Stanik, Warszawa 2008.

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Lidia Wawryk (ostatnia modyfikacja: 19-04-2022 11:51)