SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Diagnostyka logopedyczna czynności prymarnych |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PEDD-DLCP |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Występuje w specjalnościach | Logopedia |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z zagadnieniami dotyczącymi czynności prymarnych
Podstawowa wiedza z zakresu anatomii człowieka
Wykłady:
1. Anatomia układu ustno-twarzowego. Fizjologia układu – funkcje prymarne (pozycja spoczynkowa i ustna faza połykania).
2. Rozwój funkcji prymarnych.
3. Biomechaniczne wzorce ruchowe dla funkcji prymarnych.
4. Patologia w przebiegu funkcji prymarnych. Przyczyny.
5. Kompensacyjne mechanizmy w funkcjach prymarnych
6. Współzależności funkcjonalno- morfologiczne w obrębie układu stomatognatycznego.
Ćwiczenia
Wykład podający
projekt
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady:
Egzamin z problematyki wykładów (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).
Ćwiczenia:
Średnia arytmetyczna ocen z:
Ocena końcowa:
Oceną końcową z przedmiotu jest średnia arytmetyczna ocen z wykładów i ćwiczeń.
Frekwencja:
Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia).
Pluta-Wojciechowska D., Prototypowe doświadczenia orofacjalne; https://www.researchgate.net/publication/350236870_Prototypowe_doswiadczenia_orofacjalne
Gacka E., Diagnoza logopedyczna noworodka i niemowlęcia, [w:] Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej , nr 14/2016
Więcek S., Woś H., Grzybowska-Chlebowczyk U., Zaburzenia połykania u niemowląt; [w:] Studia z logopedii i neurologopedii, red. I. Nowakowska Kempna, 2012
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 29-04-2022 20:59)