SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Diagnostyka logopedyczna czynności prymarnych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Diagnostyka logopedyczna czynności prymarnych
Kod przedmiotu 05.6-WP-PEDD-DLCP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Występuje w specjalnościach Logopedia
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z zagadnieniami dotyczącymi czynności prymarnych 

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu anatomii człowieka

Zakres tematyczny

Wykłady:

1. Anatomia układu ustno-twarzowego. Fizjologia układu – funkcje prymarne (pozycja spoczynkowa i ustna faza połykania).

2.     Rozwój funkcji prymarnych.

3.     Biomechaniczne wzorce ruchowe dla funkcji prymarnych.

4.     Patologia w przebiegu funkcji prymarnych. Przyczyny.

5.     Kompensacyjne mechanizmy w funkcjach prymarnych

6.     Współzależności funkcjonalno- morfologiczne w obrębie układu stomatognatycznego.

Ćwiczenia 

  1.  Analiza i ocena warunków anatomicznych mających wpływ na sprawność języka w artykulacji (ocena zgryzu, sprawności podniebienia miękkiego i wędzidełka języka).
  2.  Powiązanie pomiędzy wzorcami ruchowymi w funkcjach prymarnych a matrycami ruchowymi dla grup artykulacyjnych – metodyka postępowania w sprzężonym postępowaniu mioterapeutycznologopedycznym.
  3. Analiza klasyfikacji obwodowych zaburzeń mowy.
  4.  Metody wywoływania prawidłowych dźwięków mowy – analiza krytyczna
  5. Współpraca logopedy w zespole terapeutycznym: foniatra- ortodonta-laryngolog-fizjoterapeuta

Metody kształcenia

Wykład podający

projekt 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady:

Egzamin z problematyki wykładów (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).

Ćwiczenia:

Średnia arytmetyczna ocen z:

  • aktywnego udziału w zajęciach,
  • pracy zaliczeniowej (projekt narzędzia diagnostycznego),
  • kolokwium z problematyki ćwiczeń (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).

Ocena końcowa:

Oceną końcową z przedmiotu jest średnia arytmetyczna ocen z wykładów i ćwiczeń.

Frekwencja:

Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia).

Literatura podstawowa

  1. PLUTA-WOJCIECHOWSKA D., ZABURZENIA CZYNNOŚCI PRYMARNYCH I ARTYKULACJI, WYD. ERGOSUM 2012
  2. RZĄDZKA M., WCZESNA DIAGNOZA I STYMULACJA LOGOPEDYCZNA NOWORODKA I NIEMOWLAKA, MATERIAŁY ZE SZKOLENIA 2018

Literatura uzupełniająca

Pluta-Wojciechowska D., Prototypowe doświadczenia orofacjalne; https://www.researchgate.net/publication/350236870_Prototypowe_doswiadczenia_orofacjalne 

Gacka E., Diagnoza logopedyczna noworodka i niemowlęcia, [w:] Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej , nr 14/2016

Więcek S., Woś H., Grzybowska-Chlebowczyk U., Zaburzenia połykania u niemowląt;  [w:] Studia z logopedii i neurologopedii, red. I. Nowakowska Kempna, 2012

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 29-04-2022 20:59)