SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy badań logopedycznych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy badań logopedycznych
Kod przedmiotu 05.9-WP-PEDD-PBL
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Logopedia
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ
  • dr Grzegorz Hryniewicz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodologią badań jakościowych i ilościowych które znajdują zastosowanie w logopedii, zapoznanie z instrumentami gromadzenia danych i ich analizą,

Wymagania wstępne

Student posiada podstawową wiedzę z zakresu metodologii badań społecznych   

Zakres tematyczny

Podstawy badań logopedycznych 

Charakterystyka badań jakościowych

Studium przypadku

Analiza konwersacyjna i analiza dyskursu

Badania etnograficzne, etnografia komunikacji

Fenomenologia w badaniach medycznych

Badanie eksperymentalne z udziałem jednego uczestnika

Badania kwestionariuszowe 

Elementy analizy ilościowej

Trafność i rzetelność badań, zagadnienia etyki badań naukowych

Sprawozdanie z badań naukowych

Metody kształcenia

pogadanka, pokaz, prezentacja multimedialna

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia - Na ocenę z ćwiczeń składają się wyniki osiągnięte z aktywności w tracie zajęć (50%) oraz za przygotowanie projektu (50%).

Wykłady - Ocena z egzaminu. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.

Ocena końcowa - Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z egzaminu (50%).

Studenci otrzymujący IOS (indywidualna organizacja studiów) zgodnie z regulaminem zobowiązani są uczestniczyć we wszystkich zajęciach. 

Literatura podstawowa

Metodologia badań logopedycznych z perspektywy teorii i praktyki, red. S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray, Wyd. Harmonia, Gdańsk 2015 

Hammersley M., Atkinson P. (przełożył Dymczyk S.). Metody badań terenowych. Wydawnictwo Zysk i S-ka. Poznań 2000. 

Urbaniak-Zając D., Piekarski J., (red.). Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Łódź 2001

 

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Grzegorz Hryniewicz (ostatnia modyfikacja: 29-04-2022 18:07)