SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wczesna interwencja logopedyczna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wczesna interwencja logopedyczna
Kod przedmiotu 05.9-WP-PEDD-WIL
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 6
Występuje w specjalnościach Logopedia
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Ewa Skorek, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z wczesną interwencją logopedyczną 

Wymagania wstępne

 Wiedza z zakresu psychologii rozwojowej

Zakres tematyczny

Wykłady:

  1. Wczesna interwencja logopedyczna zapobiegająca zaburzeniom ustno-twarzowym.
  2. Wczesna interwencja i stymulacja rozwoju dziecka na oddziale neonatologicznym.
  3. Wczesna interwencja logopedyczna w przypadku dzieci z rozszczepem wargi i podniebienia.
  4. Diagnoza i terapia funkcji pokarmowych w obrębie okolicy orofacjalnej - połykania, gryzienia i żucia.
  5. Wczesna interwencja u dzieci z dysfunkcjami powstałymi na tle izolowanych kraniosynostoz.
  6. Wczesna interwencja logopedyczna w mózgowym porażeniu dziecięcym.
  7. Wczesna interwencja terapeutyczna w ujęciu metody krakowskiej

Ćwiczenia:

  1. Programowanie wczesnych etapów rozwoju językowego.
  2. Zarys terapii logopedycznej dzieci z zespołami wad wrodzonych.
  3. Specyfika wczesnego wspomagania rozwoju i wczesnej interwencji logopedycznej w pracy z dziećmi z uszkodzonym słuchem.
  4. Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z diagnozą padaczki.
  5. Programy Centrum Hanen jako przykład niedyrektywnego podejścia do pracy z dziećmi z zaburzeniami kominikacji.
  6. Wczesna interwencja terapeutyczna i wspomaganie rozwoju w nurcie pedagogiki leczniczej Marii Montessori.
  7. Wychowanie słuchowe małego dziecka.
  8. Ćwiczenia słuchowe i ruchowe w terapii małego dziecka z zaburzeniami rozwoju mowy.

Metody kształcenia

Metody podające

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Test wg punktacji  94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-60 =3,5; 51-59% = 3,0

 

Ocena końcowa – średnia arytmetyczne otrzymana z testu z ćwiczeń oraz testu z wykładów oraz z aktywności na zajęciach

 

Dopuszcza się nieobecność na 6% zajęć

Zgodnie z § 17 Regulaminu Studiów Student ma obowiązek uzupełnić wiadomości związane z opuszczonymi zajęciami – w przypadku nieobecności na zajęciach weryfikacja efektów uczenia zostanie przeprowadzona na podstawie rozmowy w czasie konsultacji przy zastosowaniu następującej punktacji

94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-60 =3,5; 51-59% = 3,0

W przypadku Indywidualnej organizacji studiów - Student realizuje zajęcia zgodnie z Regulaminem Studiów 

Literatura podstawowa

Błeszyński Jacek, Baczała Ditta, Wczesna interwencja w logopedii, Wyd Harmonia, Warszawa 2015

 Cieszyńska J., Korendo M. (2007), "Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka. Od noworodka do 6. roku życia", Kraków

Łada A., "Diagnostyka i terapia teurologopedyczna w świetle koncepcji NDT Bobath" [w:] red. Błeszyński J.J. "Medycyna w logopedii", Gdańsk 2013

Winnicka-Makulec E., "Obniżone napięcie mięśniowe u noworodków i niemowląt w aspekcie logopedycznym." [w:] Porayski-Pomsta J., Przybysz-Piwko M

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 19-04-2022 16:08)