SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Terapia specyficznych zaburzeń rozwoju mowy i języka - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Terapia specyficznych zaburzeń rozwoju mowy i języka
Kod przedmiotu 05.09.WO-PEDD-TSZR
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Występuje w specjalnościach Logopedia
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem zajęć jest poszerzenie wiedzy oraz doskonalenie umiejętności słuchaczy w zakresie diagnozy i terapii zaburzeń artykulacji występujących u pacjentów w różnym wieku.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu terapii logopedycznej

Zakres tematyczny

Wykład

1. Zaburzenia mowy - ujęcie definicyjne

2. Zaburzenia artykulacji jako „wierzchołki gór lodowych” problemów występujących u pacjenta/ucznia

3. Przyczyny i objawy najczęstszych zaburzeń artykulacji

4. Metody terapii logopedycznej 

Ćwiczenia 

  • Prezentacja i analiza autorskiego sposobu postępowania diagnostycznego w zaburzeniach artykulacji
  • Usuwanie przyczyn zaburzeń artykulacji
  • Skuteczne metody wywoływania prawidłowej artykulacji spółgłosek
  • Analiza nagrań filmowych.

Metody kształcenia

Metody aktywizujące, pokaz

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia jest otrzymanie co najmniej połowy maksymalnej liczby punktów przyznawanej z testu oraz pozytwnej oceny z aktywności w czasie zajęć. Łączna zdobyta liczba punktów jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadą:0%-50% ocena niedostateczna 51%-60% ocena dostateczna 61%-70% ocena dostateczna plus 71%-80% ocena dobra 81%-90% ocena dobra plus 91% i więcej ocena bardzo dobra.

Wiedza i umiejętności studenta nieobecnego na zajęciach są weryfikowane podczas konsultacji nie później niż dwa tygodnie po powrocie na zajęcia. 

Literatura podstawowa

1)G. Jastrzębowska i O. Pelec-Pękała, Metodyka ogólna diagnozy i terapii logopedycznej [w:] Logopedia – pytania i odpowiedzi pod red. T. Gałkowski i G. Jastrzębowska, Opole 2003, Wydawnictwo UO, t. 2, s. 309..
2) L. Iskra i J. Szuchnik, Diagnoza logopedyczna [w:] Podstawy neurologopedii pod red T. Gałkowski, G. Jastrzębowska i E. Szeląga, Opole 2005, Wydawnictwo UO, s. 271.
3) A. Walencik-Topiłko, Ćwiczenia wstępne w terapii logopedycznej [w:] Podstawy neurologopedii pod red T. Gałkowski, G. Jastrzębowska i E. Szeląga, Opole 2005, Wydawnictwo UO, s. 303-304

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 18-04-2022 07:28)