SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Typologie zaburzeń mowy |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PEDP-ZABM |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Występuje w specjalnościach | Logopedia i terapia pedagogiczna |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 15 | 1 | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 30 | 2 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z kryteriami dokonywania podziałów zaburzeń mowy i różnymi typologiami tych zaburzeń. Wyrobienie krytycznego spojrzenia na istniejące podziały zaburzeń mowy. Uwrażliwienie na „pułapki” terminologiczne w logopedii.
Wiedza z zakresu wprowadzenia Wprowadzenie do logopedii.
Wykłady
Zaburzenia mowy- definiowanie i omówienie pojęć:
- Mowa
- Zaburzenia komunikacji językowej
- Zaburzenia rozwoju mowy i języka
- Zakłócenia rozwoju mowy
- Zaburzenia rozwoju mowy
- Zaburzenia mowy
- Zaburzenia mowy i języka
Typy klasyfikacji zaburzeń mowy w kontekście teorii i praktyki logopedycznej:
- Klasyfikacje objawowe
- Klasyfikacje przyczynowe
- Klasyfikacje mieszane (objawowo-przyczynowe)
- Klasyfikacje logopedyczne
- Klasyfikacje medyczne
Ćwiczenia
Przegląd, analiza i porównanie polskich klasyfikacji zaburzeń mowy opracowanych wg A. Kussmaula, L. Kaczmarka, W. Ołtuszewskiego, S.
Grabiasa, H Mierzejewskiej i D. Emiluty- Rozyi, I. Styczek, K. Błachnio.
Zaburzenia komunikacji językowej w międzynarodowych kategoryzacjach ICD- 10 oraz DSM- IV.
Wykłady – wykład konwencjonalny.
Ćwiczenia – klasyczna metoda problemowa, dyskusja, praca z dokumentem źródłowym.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ćwiczenia
Na ocenę z ćwiczeń składają się wyniki osiągnięte na kolokwiach.
Wykłady
Egzamin. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.
Ocena końcowa
Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z egzaminu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i egzaminu.
1. Gałkowski T., Jastrzębowska G., red., Logopedia: pytania i odpowiedzi, Opole 1999.
2. Jastrzębowska G., Podstawy teorii i diagnozy logopedycznej, Opole 1998.
3. Styczek I., Logopedia, Warszawa 1981.
1. Kaczmarek L., Rewalidacja dzieci i młodzieży z zaburzeniami mowy, [w:] Pedagogika rewalidacyjna, red. A. Hulek, Warszawa 1988.
2. Skorek E. M., Z logopedią na ty: podręczny słownik logopedyczny, Kraków 2000.
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 05-09-2022 12:54)