SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Wprowadzenie do diagnozy i terapii logopedycznej |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PEDP-WDTL |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Występuje w specjalnościach | Logopedia i terapia pedagogiczna |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 15 | 1 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z procedurą diagnozy i terapii logopedycznej. Teoretyczne przygotowanie studentów do samodzielnego prowadzenia diagnozy i terapii logopedycznej.
Wiedza z zakresu anatomii i fizjologii mowy, znajomość typologii zaburzeń komunikacji językowej.
Etapy diagnozy logopedycznej. Określenie problemu. Sformułowanie diagnozy. Badanie mowy – badanie rozumienia mowy, badanie rozumienia pojedynczych wyrazów, badanie rozumienia zdań. Badanie czynności nadawania mowy. Badanie artykulacji. Badanie umiejętności czytania i pisania. Badanie budowy i sprawności narządów mowy. Weryfikacja hipotezy. Narzędzia badawcze stosowane w praktyce logopedycznej. Metody terapii logopedycznej. Zasady terapii logopedycznej.
Wykład konwersatoryjny
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wypowiedź pisemna 94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-60 =3,5; 51-59% = 3,0
Ocena końcowa – średnia arytmetyczne otrzymana z wypowiedzi pisemnej oraz z ocen otrzymanych w trakcie bieżącej kontroli na zajęciach
Dopuszcza się nieobecność na 6% zajęć
Zgodnie z § 17 Regulaminu Studiów Student ma obowiązek uzupełnić wiadomości związane z opuszczonymi zajęciami – w przypadku nieobecności na zajęciach weryfikacja efektów uczenia zostanie przeprowadzona na podstawie rozmowy w czasie konsultacji przy zastosowaniu następującej punktacji
94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-60 =3,5; 51-59% = 3,0
W przypadku Indywidualnej organizacji studiów - Student realizuje zajęcia zgodnie z Regulaminem Studiów
1. Jastrzębowska G., Pelc-Pękala O., Diagnoza i terapia logopedyczna, [w:] Logopedia: pytania i odpowiedzi: podręcznik akademicki, red. T. Gałkowski, G. Jastrzębowska, Opole 1999.
2. Jastrzębowska G., Podstawy teorii i diagnozy logopedycznej, Opole 1997.
3. Stecko E., Zaburzenia mowy: wczesne rozpoznawanie i postępowanie logopedyczne, Warszawa 1994
4. Wieloaspektowość diagnozy i terapii logopedycznej / pod. red. Katarzyny Kokot // Wrocław : Oficyna Wydawnicza Atut - Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, 2012
1. Skorek E.M., Z logopedią na ty: podręczny słownik logopedyczny, Kraków 2000.
2. Skorek E.M., Oblicza wad wymowy, Warszawa 2001.
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 29-07-2022 13:04)