SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Techniki komputerowe w diagnozie i terapii |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PEDP-TKOM |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Występuje w specjalnościach | Logopedia i terapia pedagogiczna |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Opanowanie podstawowej wiedzy w zakresie znaczenia technologii informacyjnych w realizacji podstawowych założeń procesu terapeutycznego. Poznanie możliwości wykorzystania technologii informacyjnych w diagnozie i terapii pedagogicznej. Kształtowanie umiejętności projektowania zajęć, materiałów, ćwiczeń terapeutycznych na podstawie darmowych aplikacji, zasobów sieci Internet. Poznanie ścieżki rozwoju w przyszłej pracy zawodowej pedagoga-terapeuty.
Podstawowa wiedza o mediach i multimediach, technologii informacyjno-komunikacyjnych, podstawowe przygotowanie w zakresie korzystania z komputera, sieci Internet, pakietu MS Office.
Problematyka laboratorium
Multimedialne rozwiązania w terapii pedagogicznej. Obszary terapii komputerowej. Technologie informacyjne w realizacji zasad zajęć terapeutycznych. Zalety terapii multimedialnej. Udział technologii informacyjnych w organizowaniu właściwych warunków w działaniach diagnostycznych i terapeutycznych. Przegląd edukacyjno-terapeutycznych programów komputerowych. Analiza wybranych programów pomocnych w zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych. Darmowe aplikacje internetowe (Wordwall, Learningapps, Canva) w projektowaniu i opracowaniu materiałów oraz ćwiczeń terapeutycznych pomocnych w diagnozie i terapii pedagogicznej. Opracowanie i prezentacja zajęć terapeutycznych zakładających wykorzystanie technologii informacyjnych. Analiza i omówienie przedstawionych propozycji w grupie.
Metoda zajęć praktycznych, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia audytoryjne, praca indywidualna, z partnerem, praca w grupie, praca w formie zdalnej na podstawie opracowanych i udostępnionych przez prowadzącego materiałów na platformie e-learningowej.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia jest aktywność na zajęciach, ocena z przygotowanego i przedstawionego projektu, uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium obejmującego zagadnienia wcześniej przedstawione i omówione podczas zajęć (progi punktowe; warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów). Zaliczenie wszystkich zadań i prac podlegających ocenie.
Ocena końcowa jest oceną z laboratorium.
Balejko A., Jak pokonać trudności w mówieniu, czytaniu i pisaniu, Białystok 2003.
Nowicka E., Media – dysleksja – terapia pedagogiczna, Wyd. Adam Marszałek, Toruń, 2010
Siemieniecki B., Komputer w diagnostyce i terapii pedagogicznej, Adam Marszałek, Toruń 2001.
Barańska M., Ćwiczenia korekcyjno-kompensacyjne dla dzieci 6-9 letnich, Wyd. 3, Harmonia, Gdańsk 2012.
Bednarek J., Multimedia w kształceniu, Warszawa 2002.
Reid G., Dyslexia. A Complete Guide for Parents and Those Who Help Them, John Wiley, England 2011.
Zmodyfikowane przez dr Ewa Nowicka (ostatnia modyfikacja: 14-04-2022 21:00)