SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Techniki komputerowe w diagnozie i terapii - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Techniki komputerowe w diagnozie i terapii
Kod przedmiotu 05.6-WP-PEDP-TKOM
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Logopedia i terapia pedagogiczna
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Ewa Nowicka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Opanowanie podstawowej wiedzy w zakresie znaczenia technologii informacyjnych w realizacji podstawowych założeń procesu terapeutycznego. Poznanie możliwości wykorzystania technologii informacyjnych w diagnozie i terapii pedagogicznej. Kształtowanie umiejętności projektowania zajęć, materiałów, ćwiczeń terapeutycznych na podstawie darmowych aplikacji, zasobów sieci Internet. Poznanie ścieżki rozwoju w przyszłej pracy zawodowej pedagoga-terapeuty.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza  o mediach i multimediach, technologii informacyjno-komunikacyjnych, podstawowe przygotowanie w zakresie korzystania z komputera, sieci Internet, pakietu MS Office.

Zakres tematyczny

Problematyka laboratorium

Multimedialne rozwiązania w terapii pedagogicznej. Obszary terapii komputerowej. Technologie informacyjne w realizacji zasad zajęć terapeutycznych. Zalety terapii multimedialnej. Udział technologii informacyjnych w organizowaniu właściwych warunków w działaniach diagnostycznych i terapeutycznych. Przegląd edukacyjno-terapeutycznych programów komputerowych. Analiza wybranych programów pomocnych w zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych. Darmowe aplikacje internetowe (Wordwall, Learningapps, Canva) w projektowaniu i opracowaniu materiałów oraz ćwiczeń terapeutycznych pomocnych w diagnozie i terapii pedagogicznej. Opracowanie i prezentacja zajęć terapeutycznych zakładających wykorzystanie technologii informacyjnych. Analiza i omówienie przedstawionych propozycji w grupie. 

Metody kształcenia

Metoda zajęć praktycznych, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia audytoryjne, praca indywidualna, z partnerem, praca w grupie, praca w formie zdalnej na podstawie opracowanych i udostępnionych przez prowadzącego materiałów na platformie e-learningowej.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia jest aktywność na zajęciach, ocena z przygotowanego i przedstawionego projektu, uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium obejmującego zagadnienia wcześniej przedstawione i omówione podczas zajęć (progi punktowe; warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów). Zaliczenie  wszystkich zadań i prac podlegających ocenie.

Ocena końcowa jest oceną z laboratorium. 

Literatura podstawowa

Balejko A., Jak pokonać trudności w mówieniu, czytaniu i pisaniu, Białystok 2003.
Nowicka E., Media – dysleksja – terapia pedagogiczna, Wyd. Adam Marszałek, Toruń, 2010
Siemieniecki B., Komputer w diagnostyce i terapii pedagogicznej, Adam Marszałek, Toruń 2001.

Literatura uzupełniająca

Barańska M., Ćwiczenia korekcyjno-kompensacyjne dla dzieci 6-9 letnich, Wyd. 3, Harmonia, Gdańsk 2012.
Bednarek J., Multimedia w kształceniu, Warszawa 2002. 
Reid G., Dyslexia. A Complete Guide for Parents and Those Who Help Them, John Wiley, England 2011.
 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Ewa Nowicka (ostatnia modyfikacja: 14-04-2022 21:00)