Zapoznanie słuchaczy z podstawami ortodoncji i związkiem wad zgryzowych z zaburzeniami artykulacji Umiejętność oceny warunków zgryzowych pacjentów w różnym wieku oraz oceny potrzeby leczenia ortodontycznego. Zapoznanie z aparaturą ortodontyczną i jej przeznaczeniem. Zapoznanie i wdrażanie zasad higieny jamy ustnej. Ukazanie kierunków profilaktyki ortodontycznej.
Wymagania wstępne
Anatomia i fizjologia narządów artykulacyjnych, podstawy fonetyki i fonologii.
Zakres tematyczny
Przedstawienie podstawowych treści związanych z ortodoncją:
Elementy antropologii. Antropologia jako nauka.
Wybrane punkty antropometryczne na głowie. Pomiary, wskaźniki, płaszczyzny głowy, klasy Angle’a. Cechy metryczne zębów.
Rozwój narządu żucia. Rozwój szczęki i żuchwy w życiu zarodkowym i płodowym. Rozwój uzębienia. Budowa zębów i przyzębia.
Rozwój zgryzu w życiu pozapłodowym.
Fizjologia układu żucia w okresie niemowlęcym.
Zgryz prawidłowy. Zgryz prawidłowy w uzębieniu mlecznym. Zgryz prawidłowy w uzębieniu stałym. Przyczyny powstawania wad zgryzu. Systematyka wad zgryzowych. Wady zgryzowe podłużne. Wady zgryzowe poprzeczne. Zaburzenia zębowe. Wady zgryzu a wady wrodzone. Wady zgryzu a wady wymowy.
Higiena jamy ustnej. Podstawowe zasady higieny jamy ustnej. Przyrządy i środki wspomagające higienę jamy ustnej.
Analizowanie medycznych podstaw ortodoncji
Badanie ortodontyczne.
Przygotowanie pacjenta do leczenia ortodontycznego.
Badanie kliniczne. Badania pomocnicze. Leczenie wad zgryzu – istota procesu leczenia ortodontycznego.
Aparaty profilaktyczne. Aparaty ortodontyczne. Ekstrakcje zębów mlecznych i stałych w leczeniu ortodontycznym.
Zastosowanie wszczepów w ortodoncji.
Kosmetyczna korekcja kształtu zębów i wad zgryzowych.
Chirurgiczne leczenie wad zgryzu. Higiena jamy ustnej osób z korektorami wad zgryzu.
Znaczenie pracy logopedy w ortodoncji
Profilaktyka wad narządu żucia.
Profilaktyka w okresie ciąży.
Profilaktyka w okresie noworodkowym i niemowlęcym.
Profilaktyka wieku dziecięcego.
Metody kształcenia
Wykład tradycyjny, prezentacja, pokaz.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Warunkiem zaliczenia jest otrzymanie co najmniej połowy maksymalnej liczby punktów przyznawanej z kolokwium. Łączna zdobyta liczba punktów jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadą:0%-50% ocena niedostateczna 51%-60% ocena dostateczna 61%-70% ocena dostateczna plus 71%-80% ocena dobra 81%-90% ocena dobra plus 91% i więcej ocena bardzo dobra.
Wiedza i umiejętności studenta nieobecnego na zajęciach są weryfikowane podczas konsultacji nie później niż dwa tygodnie po powrocie na zajęcia.
Literatura podstawowa
Gajda Z., Elementy ortodoncji w praktyce lekarza niespecjalisty, Warszawa 1984.
Rokitiańska M., Podstawy ortodoncji dla logopedów, Bydgoszcz 2004.
Styczek I., Logopedia, Warszawa 1981.
Literatura uzupełniająca
Błaszczewska E., Marat J., Problemy higieny jamy ustnej widzianej wczoraj i dziś, „Nowa Stomatologia” 2001, 2(7).
Śmiech-Słomkowska G., Rytlowa W., Profilaktyka i wczesne leczenie ortodontyczne, Warszawa 1999.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-04-2022 12:56)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.