SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wprowadzenie do terapii pedagogicznej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wprowadzenie do terapii pedagogicznej
Kod przedmiotu 05.6-WP-PEDP-WTP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Logopedia i terapia pedagogiczna
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 15 1 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 15 1 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z podstawową terminologią terapii pedagogicznej i procedurą diagnostyczno-terapeutyczną.

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu wstępu do  pedagogiki,  dydaktyki, podstaw psychologii rozwojowej, podstaw psychologii klinicznej, metod nauki czytania i pisania.

Zakres tematyczny

Wykłady

1) Terapia pedagogiczna - uściślenie terminologii 

 2)Prawne aspekty udzielana terapii pedagogicznej

3) Nauczyciel: - kompetencje psychopedagogiczne i umiejętności terapeutyczne, warsztat specjalistyczny.

4) Specyficzne i niespecyficzne trudności w uczeniu się 

 

 

Ćwiczenia

  1. Cele terapii pedagogicznej (cel nadrzędny i cele operacyjne).
  2. Podmiot i przedmiot terapii pedagogicznej.
  3. Formy terapii pedagogicznej.
  4. Zasady terapii pedagogicznej.
  5. Rodzaje metod wykorzystywanych w terapii pedagogicznej

Metody kształcenia

Wykłady – wykład tradycyjny.

Ćwiczenia – praca z książką i materiałami źródłowymi, praca w grupach,   

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia

Na ocenę z ćwiczeń składają się wyniki osiągnięte na kolokwiach.

Wykłady

Oceną z wykładów jest średnia arytmetyczna ocen osiągniętych na kolokwiach.

Ocena końcowa

Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i wykładu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i wykładu.

Literatura podstawowa

  1. Terapia pedagogiczna : wybrane zagadnienia teoretyczne i praktyczne / Iwona Dąbrowska-Jabłońska ; Uniwersytet Opolski. - Wyd. 2. - Opole : Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2012
  2.  Terapia pedagogiczna dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi : nowe oblicza terapii w pedagogice specjalnej / red. Zofia Palak, Magdalena Wójcik. - Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2016
  3. Terapia pedagogiczna. [T. 1], Zaburzenia rozwoju psychoruchowego dzieci / pod red. nauk. Ewy Małgorzaty Skorek. - Wyd. 4. - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2010
  4. Bezdroża terapii pedagogicznej / Ewa Lewandowska // W: Diagnoza i terapia psychopedagogiczna w edukacji dziecka : praca zbiorowa / pod red. Elżbiety Marek i Joanny Łuczak ; Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy Jana Kochanowskiego w Kielcach. Filia w Piotrkowie Trybunalskim. - Piotrków Trybunalski : Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie, 2010. - S. 69-75

Literatura uzupełniająca

1.     Maciarz A., Uczniowie niepełnosprawni w szkole powszechnej, Warszawa 1992.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 29-07-2022 13:08)