SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Komunikacja i trening interpersonalny |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PEDP-KiTI |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Występuje w specjalnościach | Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Zdobycie wiedzy z zakresu komunikacji interpersonalnej, kształtowanie kompetencji komunikacyjnych, rozwijanie umiejętności interpersonalnych w tym umiejętności współpracy, grupowego rozwiązywania problemów; uświadomienie własnych zasobów i ograniczeń w sferze komunikacji społecznej oraz potrzeby ciągłego rozwoju osobowego.
Student posiada ogólną wiedzę na temat relacji interpersonalnych i sposobów komunikowania się.
Zasady i przebieg procesu komunikacji. Schemat procesu komunikowania się. Aktywne słuchanie, przekazywanie informacji zwrotnych. Bariery komunikacyjne. Komunikacja niewerbalna: rodzaje komunikatów niewerbalnych, funkcje komunikatów niewerbalnych. Asertywność jako jeden ze stylów komunikacji. Rozpoznawanie zachowań asertywnych. Budowanie komunikatów asertywnych. Rozwój umiejętności wyrażania i przyjmowania pozytywnych informacji. Rozwój umiejętności autoprezentacji. Rozwój umiejętności wyrażania i przyjmowania krytyki. Wpływ grupy na funkcjonowanie społeczne (style pracy w grupie, grupowe i indywidualne podejmowanie decyzji). Prezentacja zadań służących rozwojowi kompetencji komunikacyjnych oraz rozwojowi umiejętności dostosowania sposobu komunikacji do poziomu rozwojowego wychowanków.
Praca w grupach, gry dydaktyczne, inscenizacje, gry symulacyjne, metody ekspresyjne, dyskusja, burza mózgów, rozwiązywanie zadań.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
1) Ocena aktywności na zajęciach (kryteria oceny: aktywny udział w wykonywaniu zadań, poprawność wykonywanych zadań z zakresu komunikacji i treningu interpersonalnego) oraz ocena pracy pisemnej - indywidualnie przygotowanych zadań praktycznych - ćwiczeń rozwijających umiejętności komunikacyjne i interpersonalne (kryteria oceny; zgodność ćwiczenia z postawionym celem, oryginalność i twórczość, praktyczne zastosowanie w pracy z grupą) - 50% oceny końcowej
2) ocena z kolokwium - 50% oceny końcowej
Zaliczenie kolokwium to uzyskanie najmniej 60% punktów. Ocenę z kolokwium wylicza się na podstawie punktów uzyskanych z kolokwium, które są przeliczane na stopnie (94-100% = 5,0; 85-93%=4,5; 76-84%=4,0; 68-75%=3,5; 60-67%=3,0; 0-59%=2)
Ocenę z laboratoriów stanowi średnia arytmetyczna ocen cząstkowych.
Ocenę końcową stanowi ocena z laboratoriów.
Zmodyfikowane przez dr Elżbieta Turska (ostatnia modyfikacja: 14-04-2022 08:53)