SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Komunikacja i trening interpersonalny - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Komunikacja i trening interpersonalny
Kod przedmiotu 14.4-WP-PEDP-KiTI
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Elżbieta Turska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zdobycie wiedzy z zakresu komunikacji interpersonalnej, kształtowanie kompetencji komunikacyjnych, rozwijanie umiejętności interpersonalnych w tym umiejętności współpracy,  grupowego rozwiązywania problemów; uświadomienie własnych zasobów i ograniczeń w sferze komunikacji społecznej oraz potrzeby ciągłego rozwoju osobowego. 

Wymagania wstępne

Student posiada ogólną wiedzę na temat relacji interpersonalnych i sposobów komunikowania się.

Zakres tematyczny

Zasady i przebieg procesu komunikacji. Schemat procesu komunikowania się. Aktywne słuchanie, przekazywanie informacji zwrotnych. Bariery komunikacyjne. Komunikacja niewerbalna: rodzaje komunikatów niewerbalnych, funkcje komunikatów niewerbalnych.  Asertywność jako jeden ze stylów komunikacji. Rozpoznawanie zachowań asertywnych. Budowanie komunikatów asertywnych. Rozwój umiejętności wyrażania i przyjmowania pozytywnych informacji. Rozwój umiejętności autoprezentacji. Rozwój umiejętności wyrażania i przyjmowania krytyki. Wpływ grupy na funkcjonowanie społeczne (style pracy w grupie, grupowe i indywidualne podejmowanie decyzji). Prezentacja zadań służących rozwojowi kompetencji komunikacyjnych oraz rozwojowi umiejętności dostosowania sposobu komunikacji do poziomu rozwojowego wychowanków.

Metody kształcenia

Praca w grupach, gry dydaktyczne, inscenizacje, gry symulacyjne, metody ekspresyjne, dyskusja, burza mózgów, rozwiązywanie zadań. 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

1) Ocena aktywności na zajęciach (kryteria oceny: aktywny udział w wykonywaniu zadań, poprawność wykonywanych zadań z zakresu komunikacji i treningu interpersonalnego) oraz ocena pracy pisemnej - indywidualnie przygotowanych zadań praktycznych - ćwiczeń rozwijających umiejętności komunikacyjne i interpersonalne (kryteria oceny; zgodność ćwiczenia z postawionym celem, oryginalność i twórczość, praktyczne zastosowanie w pracy z grupą) - 50% oceny końcowej

2) ocena z kolokwium - 50%  oceny końcowej 

Zaliczenie kolokwium to uzyskanie najmniej 60% punktów. Ocenę z kolokwium wylicza się na podstawie punktów uzyskanych z kolokwium, które są przeliczane na stopnie (94-100% = 5,0; 85-93%=4,5; 76-84%=4,0; 68-75%=3,5; 60-67%=3,0; 0-59%=2)

Ocenę z laboratoriów stanowi średnia arytmetyczna ocen cząstkowych.

Ocenę końcową stanowi ocena z laboratoriów.

Literatura podstawowa

  1. John S., Mosty zamiast murów, Warszawa 2020.
  2. Morreale S.P., Spitzberg B.H., Barge J.K., Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza, umiejętności,  Warszawa 2012
  3. Alberti R., Emmons M., Asertywność: sięgaj po co chcesz nie raniąc innych, Gdańsk 2018.
  4. Griffin E., Podstawy komunikacji społecznej, Gdańsk 2003.
  5. Jamrożek B., Sobczak J., Komunikacja interpersonalna, Poznań 2000.
  6. Sztejnberg A., Podstawy komunikacji społecznej w edukacji, Wrocław 2016.

Literatura uzupełniająca

 

  1. De Vito J.A., The Interpersonal Communication Book, New York 2019. 
  2. Grun A., Robben R., Ustalać granice – szanować granice: aby nasze wzajemne relacje były udane, Kielce 2006.
  3. King G., Umiejętności terapeutyczne nauczyciela, Gdańsk 2004.
  4. Król-Fijewska M., Stanowczo, łagodnie, bez lęku, Warszawa 2007.
  5. McKay M., Davis M., Fanning P., Sztuka skutecznego porozumiewania się, Gdańsk 2002.
  6. Turska E. Rozwój metaumiejętności pedagogów w kształceniu akademickim, W: Kształtowanie się tożsamości zielonogórskiej pedagogiki (1971-2011), red. G.Miłkowska, M.Furmanek, Zielona Góra 2011, s. 557--561
  7. Zaborowski Z., Trening interpersonalny. Podstawy teoretyczne – procesy – techniki, Warszawa 1997.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Elżbieta Turska (ostatnia modyfikacja: 14-04-2022 08:53)