Poznanie ogólnej metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej.
Kształtowanie kompetencji refleksyjnego praktyka – opiekuna – wychowawcy oraz umiejętności tworzenia i modyfikacji warsztatu opiekuna-wychowawcy.
Poznanie i adekwatne, refleksyjne zastosowanie metod i form pracy opiekuńczo-wychowawczej.
Rozwijanie kompetencji metodycznych z zakresu pracy opiekuńczo-wychowawczej: rozwijanie umiejętności dostosowania metod i form pracy do wymagań grupy i indywidualnych potrzeb wychowanków; rozwijanie umiejętności planowania pracy i przygotowania dokumentacji pracy opiekuńczo-wychowawczej (scenariusze zajęć).
Uświadomienie indywidualnych zasobów i ograniczeń w pracy opiekuńczo-wychowawczej; rozwijanie umiejętności interpersonalnych potrzebnych w pracy opiekuńczo-wychowawczej.
Wymagania wstępne
Znajomość teoretycznych podstaw opieki i wychowania, psychologii
Zakres tematyczny
Problematyka wykładów:
Wprowadzenie do ogólnej metodyki opieki i wychowania. Zakres i przedmiot metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej; relacje między wiedza ogólną, metodyką a praktyką, funkcje metodyki, rodzaje twierdzeń, źródła treściowe metodyki opieki i wychowania, metodyki szczegółowe w pracy opiekuńczo-wychowawczej, warsztat opiekuna-wychowawcy.
Modelowanie i optymalizowanie pracy opiekuńczo-wychowawczej.
Planowanie (projektowanie) w pracy opiekuńczo-wychowawczej. Podstawowe operacje składające się na proces planowania pracy opiekuńczo-wychowawczej. Zalety zapisanego planu. Cechy dobrego planu. Trudności w planowaniu pracy opiekuńczo-wychowawczej. Źródła treściowe planu działania opiekuńczo-wychowawczego. Podstawowe kategorie treściowe planu. Struktura i możliwości konstruowania planu działania opiekuńczo-wychowawczego. Rodzaje planów w pracy opiekuńczo-wychowawczej.
Standardy usług opiekuńczo-wychowawczych i nadzór nad ich realizacją. Program opieki indywidualnej oraz instytucji opiekuńczo-wychowawczej (dochodzenia do standardów).
Stopnie awansu zawodowego (program rozwoju zawodowego nauczyciela, opiekuna-wychowawcy).
Diagnoza, ocenianie i ewaluacja w procesie opiekuńczo-wychowawczym (aspekt jednostkowy, grupowy, instytucjonalny).
Formy i metody opieki ich związek z efektywnością opieki i wychowania. Rozumienie pojęć „forma opieki”, „forma wychowania”, „metoda opieki”, „metoda wychowania”. Rodzaje form opieki i wychowania. Rodzaje metod opieki i wychowania.
Poznanie wybranych metod opieki i wychowania: werbalnych, niewerbalnych, alternatywnych – aktywizujących).
Znaczenie kształtowania kontaktów, więzi, atmosfery w pracy opiekuńczo-wychowawczej.
Problematyka laboratoriów:
Wprowadzenie do pracy z grupą: ustalenie kontraktu grupowego.
Zasady funkcjonowania grup, zasady integracji grupy, dynamika rozwoju grupy.
Podstawowe problemy komunikacji w pracy opiekuńczo-wychowawczej.
Bariery komunikacyjne i ich znaczenie w procesie wychowania.
Wykorzystanie zachowań asertywnych w relacjach wychowawczych. Optymizm jako strategia radzenia sobie z sytuacjami trudnymi. Rozwijanie umiejętności optymistycznego interpretowania sytuacji społecznych.
Poczucie własnej wartości - podstawowe filary i sposoby wzmacniania ich.
Prawa dziecka: specyfika poszczególnych praw dziecka, uwrażliwianie na sytuacje łamania praw dziecka. Twórcze myślenie.
Wykorzystanie metod i form twórczego myślenia w rozwijaniu aktywności, samodzielności i ciekawości poznawczej.
Rozwiązywanie konfliktów metodą bez porażek. Grupa, jako zwierciadło społeczne. Budowanie tożsamości grupowej.
Rozwijanie umiejętności radzenia sobie ze stresem: przyczyny powstawania stresu, indywidualne strategie radzenia sobie ze stresem, wykorzystanie metod relaksacji w pracy opiekuńczo-wychowawczej.
Tworzenie konspektów zajęć opiekuńczo-wychowawczych w oparciu o poznane metody i formy zajęć.
Metody kształcenia
Wykłady – wykład konwencjonalny z elementami dyskusji i pokazem medialnym.
Laboratoria – praca w grupach, gry dydaktyczne, inscenizacje, gry symulacyjne, praca z książką, metody ekspresyjne, dyskusja, burza mózgów.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykłady
Podstawą zaliczenia wykładów jest pozytywna ocena z pisemnego kolokwium z progami punktowymi. Na ocenę pozytywną należy uzyskać > 50% poprawnych odpowiedzi.
Laboratoria
Podstawą zaliczenia laboratorium jest: ocena samodzielnie przygotowanych scenariuszy zajęć wychowawczych (kryteria oceny: formułowanie adekwatnych celów zajęć, dobór odpowiednich do tematu metod i form pracy, innowacyjność, twórczość) ; ocena aktywnego udziału w zajęciach oraz ocena pracy pisemnej.
Ocena końcowa
Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią arytmetyczną pozytywnych ocen z laboratoriów i wykładu.
Literatura podstawowa
Gajewska G., Pedagogika opiekuńcza: elementy metodyki, Zielona Góra 2009.
Gajewska G., Doliński A., Teoretyczno-metodyczne aspekty warsztatu pracy pedagoga: scenariusze zajęć wychowawczych, T. I, Zielona Góra 2002, 2007.
Dąbrowski Z., Pedagogika opiekuńcza w zarysie, cz. 2, Olsztyn 2006.
Łobocki M., W poszukiwaniu skutecznych form wychowania, Warszawa 1990.
Turska E., Indywidualne i społeczne wymiary tożsamości przyszłych pedagogów, Zielona Góra 2013.
Vopel K.W., Poradnik dla prowadzących grupy, Kielce 1999.
Zajdel K. Wychowanie dziecka, Gdańsk 2010.
Każdorazowo uaktualniana i przekazywana studentom.
Literatura uzupełniająca
Branden N., 6 filarów poczucia własnej wartości, Łódź 2006.
Brągiel J., Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej: wybrane zagadnienia do ćwiczeń, skrypt dla studentów III i IV roku pedagogiki opiekuńczo-wychowawczejstudiów stacjonarnych i zaocznych, Opole 1984.
Dąbrowska-Jabłońska I., red., Terapia dzieci i młodzieży: metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, Kraków 2006.
Dąbrowski Z., red., Węzłowe problemy opieki i wychowania w domu dziecka, Olsztyn 1997.
Diemut H., Łagodzenie konfliktów w szkole i w pracy z młodzieżą: poradnik do treningu mediacji, Kielce 2002.
Gajewska G., Bazydło-Stodolna K., Teoretyczno-metodyczne podstawy pracy opiekuńczo-wychowawczej w świetlicy: scenariusze zajęć wychowawczych, T. VIII, Zielona Góra 2005.
Gajewska G., Gajewska J. (2012). Współpraca z rodzicami. Wskazówki, programy, scenariusze spotkań. Tom 1, Zielona Góra
Gajewska G., Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej, [w:] Encyklopedia pedagogiczna XXI w., T. III, red. T.Pilch, Warszawa 2004.
Gajewska G., Szczęsna A., Turska E., Teoretyczno-metodyczne podstawy opieki i wychowania w internacie i bursie szkolnej: scenariusze spotkań wychowawczych z młodzieżą, T. XI, Zielona Góra 2009.
Gajewska G., Szczęsna A., Turska E., Teoretyczno-metodyczne podstawy warsztatu wychowawcy kolonii: scenariusze zajęć wychowawczych, programy kolonii, półkolonii, obozów, biwaków, T. X, Zielona Góra 2008.
Gajewska G., Turska E., Teoretyczno-metodyczne aspekty opieki i wychowania w świetlicy: scenariusze spotkań, programy, T. XII, Zielona Góra 2011.
Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa 2014.
Grochulska J., Agresja u dzieci, Warszawa 1993.
Hamer H., Klucz do efektywności nauczania, Warszawa 1994.
Kamińska U., Metodyka pracy wychowawczo-opiekuńczej, Katowice 2002.
Kelm A., Węzłowe problemy pedagogiki opiekuńczej, Warszawa 2000.
Król-Fijewska M., Trening asertywności, Warszawa 1992.
Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2004.
Nęcka E., Trening twórczości: podręcznik dla psychologów, pedagogów, nauczycieli, Kraków 1998.
Oyster C.K., Grupy, Poznań 2002.
Seligman M., Optymizmu można się nauczyć, Poznań 2002.
Schenk C., Relaksacja – sposób na stres, Warszawa 1996.
Vopel K., Jak pobudzić kreatywność grupy, Kielce 2003.
Każdorazowo uaktualniana i przekazywana studentom.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Grażyna Gajewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-04-2022 06:43)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.