SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Socjoterapia - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Socjoterapia
Kod przedmiotu 05.6-WP-PEDP-STP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Lidia Wawryk
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest:

  • poznanie przez studenta istoty zaburzeń zachowania, mechanizmów oraz skutków zaburzeń zachowania.

  • zapoznanie z podstawowymi terminami dotyczącymi socjoterapii, jej metod i technik.
  • znajomość  podejmowanych ról grupowych oraz znaczenie dynamiki grupy.
  • rola diagnozy w socjoterapii i planowania procesu socjoterapeutycznego.
  • zapoznanie studentów z ćwiczeniami socjoterapeutycznymi wykorzystywanymi w grupie wychowawczej.
  • umiejętność planowania projektu socjoterapeutycznego wobec dzieci z zaburzeniami zachowania.

 

Wymagania wstępne

Podstawy pedagogiki, psychologii oraz niedostosowania społecznego.

Zakres tematyczny

Problematyka laboratorium: 

Podstawowe pojęcia związane z socjoterapią.

Rola  diagnozy w socjoterapii  i korekcja zachowań.  

Definicje grupy, dynamika grupy, etapy rozwoju grupy i ich charakterystyka.

Metody wykorzystywane w socjoterapii. Definicje grupy i korzenie zachowań społecznych. 

Specyficzne trudności uczestników zajęć socjoterapeutycznych - planowanie procesu socjoterapeutycznego 

Warunki skuteczności socjoterapii: rola prowadzącego, motywacja uczestników zajęć, warunki zewnętrzne.

Miejsce socjoterapii w opiece i wychowaniu.

Metody kształcenia

Praca w grupach, dyskusja, gry symulacje,  projektowanie doświadczeń.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Laboratorium: 

Zaliczenie z laboratorium na ocenę: aktywność na zajęciach; sprawdzenie posiadanej wiedzy dotyczącej: definicji grupy, ról grupowych, przywództwa (ocena przygotowania prezentacji w zespołach); ocena samodzielnego przygotowanych scenariuszy zajęć socjoterapeutycznych dla wskazanej grupy wiekowej dzieci lub młodzieży z uwzględnieniem wiedzy o specyfice grupy; ocena wykorzystania metod i technik socjoterapeutycznych. Przeprowadzenie zajęć socjoterapeutycznych w grupie.

Ocena końcowa

Ocenę końcową stanowi ocena z konwersatoriów.

Ocena końcowa: Ocenę łączną stanowi średnia arytmetyczna ocen cząstkowych.

Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest  zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia). 

 

Literatura podstawowa

 

  1. Grudziewska E., Diagnoza w socjoterapii, Warszawa  2017.

  2. Jagieła J., Socjoterapia w szkole, Kraków 2007.

  3. Jankowiak B., Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno‐pedagogicznej Teoria i praktyka. Poznań 2016.

  4. Paszkiewicz A.,  Skuteczna praca z wychowankiem niedostosowanym społecznie w grupie socjoterapeutycznej, Warszawa 2017.

  5. Sawicka K., red., Socjoterapia, Warszawa 1998.
  6. Strzemieczny J., Zeszyty socjoterapeutyczne. Materiał szkoleniowy dla osób pracujących z dziećmi ze środowisk zagrożonych alkoholizmem. Warszawa 1988.

 

Literatura uzupełniająca

  1. Dąbrowska-Jabłońska I., Terapia dzieci i młodzieży: metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, Kraków 2006.

  2. Karasowska A., Uczeń z zaburzeniami zachowania, https://www.ore.edu.pl/wp-content/plugins/download-attachments/includes/download.php?id=6339

  3. Oyster C., Grupy, Poznań 2002.

  4. Sivadon P.D., Techniques of Sociotherapy, 2016, pdf. 

  5. Sobolewska Z.,  Zajęcia socjoterapeutyczne dla dzieci i młodzieży ‒ zasady projektowania zajęć. Materiały pomocnicze dla uczestników szkolenia w zakresie socjoterapii. Warszawa 1993.

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Lidia Wawryk (ostatnia modyfikacja: 19-04-2022 10:26)