SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Socjoterapia |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PEDP-STP |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Występuje w specjalnościach | Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest:
poznanie przez studenta istoty zaburzeń zachowania, mechanizmów oraz skutków zaburzeń zachowania.
Podstawy pedagogiki, psychologii oraz niedostosowania społecznego.
Problematyka laboratorium:
Podstawowe pojęcia związane z socjoterapią.
Rola diagnozy w socjoterapii i korekcja zachowań.
Definicje grupy, dynamika grupy, etapy rozwoju grupy i ich charakterystyka.
Metody wykorzystywane w socjoterapii. Definicje grupy i korzenie zachowań społecznych.
Specyficzne trudności uczestników zajęć socjoterapeutycznych - planowanie procesu socjoterapeutycznego
Warunki skuteczności socjoterapii: rola prowadzącego, motywacja uczestników zajęć, warunki zewnętrzne.
Miejsce socjoterapii w opiece i wychowaniu.
Praca w grupach, dyskusja, gry symulacje, projektowanie doświadczeń.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Laboratorium:
Zaliczenie z laboratorium na ocenę: aktywność na zajęciach; sprawdzenie posiadanej wiedzy dotyczącej: definicji grupy, ról grupowych, przywództwa (ocena przygotowania prezentacji w zespołach); ocena samodzielnego przygotowanych scenariuszy zajęć socjoterapeutycznych dla wskazanej grupy wiekowej dzieci lub młodzieży z uwzględnieniem wiedzy o specyfice grupy; ocena wykorzystania metod i technik socjoterapeutycznych. Przeprowadzenie zajęć socjoterapeutycznych w grupie.
Ocena końcowa
Ocenę końcową stanowi ocena z konwersatoriów.
Ocena końcowa: Ocenę łączną stanowi średnia arytmetyczna ocen cząstkowych.
Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia).
Grudziewska E., Diagnoza w socjoterapii, Warszawa 2017.
Jagieła J., Socjoterapia w szkole, Kraków 2007.
Jankowiak B., Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno‐pedagogicznej Teoria i praktyka. Poznań 2016.
Paszkiewicz A., Skuteczna praca z wychowankiem niedostosowanym społecznie w grupie socjoterapeutycznej, Warszawa 2017.
Strzemieczny J., Zeszyty socjoterapeutyczne. Materiał szkoleniowy dla osób pracujących z dziećmi ze środowisk zagrożonych alkoholizmem. Warszawa 1988.
Dąbrowska-Jabłońska I., Terapia dzieci i młodzieży: metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, Kraków 2006.
Karasowska A., Uczeń z zaburzeniami zachowania, https://www.ore.edu.pl/wp-content/plugins/download-attachments/includes/download.php?id=6339
Oyster C., Grupy, Poznań 2002.
Sivadon P.D., Techniques of Sociotherapy, 2016, pdf.
Sobolewska Z., Zajęcia socjoterapeutyczne dla dzieci i młodzieży ‒ zasady projektowania zajęć. Materiały pomocnicze dla uczestników szkolenia w zakresie socjoterapii. Warszawa 1993.
Zmodyfikowane przez dr Lidia Wawryk (ostatnia modyfikacja: 19-04-2022 10:26)