SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wprowadzenie do psychologii - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wprowadzenie do psychologii
Kod przedmiotu 14.4-WP-PEDP-WPS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Występuje w specjalnościach Logopedia i terapia pedagogiczna, Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka, Poradnictwo i socjoterapia, Resocjalizacja z prewencją kryminalną, Resocjalizacja z przygotowaniem do pracy w służbach mundurowych
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Jerzy Herberger
  • dr Urszula Gembara
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 30 2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest:

- opanowanie podstawowej wiedzy z zakresu psychologii ogólnej: koncepcji psychologicznych człowieka, procesów poznawczych i stanów psychicznych, różnic indywidualnych a także stresu psychologicznego i syndromu wypalenia zawodowego w pracy nauczyciela,

- pogłębienie umiejętności radzenia sobie ze stresem i wypaleniem zawodowym w oparciu o materiał teoretyczny.

Wymagania wstępne

Student posiada ogólna wiedzę na temat zjawisk zachodzących w otaczającej go rzeczywistości społecznej.

Zakres tematyczny

Psychologia, jako nauka, psychologia a pedagogika.

Psychologia, jako nauka w systemie wiedzy. Psychologia a pedagogika. Działy psychologii teoretycznej i praktycznej. Metody badań psychologicznych. Koncepcje psychologiczne człowieka: psychologia behawiorystyczna, psychologia psychoanalityczna, psychologia humanistyczna, psychologia poznawcza, psychologia pozytywna, psychologia ewolucyjna.

 Trwałe wyznaczniki zachowania (struktury psychiczne) – temperament, inteligencja, osobowość. Zmienne wyznaczniki zachowania (procesy psychiczne) – wrażenia, spostrzeganie, myślenie, wyobraźnia, uwaga, pamięć, emocje, motywacja.

Stres psychologiczny i syndrom wypalenia zawodowego.

Metody kształcenia

Wykład tradycyjny z elementami wykładu problemowego; konwersatoryjny.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ocena końcowa wystawiana na podstawie kolokwium zaliczeniowego w formie opisowej. Pozytywny wynik zaliczenia: co najmniej  50% uzyskanych punktów.

Ocena z wykładu jest oceną końcową.

 

.

Literatura podstawowa

1.     Strelau J., Doliński D.,(2008) Psychologia: podręcznik akademicki, Gdańsk.

 

Literatura uzupełniająca

1.    Łukaszewski W., (2003) Wielkie pytania psychologii, Gdańsk

2.   Kozielecki J., (1998) Koncepcje psychologiczne człowieka, Warszawa

3.    Wadeley A., Birch A., Malim T.( 2000) Wprowadzenie do psychologii, Warszawa.

4.   Warne R.T., Astle M.C., Hill J.C. ( 2018) What do undergraduates learn about human intelligence? An analysis of introductory psychology textbooks. Archives of Scientific Psychology, 32-50.

 

 

 

- Archives of Scientific Psychology, 2018

 What do undergraduates learn about human intelligence? An analysis of introductory psychology textbooks.

RT Warne, MC Astle, JC Hill - Psychology, 2018

5.. Gembara U. (2004) syndrom wypalenia zawodowego u osób pracujących w kontakcie pomocowym[W]: Janiszewska-Nieścioruk Z.,(red). Człowiek z niepełnosprawnością intelektualną .T2 Kraków

Każdorazowo podawana przez prowadzącego.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Urszula Gembara (ostatnia modyfikacja: 23-04-2022 23:39)