SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Wprowadzenie do psychologii |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PEDP-WPS |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Występuje w specjalnościach | Logopedia i terapia pedagogiczna, Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka, Poradnictwo i socjoterapia, Resocjalizacja z prewencją kryminalną, Resocjalizacja z przygotowaniem do pracy w służbach mundurowych |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | 30 | 2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest:
- opanowanie podstawowej wiedzy z zakresu psychologii ogólnej: koncepcji psychologicznych człowieka, procesów poznawczych i stanów psychicznych, różnic indywidualnych a także stresu psychologicznego i syndromu wypalenia zawodowego w pracy nauczyciela,
- pogłębienie umiejętności radzenia sobie ze stresem i wypaleniem zawodowym w oparciu o materiał teoretyczny.
Student posiada ogólna wiedzę na temat zjawisk zachodzących w otaczającej go rzeczywistości społecznej.
Psychologia, jako nauka, psychologia a pedagogika.
Psychologia, jako nauka w systemie wiedzy. Psychologia a pedagogika. Działy psychologii teoretycznej i praktycznej. Metody badań psychologicznych. Koncepcje psychologiczne człowieka: psychologia behawiorystyczna, psychologia psychoanalityczna, psychologia humanistyczna, psychologia poznawcza, psychologia pozytywna, psychologia ewolucyjna.
Trwałe wyznaczniki zachowania (struktury psychiczne) – temperament, inteligencja, osobowość. Zmienne wyznaczniki zachowania (procesy psychiczne) – wrażenia, spostrzeganie, myślenie, wyobraźnia, uwaga, pamięć, emocje, motywacja.
Stres psychologiczny i syndrom wypalenia zawodowego.
Wykład tradycyjny z elementami wykładu problemowego; konwersatoryjny.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ocena końcowa wystawiana na podstawie kolokwium zaliczeniowego w formie opisowej. Pozytywny wynik zaliczenia: co najmniej 50% uzyskanych punktów.
Ocena z wykładu jest oceną końcową.
.
1. Strelau J., Doliński D.,(2008) Psychologia: podręcznik akademicki, Gdańsk.
1. Łukaszewski W., (2003) Wielkie pytania psychologii, Gdańsk
2. Kozielecki J., (1998) Koncepcje psychologiczne człowieka, Warszawa
3. Wadeley A., Birch A., Malim T.( 2000) Wprowadzenie do psychologii, Warszawa.
4. Warne R.T., Astle M.C., Hill J.C. ( 2018) What do undergraduates learn about human intelligence? An analysis of introductory psychology textbooks. Archives of Scientific Psychology, 32-50.
- Archives of Scientific Psychology, 2018
RT Warne, MC Astle, JC Hill - Psychology, 2018
5.. Gembara U. (2004) syndrom wypalenia zawodowego u osób pracujących w kontakcie pomocowym[W]: Janiszewska-Nieścioruk Z.,(red). Człowiek z niepełnosprawnością intelektualną .T2 Kraków
Każdorazowo podawana przez prowadzącego.
Zmodyfikowane przez dr Urszula Gembara (ostatnia modyfikacja: 23-04-2022 23:39)