SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Teoretyczne podstawy wychowania |
Kod przedmiotu | 05.7-WP-PEDP-TPW |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Występuje w specjalnościach | Logopedia i terapia pedagogiczna, Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka, Poradnictwo i socjoterapia, Resocjalizacja z prewencją kryminalną, Resocjalizacja z przygotowaniem do pracy w służbach mundurowych |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z istotą procesu wychowania
Brak
Wykłady
Wychowanie w kontekście rozwoju jednostki:
Ćwiczenia
Proces wychowania - jego istota i funkcje
Wykłady – wykład konwencjonalny, wykład problemowy, dyskusja (panelowa).
Ćwiczenia – dyskusja moderowana, prezentacje tematów przygotowanych przez studentów.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady: egzamin pisemny. Kryterium ocen: bardzo dobry 91-100%, dobry plus 81-90%, dobry 71-80%, dostateczny plus 61-70%, dostateczny 51-60%.
Ćwiczenia: kończą się uzyskaniem zaliczenia w postaci pozytywnej oceny. Ocenie podlega sposób prezentacji przez studenta wybranego zagadnienia, w tym adekwatny dobór literatury, twórczy sposób jej wykorzystania, aktywny i refleksyjny udział w zajęciach oraz przygotowanie do zajęć.
Ocena końcowa: stanowi średnią arytmetyczną z wszystkich ocen otrzymanych w trakcie zajęć.
1. Adamski F., red., Człowiek – wychowanie – kultura. Wybór tekstów, Kraków 1993.
2. Górniewicz J., Teoria wychowania (wybrane problemy), Toruń-Olsztyn 1996.
3. Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2004.
4. Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2001.
5. Śliwerski B., Pedagogika. Podstawy nauk o wychowaniu, Gdańsk 2006.
6. Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika, T. I-II, Warszawa 2003.
7. Śliwerski B., Teoretyczne i empiryczne podstawy samowychowania, Kraków 2010.
8. Męczkowska-Christiansen A., Teoria wychowania a filozofia. Konteksty, „interteksty”, warunki możliwości, w: (red.) J. Papież, Tożsamość teorii wychowania, Kraków 2011, s. 125-135.
9. Tchorzewski A.M. de , Współczesne konteksty wychowania. W kręgu pytań i dyskusji, Bydgoszcz 2002.
10. Sargent L.T., Ideology and Utopia, [w:] The Oxford Handbook of Political Ideologies, Freeden M., Sargent L.T., Stears M. (eds.), Oxford 2013.
1. Cichoń W., Wartość, człowiek, wychowanie, Kraków 1996.
2. Furmanek W., Człowiek – człowieczeństwo – wychowanie: wybrane problemy pedagogiki personalistycznej, Rzeszów 1995.
3. „Studia z Teorii Wychowania” 2010, 1.
Każdorazowo ustalana przez prowadzącego
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-04-2022 11:51)