SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodyka pracy z dziećmi niedostosowanymi społecznie |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PEDP-MPDN |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Występuje w specjalnościach | Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 45 | 3 | 27 | 1,8 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest:
Podstawy wiedzy pedagogicznej, psychologicznej i socjologicznej oraz znajomości problematyki niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży.
Problematyka laboratorium:
Charakterystyka trudnych zachowań dzieci i młodzieży w różnych sferach ich funkcjonowania społecznego.
Funkcjonowanie ucznia nieprzystosowanego i zagrożonego nieprzystosowaniem społecznym w środowisku szkolnym i rówieśniczym.
Procedury postępowania nauczycieli w sytuacjach zagrożenia niedostosowaniem społecznym.
Działania podejmowane przez nauczyciela w różnych sytuacjach trudnych w szkole (np. picie alkoholu, spożywanie narkotyków, palenie papierosów, agresja, naruszenia dyscypliny, wagary, wulgaryzmy).
Podejmowanie działań interwencyjnych wobec dziecka ujawniającego przejawy nieprzystosowania społecznego w sytuacji doświadczania przemocy w rodzinie. Współdziałanie instytucji różnego typu w pracy z dzieckiem zagrożonym i niedostosowanym społecznie - m.in. rola Sądu, kierowanie do placówek typu MOS i placówek resocjalizacyjnych.
Zasady udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole wynikającej z niedostosowania społecznego ucznia i zagrożenia niedostosowaniem społecznym.
Zasady tworzenia Karty Indywidualnych Potrzeb Ucznia (IPET).
Tworzenie indywidualnego planu oddziaływań wychowawczych/projektu korekcyjnego dla młodzieży zagrożonej niedostosowaniem i niedostosowanej społecznie/ projektu korekcyjnego (diagnoza funkcjonowania ucznia, zasady tworzenia planu, propozycje działań).
Metody w pracy z uczniem niedostosowanym społecznie,
gry symulacyjne, analiza przypadków, dyskusja, wykonanie projektu
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Laboratoria
Zaliczenie laboratoriów: średnia arytmetyczna ocen cząstkowych uzyskanych w trakcie semestru za wykonanie poszczególnych zadań: przygotowanie się i aktywny udział w ćwiczeniach, przygotowanie planu oddziaływań wychowawczych/projektu dla uczniów zagrożonych niedostosowaniem i niedostosowanych społecznie, przygotowanie planu zajęć dla grupy wychowanków ze znamionami niedostosowania społecznego (współpraca z placówkami w środowisku lokalnym np. ośrodek kuratorski, dzienny ośrodek młodzieżowy, świetlica socjoterapeutyczna).
Ocena końcowa: Ocenę łączną stanowi średnia arytmetyczna ocen cząstkowych.
Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia).
Jagieła J., Trudny uczeń w szkole: krótki przewodnik psychologiczny, Kraków 2005.
Trzcińska-Dąbrowska M. Korygowanie zaburzeń zachowania dzieci nadpobudliwych psychoruchowo i agresywnych w grupie socjoterapeutycznej, Toruń 2004.
Kołakowski A. Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka, Sopot 2014.
Nolting H., Jak zachować porządek w klasie, GWP, Gdańsk 2008.
5. www. Ośrodek Rozwoju Edukacji
6. www.Dajemy Dzieciom Siłę
1. Barnes B.K., Expresing influance. 2000.
2. Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi, Gdańsk 1996.
3. Knez R., Słonina W., Saper, czyli jak rozminować agresję, Kraków 2002.
4. Mikler-Chwastek A., Trudności w uczeniu się i zaburzenia zachowania występujące u małych dzieci. Warszawa 2017.
5. Trzcińska-Dąbrowska M. Korygowanie zaburzeń zachowania dzieci nadpobudliwych psychoruchowo i agresywnych w grupie socjoterapeutycznej, Toruń 2004.
6. Paszkiewicz A. Skuteczna praca z wychowankiem niedostosowanym społecznie w grupie socjoterapeutycznej, Warszawa 2017.
Zmodyfikowane przez dr Lidia Wawryk (ostatnia modyfikacja: 23-04-2022 13:24)