SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka pracy z dziećmi niedostosowanymi społecznie - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka pracy z dziećmi niedostosowanymi społecznie
Kod przedmiotu 05.6-WP-PEDP-MPDN
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Występuje w specjalnościach Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Lidia Wawryk
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 45 3 27 1,8 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest:

  • zapoznanie studentów z problematyką metodyki pracy z dziećmi nieprzystosowanymi  społecznie.
  • wyposażenie studentów w podstawowe umiejętności oddziaływań opiekuńczo – wychowawczych, terapeutycznych i resocjalizacyjnych w pracy z dziećmi przejawiającymi różne zaburzenia w zachowaniu.
  • kształtowanie umiejętności dostosowywania oddziaływań do potrzeb i możliwości podopiecznych.
  • kształtowanie i doskonalenie kompetencji koniecznych w zawodzie pedagoga – wychowawcy.

 

Wymagania wstępne

Podstawy wiedzy pedagogicznej, psychologicznej i socjologicznej oraz znajomości problematyki niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży.

 

Zakres tematyczny

Problematyka laboratorium:

Charakterystyka trudnych zachowań dzieci i młodzieży w różnych sferach ich funkcjonowania społecznego.

Funkcjonowanie ucznia nieprzystosowanego i zagrożonego nieprzystosowaniem społecznym  w środowisku szkolnym i rówieśniczym.

Procedury postępowania nauczycieli w sytuacjach zagrożenia niedostosowaniem społecznym.

Działania podejmowane przez nauczyciela w różnych sytuacjach trudnych w szkole (np. picie alkoholu, spożywanie narkotyków, palenie papierosów, agresja, naruszenia dyscypliny, wagary, wulgaryzmy).

Podejmowanie działań interwencyjnych wobec dziecka ujawniającego przejawy nieprzystosowania społecznego w sytuacji doświadczania przemocy w rodzinie.  Współdziałanie instytucji różnego typu w pracy z dzieckiem zagrożonym i niedostosowanym społecznie - m.in. rola Sądu, kierowanie do placówek typu MOS i placówek resocjalizacyjnych.

Zasady udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole wynikającej z niedostosowania społecznego ucznia i zagrożenia niedostosowaniem społecznym.

Zasady tworzenia Karty Indywidualnych Potrzeb Ucznia (IPET).

Tworzenie indywidualnego planu oddziaływań wychowawczych/projektu korekcyjnego dla młodzieży zagrożonej niedostosowaniem i niedostosowanej społecznie/ projektu korekcyjnego (diagnoza funkcjonowania ucznia, zasady tworzenia planu, propozycje działań).

Metody w pracy z uczniem niedostosowanym społecznie,

 

Metody kształcenia

gry symulacyjne, analiza przypadków, dyskusja, wykonanie projektu

 

 

 

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Laboratoria

Zaliczenie laboratoriów: średnia arytmetyczna ocen cząstkowych uzyskanych w trakcie semestru za wykonanie poszczególnych zadań: przygotowanie się i aktywny udział w ćwiczeniach, przygotowanie planu oddziaływań wychowawczych/projektu dla  uczniów zagrożonych niedostosowaniem i niedostosowanych społecznie, przygotowanie planu zajęć dla grupy wychowanków ze znamionami niedostosowania społecznego (współpraca z placówkami w środowisku lokalnym np. ośrodek kuratorski, dzienny ośrodek  młodzieżowy, świetlica socjoterapeutyczna).

 

Ocena końcowa: Ocenę łączną stanowi średnia arytmetyczna ocen cząstkowych.

Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest  zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia). 

 

 

Literatura podstawowa

  1. Jagieła J., Trudny uczeń w szkole: krótki przewodnik psychologiczny, Kraków 2005.

  2. Trzcińska-Dąbrowska  M. Korygowanie zaburzeń zachowania dzieci nadpobudliwych psychoruchowo i agresywnych w grupie socjoterapeutycznej, Toruń  2004.

  3. Kołakowski A. Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka, Sopot 2014.

  4. Nolting H., Jak zachować porządek w klasie, GWP, Gdańsk 2008.

       5. www. Ośrodek Rozwoju Edukacji

       6. www.Dajemy Dzieciom Siłę

     

 

 

Literatura uzupełniająca

        1.  Barnes B.K., Expresing influance. 2000.

        2. Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi, Gdańsk 1996.

        3. Knez R., Słonina W., Saper, czyli jak rozminować agresję, Kraków 2002.

        4. Mikler-Chwastek A., Trudności w uczeniu się i zaburzenia zachowania występujące u małych dzieci. Warszawa 2017.

        5. Trzcińska-Dąbrowska M. Korygowanie zaburzeń zachowania dzieci nadpobudliwych psychoruchowo i agresywnych w grupie socjoterapeutycznej, Toruń  2004.

        6. Paszkiewicz A.  Skuteczna praca z wychowankiem niedostosowanym społecznie w grupie socjoterapeutycznej, Warszawa 2017.

 

 

     

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Lidia Wawryk (ostatnia modyfikacja: 23-04-2022 13:24)