SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodyka pracy w świetlicy |
Kod przedmiotu | 05.1-WP-PEDP-MPWS |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Występuje w specjalnościach | Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest:
Przedmioty ogólne z zakresu opieki i wychowania, psychologii rozwoju oraz metodyka pracy wychowawczo-opiekuńczej.
Świetlica szkolna i pozaszkolna, jako forma opieki i wychowania dzieci i młodzieży w Polsce. Wskazanie podstawowych różnic i podobieństw. Analiza doświadczeń studentów. Elementy modelu wzorca i realnego świetlic. Analiza uwarunkowań i organizacji funkcjonowania świetlicy szkolnej i środowiskowej. Programowanie i planowanie działań w świetlicach. Analiza i tworzenie dobrych planów działalności rocznej, miesięcznej, tygodniowej. Metody i formy pracy wychowawczo-opiekuńczej w świetlicach. Diagnoza funkcjonowania wychowawczo-opiekuńczego świetlicy w szkole oraz w świetlicy środowiskowej. Zajęcia w placówkach. Analiza zgromadzonych diagnoz w świetlicach szkolnych i pozaszkolnych.
Prezentacja prac własnych studentów.
Zajęcia integracyjne i wprowadzające normy w grupie w świetlicy. Przykładowe formy. Według pomysłu studentów.
Zajęcia poprawiające komunikację w grupie w świetlicy. Przykładowe formy. Według pomysłu studentów.
Zajęcia rozwijające zainteresowania dzieci i młodzieży w świetlicy. Przykładowe formy. Według pomysłu studentów.
Zajęcia rozwijające samodzielność dzieci przebywających w świetlicy. Według pomysłu studentów.
Zajęcia motywujące do uczenia się, nauki wychowanków świetlicy szkolnej i środowiskowej. Według pomysłu studentów.
Zajęcia relaksacyjne, czasu wolnego i budujące atmosferę świetlicy. Według pomysłu studentów.
Zajęcia okolicznościowe. Według pomysłu studentów.
Ferie i półkolonie w świetlicach szkolnych i środowiskowych. Według pomysłu studentów.
Uogólnienia, podsumowanie najważniejszych problemów świetlic.
Pogadanka, pokaz, praca w grupach, praca w parach, burza mózgów, odgrywanie scenek, mini wykład, dyskusja i niezależne studiowanie.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie laboratoriów odbywa się na podstawie oceny poziomu aktywnego uczestnictwa w zajęciach (20% oceny), samodzielnie przygotowanego scenariusza zajęć wychowawczych dla wychowanków świetlicy szkolnej lub środowiskowej (40% oceny) oraz samodzielnego przeprowadzenia zajęć wychowawczych w wybranych świetlicach (40% oceny).
Ocena końcowa
Ocena końcowa jest ocena z laboratoriów.
Skrzyński, D. (2017). Świetlica szkolna. Zmiany w nowym systemie oświaty, zasady organizacji, najczęstsze błędy. Wydawnictwo Wiedza i Praktyka.
W ramach zajęć brana jest pod uwagę możliwość metodycznego oglądu placówek i opracowanie przez studenta, studentów projektu ewaluacyjnego z jego prezentacją w ramach zajęć. Szczególnie w ramach studiów niestacjonarnych.
Zmodyfikowane przez dr hab. Grażyna Gajewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 21-04-2022 14:15)