SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Terapia pedagogiczna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Terapia pedagogiczna
Kod przedmiotu 05.6-WP-PEDP-TP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Tomasz Fetzki
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest:

  • wyposażenie w wiedzę i umiejętności w zakresie rozpoznawania wybranych zaburzeń rozwojowych dzieci,
  • wdrożenie w rozumienie i analizę trudności edukacyjnych wynikających z zaburzeń rozwojowych,
  • nauczenie projektowania etapów pracy terapeutyczno-wychowawczej.

Wymagania wstępne

Student posiada wiedzę z zakresu psychologii rozwoju człowieka, procesów wychowania i socjalizacji oraz organizacji procesów edukacyjnych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, zdobytą na przedmiotach: "Wstęp do pedagogiki", "Wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej", "Pedagogika specjalna", "Psychologia rozwoju człowieka w ciągu życia", "Podstawy dydaktyki ogólnej" oraz "Wprowadzenie do dydaktyki specjalnej".

Zakres tematyczny

Tematyka laboratorium:

  • Teoretyczne podstawy terapii pedagogicznej: pojęcie terapii, jej miejsce i znaczenie w procesie wychowania.
  • Zasady i organizacja pracy terapeutycznej.
  • Rozwój psychoruchowy dziecka – pojęcie i wyznaczniki prawidłowego i nieprawidłowego rozwoju dziecka.
  • Biologiczne i społeczne przyczyny zaburzeń rozwoju dziecka.
  • Specyficzne trudności w uczeniu się (dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia): definicje, objawy, etiologia, prawa uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się w szkole.
  • Inne zaburzenia rozwojowe towarzyszące specyficznym trudnościom w uczeniu się (ADHD, ADD).
  • Wybrane metody pracy terapeutyczno-wychowawczej: konstruowanie programów korekcyjno-kompensacyjnych, tworzenie konspektów zajęć terapeutycznych
  • Pedagogizacja rodziców w aspekcie wspierania dziecka z trudnościami edukacyjnymi: opracowanie scenariuszy spotkań indywidualnych oraz warsztatów dla rodziców.

Metody kształcenia

  • ćwiczenia audytoryjne i laboratoryjne: dyskusja, burza mózgów, metoda przypadków, praca w grupach, projektowanie systemu oddziaływań.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Laboratorium:

Średnia arytmetyczna ocen z:

  • aktywnego udziału w zajęciach,
  • pracy zaliczeniowej (komplet konspektów, scenariusz spotkania z rodzicami),
  • kolokwium z problematyki laboratorium (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).

Ocena końcowa:

Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z laboratorium.

Frekwencja:

Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia).

Literatura podstawowa

  1. Bogdanowicz M., Adryjanek A., Uczeń z dysleksją w szkole, Gdynia 2004.
  2. Czajkowska I., Herda K., Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole: poradnik dla nauczycieli, Warszawa 1989.
  3. Gruszczyk-Kolczyńska E., Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki, Warszawa 1992.

Literatura uzupełniająca

  1. Hallowell E. M., Ratey J.J., Jak żyć z ADHD, Poznań 2007.
  2. Parkinson Kaganoff A., Best Practices in Educational Therapy, Abingdon-on-Thames, Oxford 2019. 
  3. Sawa B., Jeżeli dziecko źle czyta i pisze, Warszawa 1994.
  4. Sinica M., Rudzińska-Rogoża A., W kręgu specyficznych trudności w uczeniu się czytania i pisania, Zielona Góra 2005.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Tomasz Fetzki (ostatnia modyfikacja: 25-04-2022 09:00)