SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Praca z dzieckiem niepełnosprawnym - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Praca z dzieckiem niepełnosprawnym
Kod przedmiotu 05.6-WP-PEDP-PZDN
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Występuje w specjalnościach Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ
  • dr Tomasz Fetzki
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie 
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Ukazanie wspólnych i swoistych cech dzieci z różnymi niepełnosprawnościami w porównaniu z pełnosprawnymi. Omówienie  idei edukacji integracyjnej oraz inkluzyjnej. Ukazanie wybranych metod pod kątem ich wykorzystania w pracy z dziećmi z ograniczeniami sprawności. Uwrażliwienie studentów na problemy dzieci z niepełnosprawnością oraz ich rodzin w środowisku szkolnym, a także możliwości oferowania im wsparcia. 

Wymagania wstępne

Znajomość problematyki celów, zasad, metod z zakresu teoretycznych podstaw wychowania oraz dydaktyki ogólnej.

Zakres tematyczny

Wykłady

1) Specjalne potrzeby edukacyjne. Biopsychospołeczna koncepcja niepełnosprawności. Klasyfikacja dzieci/uczniów z niepełnosprawnością.  2) Edukacja dzieci z niepełnosprawnością w systemie integracyjnym i włączającym. 3) Zasady edukacji dzieci z niepełnosprawnością w szkole (IPET, pomoc psychologiczno-pedagogiczna, organizacja procesu wychowawczo-dydaktycznego). 4) Wspomaganie rodziców wychowujących dziecko z niepełnosprawnością  w szkole i środowisku lokalnym. 5) Integracja społeczna uczniów z niepełnosprawnością. 5) Adaptacja uczniów z niepełnosprawnością do szkoły. 6) Wizyta studyjna w szkole integracyjnej lub ogólnodostępnej - analiza kultury intgracyjnej oraz inkluzyjnej. 

Laboratoria 

1) Psychospołeczne funkcjonowanie dzieci z wybranymi niepełnosprawnościami w roli ucznia i kolegi w szkole (możliwości i ograniczenia, wspólne i swoiste cechy dzieci pełnosprawnych i z niepełnosprawnością).  2) Wspieranie procesu społecznej integracji dzieci z niepełnosprawnością w grupie. Bariery społecznej integracji. 3) Wybrane metody pracy z dziećmi z niepełnosprawnością: a) metoda ruchu rozwijającego W. Sherborne; b) metody relaksacyjne: technika relaksacji według Jacobsona, według Winterberga, według Polender; c) metoda dobrego startu; e) uczenie się we współpracy; f) metoda żywiołów, g) pedagogika zabawy, h) model Teacch, 4) Komunikacja alternatywna i wspomagająca dla dzieci  z niepełnosprawnością przejawiającymi trudności komunikacyjne.

 

Metody kształcenia

Wykłady – wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny, pokaz.

Laboratoria – metoda projektu, praca w grupach, metoda ćwiczeń. 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład

Test sprawdzający wiedzę z wykładów na zaliczenie (zal.). Warunkiem zaliczenia testu jest uzyskanie minimum 60% prawidłowych odpowiedzi.. 

Laboratoria

Zaliczenie laboratorium: (1) realizacja projektu zaliczeniowego, tj. zreferowanie założeń wybranej metody, przygotowanie odpowiednich środków dydaktycznych oraz przeprowadzenie zajęć praktycznych (praca w grupie). Kryteria oceny (2-5): a) rzetelność analizy problematyki, b) komunikatywność przekazu, c) środki dydaktyczne, c) atrakcyjność zajęć praktycznych d) poprawność metodyczna. Ocena za projekt stanowi średnią arytmetyczną ocen cząstkowych; (2)  Kolokwium z treści zajęć. Kryteria oceny: ocena niedostateczna (do-60)%, dostateczna (61-75%), dobra (76-85%), bardzo dobra (86-100%).

Ocena końcowa

Ocena końcowa: uzyskanie zaliczenia z wykładu oraz średnia arytmetyczna ocen uzyskanych na laboratoriach.

Literatura podstawowa

  1. Głodkowska J., Dydaktyka specjalna. Od wzorca do interpretacji, Warszawa 2017. 
  2. Nowatorskie i alternatywne metody w praktyce pedagogiki specjalnej: przewodnik metodyczny,  red. W. Dykcik, B. Szychowiak, Poznań 2001.
  3. Psychologia ucznia i nauczyciela: podręcznik akademicki, red. S. Kowalik, Warszawa 2011.
  4. Przewodnik po edukacji włączającej: rozwój kształcenia i uczestnictwa w życiu szkoły, red.  T. Booth i M. Ainscow, Warszawa 2011. 
  5. Wearmouth J., Special Educational Needs and Disability: The Basic, Boca Raton, FL, Routledge,2018.

Literatura uzupełniająca

 

  1. Bąbka J., Zachowania kooperacyjne w sytuacjach zadaniowych u młodzieży w okresie wczesnej adolescencji. Analiza porównawcza młodzieży pełnosprawnej i z różnymi ograniczeniami sprawności, Zielona Góra 2012. 
  2. Bogdanowicz M., Kisiel B., Przasnyska M., Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka, Warszawa 1992. 
  3. Grycman M., Kaczmarek B.B., Podręczny słownik terminów AAC, Kraków 2014. 
  4. Rozwój daje radość. Terapia dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim, red. J. Kielin, Gdańsk 2020. 

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-04-2022 19:46)