SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Organizacja zajęć profilaktycznych w środowisku lokalnym |
Kod przedmiotu | 14.0-WP-PEDP-OZPS |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Występuje w specjalnościach | Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest:
Zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania środowiska lokalnego oraz realizacji strategii profilaktycznych w środowisku.
Przygotowanie studentów do planowania i realizacji zajęć profilaktycznych w środowisku lokalnym.
Podstawowe wiadomości z zakresu niedostosowania społecznego i profilaktyki społecznej.
Laboratorium:
Środowisko lokalne jako miejsce oddziaływań profilaktycznych.
Instytucje, organizacje społeczne i osoby fizyczne biorące udział w profilaktyce środowiska lokalnego. Programy i oddziaływania społeczności lokalnej służące profilaktyce. Przygotowanie i przeprowadzenie przez studentów zajęć profilaktycznych z zakresu profilaktyki społecznej (temat zajęć do wyboru) np.:
- Cyberbullying zagrożeniem dla dzieci i młodzieży,
- Zagrożenie młodzieży zaburzeniami odżywiania (w tym anoreksją i bulimią, uzależnieniem od jedzenia, ortoreksja),
- Niebezpieczne zakupy (zjawisko zakupoholizmu),
- Uzależnienie od hazardu zagrożeniem dla młodzieży,
- Nie daj się zwerbować sekcie! )(uzależnienie od ludzi)
- Handel ludźmi zagrożeniem współczesnego człowieka,
- Uzależnienie od opalania się (tanoreksja),
- Uzależnienie od ćwiczeń fizycznych (bigoreksja) i modyfikacje ciała (nadmierne tatuowanie i piercing)
- Uzależnienia technologiczne.
Dyskusja, metoda projektów, praca w grupach.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Laboratorium:
Średnia arytmetyczna oceny przygotowania i aktywnego udziału w zajęciach, oceny scenariusza zajęć profilaktycznych oraz sposobu jego przeprowadzenia, ocena przygotowania przez studenta prezentacji multimedialnej.
Ocena końcowa
Średnia arytmetyczna ocen cząstkowych.
Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia).
Grzegorzewska I., Cierpiałkowska L. Uzależnienia behawioralne, Warszawa 2018.
Rowicka M., Uzależnienia behawioralne. Profilaktyka i terapia, Warszawa 2015.
strona www. Krajowe Biuro Do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii (publikacje).
Świątkiewicz G., red., Profilaktyka w środowisku lokalnym, Warszawa 2002.
Czasopismo "Remedium".
Deptuła M., red., Diagnostyka pedagogiczna i profilaktyka w szkole i środowisku lokalnym, Bydgoszcz 2004.
Karasowska A., Profilaktyka na co dzień: jak wychowywać i uczy dzieci z zaburzeniami zachowania, Warszawa 2006.
Ostaszewski K., Skuteczność profilaktyki używania substancji psychoaktywnych, Warszawa 2003.
5. Szymańska J., Programy profilaktyczne: podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki, Warszawa 2000.
6. Young, K. S., de Abreu, C.N. Internet addition – A handbook and guide to evaluation and treatment. New York 2011.
Zmodyfikowane przez dr Lidia Wawryk (ostatnia modyfikacja: 11-04-2022 21:21)