Zapoznanie studentów z metodyką zajęć kompensacyjno-korekcyjnych; narzędziami wykorzystywanymi do diagnozy pedagogicznej, etiologią specyficznych trudności w uczeniu się
Wymagania wstępne
Znajomość podstawowej terminologii związanej z terapią pedagogiczną.
Zakres tematyczny
Wykłady
Zaburzenia funkcjonowania analizatora słuchowego
Zaburzenia funkcjonowania analizatora wzrokowego
Lateralizacja
Trudności w uczeniu się a zaburzenia emocjonalne
Procedura diagnostyczna i wybrane narzędzia do diagnozy ryzyka dysleksji i specyficznych trudności w uczeniu się dzieci przedszkolnych i edukacji wczesnoszkolnej
Konwersatoria
Diagnoza specyficznych trudności w nauce i jej psychospołeczne konsekwencje • analiza opinii i orzeczeń i zasady ich wykorzystania przez pedagogów, • struktura diagnozy psychologicznej i pedagogicznej, • interpretacja opinii i orzeczeń, • podstawy diagnozy pedagogicznej- prezentacja testów czytania i pisania, • konsekwencje diagnozy dla sposobu oceniania i klasyfikowania dzieci ze specyficznymi trudnościami w nauce.
Metodyka gier dydaktycznych językowych i matematycznych • Zabawa jako podstawowa działalność dziecka, • Wychowanie językowe za pomocą zabaw, • Program J. Wójtowicz – zabawy fonetyczne i artykulacyjne, • Tworzenie własnych propozycji gier i zabaw dydaktycznych.
Program B. Markowskiej dla dzieci przedszkolnych • Percepcja i recepcja mowy, • Tworzenie pojęć, • Stymulacja słownika i gramatyki, • Wpływ na funkcjonowanie intelektualne 7.Terapia integracji percepcyjno- motorycznej. Elementy Metody Dobrego Startu w profilaktyce i stymulacji mowy i języka • Struktura MDS, • Metodyka pracy w MDS, • Przykładowe zajęcia.
Metodyka pracy z uczniem z trudnościami w czytaniu i pisaniu. • Tradycyjne metody T.Danielewicz, A.Magnuskiej, A.Koźmińskiej oraz T.Gąsowkiej, Z..PietrzakStępkowskiej, • Metoda 18 struktur wyrazowych E.Kujawy, M.Kurzyny i inne, • Scenariusze zajęć.
Ćwiczenia na koncentrację uwagi dla dzieci i młodzieży z syndromem ADHD. • Symptomy ADHD, • Wskazówki metodyczne jak postępować z dzieckiem w domu, szkole, • Terapia ADHD- przegląd metod.
Metody kształcenia
Wykłady – wykład tradycyjny.
Konwersatoria – praca z książką i materiałami źródłowymi, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, metoda przypadku, dyskusja.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykłady:
Egzamin z problematyki wykładów (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).
Ćwiczenia:
Średnia arytmetyczna ocen z:
aktywnego udziału w zajęciach,
pracy zaliczeniowej (projekt narzędzia diagnostycznego),
kolokwium z problematyki ćwiczeń (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).
Ocena końcowa:
Oceną końcową z przedmiotu jest średnia arytmetyczna ocen z wykładów i ćwiczeń.
Frekwencja:
Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia).
Literatura podstawowa
M.Bogdanowicz (1989) Trudności w pisaniu , UG,Gdańsk.
ABC mówienia, czytania i pisania : umiem mówić, czytać i pisać : zeszyt do rewalidacji dla dzieci z wadą słuchu oraz problemami w nauce mówienia, czytania i pisania. Cz. 1 / Justyna Łomża, Irmina Knapik. - Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2014
Funkcje słuchowe : ćwiczenia i karty do samodzielnej pracy w domu / Katarzyna Hipisz ; il. Aleksandra Kajewska, Lidia Nowak-Chomicz. - Wyd. II. - Poznań : Forum Media Polska, cop. 2017
Funkcje wzrokowe : ćwiczenia i karty do samodzielnej pracy w domu / Lidia Utrat-Milecka ; il. Aleksandra Kajewska, Lidia Nowak-Chomicz. - Wyd. 2. - Poznań : Forum Media Polska, cop. 2017
Jak pomóc dziecku z dysleksją : poradnik dla rodziców i nauczycieli / Anna Radwańska. - Warszawa : Difin, 2017
Literatura uzupełniająca
Bogdanowicz M., Metoda dobrego startu w pracy z dzieckiem od 5 do 10 lat, Warszawa 1985.
Bogdanowicz M., Barańska M., Jakacka E., Od piosenki do literki, cz. 1-2, Gdańsk 1997, 1998.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-04-2022 13:04)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.