SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka diagnozy i terapii pedagogicznej I - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka diagnozy i terapii pedagogicznej I
Kod przedmiotu 05.6-WP-PEDP-MDTP1
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Występuje w specjalnościach Logopedia i terapia pedagogiczna
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 15 1 Egzamin
Konwersatorium 45 3 45 3 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z metodyką zajęć  kompensacyjno-korekcyjnych; narzędziami wykorzystywanymi do diagnozy pedagogicznej, etiologią specyficznych trudności w uczeniu się

Wymagania wstępne

Znajomość podstawowej terminologii związanej z terapią pedagogiczną. 

Zakres tematyczny

Wykłady

  1. Zaburzenia funkcjonowania analizatora słuchowego
  2. Zaburzenia funkcjonowania analizatora wzrokowego
  3. Lateralizacja 
  4. Trudności w uczeniu się a zaburzenia emocjonalne
  5. Procedura diagnostyczna i wybrane narzędzia do diagnozy ryzyka dysleksji i specyficznych trudności w uczeniu się dzieci przedszkolnych i edukacji wczesnoszkolnej

 

 

Konwersatoria

  1. Diagnoza specyficznych trudności w nauce i jej psychospołeczne konsekwencje • analiza opinii i orzeczeń i zasady ich wykorzystania przez pedagogów, • struktura diagnozy psychologicznej i pedagogicznej, • interpretacja opinii i orzeczeń, • podstawy diagnozy pedagogicznej- prezentacja testów czytania i pisania, • konsekwencje diagnozy dla sposobu oceniania i klasyfikowania dzieci ze specyficznymi trudnościami w nauce.
  2. Metodyka gier dydaktycznych językowych i matematycznych • Zabawa jako podstawowa działalność dziecka, • Wychowanie językowe za pomocą zabaw, • Program J. Wójtowicz – zabawy fonetyczne i artykulacyjne, • Tworzenie własnych propozycji gier i zabaw dydaktycznych.
  3. Program B. Markowskiej dla dzieci przedszkolnych • Percepcja i recepcja mowy, • Tworzenie pojęć, • Stymulacja słownika i gramatyki, • Wpływ na funkcjonowanie intelektualne 7.Terapia integracji percepcyjno- motorycznej. Elementy Metody Dobrego Startu w profilaktyce i stymulacji mowy i języka • Struktura MDS, • Metodyka pracy w MDS, • Przykładowe zajęcia.
  4. Metodyka pracy z uczniem z trudnościami w czytaniu i pisaniu. • Tradycyjne metody T.Danielewicz, A.Magnuskiej, A.Koźmińskiej oraz T.Gąsowkiej, Z..PietrzakStępkowskiej, • Metoda 18 struktur wyrazowych E.Kujawy, M.Kurzyny i inne, • Scenariusze zajęć.
  5. Ćwiczenia na koncentrację uwagi dla dzieci i młodzieży z syndromem ADHD. • Symptomy ADHD, • Wskazówki metodyczne jak postępować z dzieckiem w domu, szkole, • Terapia ADHD- przegląd metod.

Metody kształcenia

Wykłady – wykład tradycyjny.

Konwersatoria – praca z książką i materiałami źródłowymi, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, metoda przypadku, dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady:

Egzamin z problematyki wykładów (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).

Ćwiczenia:

Średnia arytmetyczna ocen z:

  • aktywnego udziału w zajęciach,
  • pracy zaliczeniowej (projekt narzędzia diagnostycznego),
  • kolokwium z problematyki ćwiczeń (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).

Ocena końcowa:

Oceną końcową z przedmiotu jest średnia arytmetyczna ocen z wykładów i ćwiczeń.

Frekwencja:

Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia).

Literatura podstawowa

  1.  M.Bogdanowicz (1989) Trudności w pisaniu , UG,Gdańsk.
  2. ABC mówienia, czytania i pisania : umiem mówić, czytać i pisać : zeszyt do rewalidacji dla dzieci z wadą słuchu oraz problemami w nauce mówienia, czytania i pisania. Cz. 1 / Justyna Łomża, Irmina Knapik. - Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2014
  3.  Funkcje słuchowe : ćwiczenia i karty do samodzielnej pracy w domu / Katarzyna Hipisz ; il. Aleksandra Kajewska, Lidia Nowak-Chomicz. - Wyd. II. - Poznań : Forum Media Polska, cop. 2017

    Funkcje wzrokowe : ćwiczenia i karty do samodzielnej pracy w domu / Lidia Utrat-Milecka ; il. Aleksandra Kajewska, Lidia Nowak-Chomicz. - Wyd. 2. - Poznań : Forum Media Polska, cop. 2017

     Jak pomóc dziecku z dysleksją : poradnik dla rodziców i nauczycieli / Anna Radwańska. - Warszawa : Difin, 2017

     
  4.  
  5.  

Literatura uzupełniająca

  1. Bogdanowicz M., Metoda dobrego startu w pracy z dzieckiem od 5 do 10 lat, Warszawa 1985.
  2. Bogdanowicz M., Barańska M., Jakacka E., Od piosenki do literki, cz. 1-2, Gdańsk 1997, 1998.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-04-2022 13:04)