SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Filozoficzne podstawy pedagogiki - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Filozoficzne podstawy pedagogiki
Kod przedmiotu 05.0-WP-PEDP-FPP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Występuje w specjalnościach Logopedia i terapia pedagogiczna, Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka, Poradnictwo i socjoterapia, Resocjalizacja z prewencją kryminalną, Resocjalizacja z przygotowaniem do pracy w służbach mundurowych
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Mirosław Kowalski, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z wybranymi filozoficznymi koncepcjami ontologicznymi, epistemologicznymi i antropologicznymi będącymi teoretycznymi podstawami refleksji i działalności pedagogicznej.

Wymagania wstępne

Student zna elementarną terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych.

Zakres tematyczny

Powiązania edukacji z filozofią, uwarunkowania, inspiracje. Podstawowe nurty filozoficzne a edukacja: idealizm a edukacja, realizm w edukacji, realizm teistyczny a edukacja, naturalizm a edukacja, pragmatyzm a edukacja, egzystencjalizm a edukacja, ideologia a edukacja, liberalizm a edukacja, konserwatyzm a edukacja, utopizm a edukacja, marksizm a edukacja, totalitaryzm w edukacji.

Metody kształcenia

Prezentacja multimedialna, praca z książką, dyskusja seminaryjna.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia

Ćwiczenia z przedmiotu kończą się uzyskaniem zaliczenia w postaci pozytywnej  oceny. Warunkiem zaliczenia jest aktywny i refleksyjny udział w zajęciach oraz pozytywna ocena z kolokwium. 

Ocena końcowa

Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną z wszystkich ocen otrzymanych w trakcie zajęć.

Literatura podstawowa

  1. Gutek L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003 (od wyd. II tytuł zmieniony na: Filozofia dla pedagogów).
  2. Szołtysek A.E., Filozofia edukacji: kształtowanie umysłu, Kraków 2013.
  3. Szołtysek A.E., Filozofia wychowania, Toruń 1998.
  4. Encyklopedia filozofii wychowania, red. S. Jedynak, J. Kojkoł, Bydgoszcz 2009.
  5. Kowalski M., Facetten des Nationalismus aus Sicht der Ideologie und Bildungspraxis, [w:] Im Clash der Identitäten: Nationalismen im literatur- und kulturgeschichtlichen Diskurs, W. Brylla, C. Lipiński (eds.), Göttingen: 2020.
  6. Sargent L.T., Ideology and Utopia, [w:] The Oxford Handbook of Political Ideologies, Freeden M., Sargent L.T., Stears M. (eds.), Oxford 2013.

Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Literatura uzupełniająca

1.      Bagienni J., Fosl P.S., Przybornik filozofa: kompendium metod i pojęć filozoficznych, Warszawa 2010.

2.     Sałaciński L., Aporie wychowawcze szkoły i nauczyciela: złudzenia transmisji wartości, Zielona Góra 2010.

3.      Głażewski M., Dystopia, Zielona Góra 2010.

4.      Gaarder J., Świat Zofii: cudowna podróż w głąb historii filozofii, Warszawa 1995.

Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 28-04-2022 21:44)