SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pedagogika seksualna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pedagogika seksualna
Kod przedmiotu 05.9-WP-PEDP-EDSX
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Występuje w specjalnościach Logopedia i terapia pedagogiczna, Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka, Poradnictwo i socjoterapia, Resocjalizacja z prewencją kryminalną, Resocjalizacja z przygotowaniem do pracy w służbach mundurowych
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ
  • mgr Alicja Kozakiewicz
  • prof. dr hab. Zbigniew Izdebski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przekazanie studentom wiedzy na temat seksualności człowieka, zdrowia seksualnego, prawidłowości rozwoju psychoseksualnego, aktywności seksualnej i jej biologicznych, psychicznych, społecznych i etycznych uwarunkowań a także wiedzy z zakresu podstawowych zagadnień pedagogiki seksualnej. Kształtowanie właściwego stosunku do wspierania rozwoju psychoseksualnego wychowanka i podejmowania działań profilaktycznych.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki i psychologii.

Zakres tematyczny

 

A. Problematyka wykładu 

  • Seksualność człowieka. Biologiczne, społeczne i kulturowe uwarunkowania aktywności seksualnej.
  • Zdrowie seksualne i reprodukcyjne 
  • Pojęcie normy w seksuologii; zaburzenia seksualne.
  • Przedmiot, cele i zadania pedagogiki seksualnej. Zakres definicyjny - wychowanie seksualne, socjalizacja seksualna, uświadamianie seksualne, zdrowie seksualne i reprodukcyjne człowieka.
  • Socjalizacja i obyczajowość seksualna.
  • Seksualność osób chorych i niepełnosprawnych.
  • Zagadnienia przemocy seksualnej - objawy wykorzystywania, młodociani sprawcy przestępstw seksualnych 
  • Profilaktyka ryzykownych zachowań seksualnych. Profilaktyka HIV /AIDS/STI. Program profilaktyki wczesnego rodzicielstwa
  • Edukacja seksualna w Polsce. Rozdźwięk pomiędzy potrzebami i realizacją. Program profilaktyki wczesnego rodzicielstwa jako przykład efektywnych rozwiązań w tym zakresie.
  • Standardy i wytyczne kompleksowej edukacji seksualnej. Rekomendacje dotyczące realizacji edukacji seksualnej na różnych poziomach

B. Problematyka ćwiczeń 

  • Seksualność człowieka. Zdrowie seksualne i reprodukcyjne. 
  • Rola seksualności w społecznym funkcjonowaniu człowieka. Mity i stereotypy związane z seksualnością.
  • Płeć człowieka w wymiarze biologicznym, psychologicznym i społeczno-kulturowym. Wychowanie a role płciowe.
  • Rozwój psychoseksualny człowieka. Dojrzewanie dziewcząt i chłopców, różnice w dojrzewaniu.
  • Orientacje seksualne i niezgodność płciowa. 
  • Seks a Internet. Pornografia i zagrożenia z nią związane. Zagrożenia seksualności płynące z Internetu - agresja elektroniczna, cyberbulling, sexting, grooming. 

Metody kształcenia

Wykłady – wykład, wykład konwersatoryjny.

Ćwiczenia – dyskusja, pogadanka heurystyczna, metoda grupowa, metoda projektów, praca indywidualna

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Podstawą zaliczenia przedmiotu jest pozytywny wynik testu końcowego z pytaniami zamkniętymi. Próg zaliczenia 60%. 

Ocenę końcową z wykładu wylicza się na podstawie punktów uzyskanych z testu, które są przeliczane na stopnie wg. skali: 94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68- 75% = 3,5; 60-67% = 3,0; 0-59% = 2,

Ćwiczenia

Ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną.

Metodami weryfikacji efektów kształcenia są:

  • ocena prezentacji wybranego zagadnienia programowego w toku zajęć – praca grupowa
  • ocena sposobu prezentacji i argumentacji własnych poglądów w toku zajęć 
  • bieżąca kontrola na zajęciach 

Nieobecność należy odrobić w ramach zajęć z inną grupą lub w formie pracy pisemnej o objętości 1 strony A4.

Ocena końcowa

Końcowa ocena z przedmiotu to średnia arytmetyczna ocen z ćwiczeń i wykładów.

Literatura podstawowa

  1. Bancroft J., Seksualność człowieka, Wrocław 2011.
  2. Bieńko M., Izdebski Z., Wąż K. (2016) Edukacja seksualne w polskiej szkole. Perspektywa uczniów i dyrektorów, Difin, Warszawa
  3. Izdebski Z., Seksualność Polaków na początku XXI wieku: studium badawcze, Kraków 2012.

Literatura uzupełniająca

  1. Beisert M. (2012), Seksualność w cyklu życia człowieka, Wydawnictwo PWN 
  2. Izdebski Z. (2020), Zdrowie i życie seksualne Polek i Polaków w wieku 18-49 lat, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego 
  3. Izdebski Z., Dec-Pietrowska J., Kozakiewicz A., Mazur J. (2022) What One Gets Is Not Always What One Wants—Young Adults’ Perception of Sexuality Education in Poland. Int. J. Environ. Res. Public Health19, 1366.
  4. Jąderek I. (2022), Seksolatki. Jak rozmawiać z młodzieżą o seksie?, Wydawnictwo PWN 
  5. WHO, Standardy edukacji seksualnej w Europie. Podstawowe zalecenia dla decydentów oraz specjalistów zajmujących się edukacją i zdrowiem, tłumaczenie: Małgorzata H. J. Sikorska-Jaroszyńska, B. Balińska, E. Pieszczyk, A. Wiewióra, Lublin 2010

Uwagi


Zmodyfikowane przez mgr Alicja Kozakiewicz (ostatnia modyfikacja: 25-04-2022 15:18)