Logopedia i terapia pedagogiczna, Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka, Poradnictwo i socjoterapia, Resocjalizacja z prewencją kryminalną, Resocjalizacja z przygotowaniem do pracy w służbach mundurowych
Typ przedmiotu
obowiązkowy
Język nauczania
polski
Sylabus opracował
dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ
mgr Alicja Kozakiewicz
prof. dr hab. Zbigniew Izdebski
Formy zajęć
Forma zajęć
Liczba godzin w semestrze (stacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne)
Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne)
Forma zaliczenia
Wykład
15
1
9
0,6
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia
15
1
9
0,6
Zaliczenie na ocenę
Cel przedmiotu
Przekazanie studentom wiedzy na temat seksualności człowieka, zdrowia seksualnego, prawidłowości rozwoju psychoseksualnego, aktywności seksualnej i jej biologicznych, psychicznych, społecznych i etycznych uwarunkowań a także wiedzy z zakresu podstawowych zagadnień pedagogiki seksualnej. Kształtowanie właściwego stosunku do wspierania rozwoju psychoseksualnego wychowanka i podejmowania działań profilaktycznych.
Wymagania wstępne
Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki i psychologii.
Zakres tematyczny
A. Problematyka wykładu
Seksualność człowieka. Biologiczne, społeczne i kulturowe uwarunkowania aktywności seksualnej.
Zdrowie seksualne i reprodukcyjne
Pojęcie normy w seksuologii; zaburzenia seksualne.
Przedmiot, cele i zadania pedagogiki seksualnej. Zakres definicyjny - wychowanie seksualne, socjalizacja seksualna, uświadamianie seksualne, zdrowie seksualne i reprodukcyjne człowieka.
Profilaktyka ryzykownych zachowań seksualnych. Profilaktyka HIV /AIDS/STI. Program profilaktyki wczesnego rodzicielstwa
Edukacja seksualna w Polsce. Rozdźwięk pomiędzy potrzebami i realizacją. Program profilaktyki wczesnego rodzicielstwa jako przykład efektywnych rozwiązań w tym zakresie.
Standardy i wytyczne kompleksowej edukacji seksualnej. Rekomendacje dotyczące realizacji edukacji seksualnej na różnych poziomach
B. Problematyka ćwiczeń
Seksualność człowieka. Zdrowie seksualne i reprodukcyjne.
Rola seksualności w społecznym funkcjonowaniu człowieka. Mity i stereotypy związane z seksualnością.
Płeć człowieka w wymiarze biologicznym, psychologicznym i społeczno-kulturowym. Wychowanie a role płciowe.
Rozwój psychoseksualny człowieka. Dojrzewanie dziewcząt i chłopców, różnice w dojrzewaniu.
Orientacje seksualne i niezgodność płciowa.
Seks a Internet. Pornografia i zagrożenia z nią związane. Zagrożenia seksualności płynące z Internetu - agresja elektroniczna, cyberbulling, sexting, grooming.
Metody kształcenia
Wykłady – wykład, wykład konwersatoryjny.
Ćwiczenia – dyskusja, pogadanka heurystyczna, metoda grupowa, metoda projektów, praca indywidualna
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykłady
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest pozytywny wynik testu końcowego z pytaniami zamkniętymi. Próg zaliczenia 60%.
Ocenę końcową z wykładu wylicza się na podstawie punktów uzyskanych z testu, które są przeliczane na stopnie wg. skali: 94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68- 75% = 3,5; 60-67% = 3,0; 0-59% = 2,
Ćwiczenia
Ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną.
Metodami weryfikacji efektów kształcenia są:
ocena prezentacji wybranego zagadnienia programowego w toku zajęć – praca grupowa
ocena sposobu prezentacji i argumentacji własnych poglądów w toku zajęć
bieżąca kontrola na zajęciach
Nieobecność należy odrobić w ramach zajęć z inną grupą lub w formie pracy pisemnej o objętości 1 strony A4.
Ocena końcowa
Końcowa ocena z przedmiotu to średnia arytmetyczna ocen z ćwiczeń i wykładów.
Literatura podstawowa
Bancroft J., Seksualność człowieka, Wrocław 2011.
Bieńko M., Izdebski Z., Wąż K. (2016) Edukacja seksualne w polskiej szkole. Perspektywa uczniów i dyrektorów, Difin, Warszawa
Izdebski Z., Seksualność Polaków na początku XXI wieku: studium badawcze, Kraków 2012.
Literatura uzupełniająca
Beisert M. (2012), Seksualność w cyklu życia człowieka, Wydawnictwo PWN
Izdebski Z. (2020), Zdrowie i życie seksualne Polek i Polaków w wieku 18-49 lat, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego
Izdebski Z., Dec-Pietrowska J., Kozakiewicz A., Mazur J. (2022) What One Gets Is Not Always What One Wants—Young Adults’ Perception of Sexuality Education in Poland. Int. J. Environ. Res. Public Health, 19, 1366.
Jąderek I. (2022), Seksolatki. Jak rozmawiać z młodzieżą o seksie?, Wydawnictwo PWN
WHO, Standardy edukacji seksualnej w Europie. Podstawowe zalecenia dla decydentów oraz specjalistów zajmujących się edukacją i zdrowiem, tłumaczenie: Małgorzata H. J. Sikorska-Jaroszyńska, B. Balińska, E. Pieszczyk, A. Wiewióra, Lublin 2010
Uwagi
Zmodyfikowane przez mgr Alicja Kozakiewicz (ostatnia modyfikacja: 25-04-2022 15:18)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.