SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pedagogika elementarna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pedagogika elementarna
Kod przedmiotu 05.2-WP-PEDP-ELEM
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Występuje w specjalnościach Logopedia i terapia pedagogiczna
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Poznawanie teoretycznych podstaw pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej, poznanie podstawy programowej edukacji dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Kształtowanie podstaw rozumienia  psychologicznych i lingwistycznych uwarunkowań procesu czytania i pisania. Opanowanie wybranych aspektów rozwijania umiejętności czytania i pisania w tym wybranych  metod nauki czytania i pisania dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

Wymagania wstępne

Ogólna wiedza dotycząca zjawisk społecznych. Umiejętność obserwowania świata społecznego.

Zakres tematyczny

Wykłady

Pedagogiczne podstawy rozwoju i kształtowania się mowy dziecka. Pedagogiczne uwarunkowania rozwoju języka i myślenia dziecka.  Rola integracji sensorycznej w rozwoju mowy i przyswajaniu języka. Zagadnienie dwujęzyczności i jej rodzaje oraz konsekwencje dla rozwoju dziecka. Proces  czytania i jego składniki w ujęciu psycholingwistycznym i glottodydaktycznym. Rola czytania i pisania w komunikacji językowej. Ryzyko dysleksji i zasady diagnozy i terapii dysleksji. Metody pedagogiczne w terapii logopedycznej.

Aktualna podstawa programowa dla przedszkoli i edukacji wczesnoszkolnej.  Sylwetka dziecka przedszkolnego i wczesnoszkolnego, jego charakterystyka w zakresie rozwoju poznawczego, emocjonalnego, społecznego i moralnego. Potrzeby dziecka przedszkolnego i wczesnoszkolnego: typologia potrzeb, zaspokajanie potrzeb dziecka w środowisku rodzinnym, przedszkolnym i szkolnym.  Dojrzałość szkolna a gotowość szkolna – pojęcia, składniki, diagnozowanie. 

Ćwiczenia                                       

Rola, istota oraz cele czytania i pisania. Gotowość dzieci do rozpoczęcia nauki czytania i pisania (aspekt psychomotoryczny, słownikowo-pojęciowy i emocjonalno-motywacyjny). Przegląd, analiza i ocena stosowanych metod nauki czytania i pisania w ujęciu historycznym: metoda M. Falskiego, metoda analityczno-syntetyczna o charakterze funkcjonalnym E. i F. Przyłubskich,  metoda fonetyczno-literowo-barwna B. Rocławskiego, Metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz, wprowadzenie w świat pisma I. Majchrzak, metoda G. Domana, metoda symultaniczno-sekwencyjna J.Cieszyńskiej.  Tok postępowania metodycznego wynikający z danej metody nauki czytania i pisania. Zasady kaligrafii.  Trudności w czytaniu i pisaniu i ich pokonywanie.                          

 

Metody kształcenia

Wykłady – wykład tradycyjny i problemowy.

Ćwiczenia – metoda projektu, praca z książką, metoda przypadków, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, burza mózgów, dyskusja, metoda projektowa.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia

 Ocena z ćwiczeń jest średnia arytmetyczną ocen z  pracy pisemnej i aktywności na zajęciach.

Wykłady

Kolokwium pisemne z problematyki wykładów (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% – db, 60% – dst).

Ocena końcowa

Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z wykładu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i wykładu.

 

Literatura podstawowa

  1. Doman G., Doman J., Jak nauczyć małe dziecko czytać, Bydgoszcz 1992.
  2. Kamińska A., Metody nauki czytania i pisania w edukacji przedszkolnej, Warszawa 1997
  3. Lelonek M., Wróbel T., red., Praca nauczyciela i ucznia w klasach I-III, Warszawa 1990.
  4. Majchrzak I., Wprowadzanie dziecka w świat pisma, Warszawa 1995.
  5. Więckowski R., Pedagogika wczesnoszkolna, WSiP, Warszawa 1993.
  6. J.Cieszyńska, Kocham uczyć czytać, Wydawnictwo edukacyjne 2012

Literatura uzupełniająca

  1. Malmquist E, Nauka czytania w szkole podstawowej, Warszawa 1987
  2. Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B., Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, 2011.
  3. Z.Włodarski, A.Matczak, Wprowadzenie do psychologii. Podręcznik dla nauczycieli, WSiP, Warszawa 1996
  4. A.Nowak-Łojewska, A.Olczak, A.Soroka-Fedorczuk, Education of a young child-reflections, problems, experiences, Zielona Góra 2009

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 20-04-2022 06:26)