SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PEDP-WZPS |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Występuje w specjalnościach | Logopedia i terapia pedagogiczna |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Poznanie przez studentów wieloaspektowej problematyki niepełnosprawności człowieka /zwłaszcza dzieci i młodzieży/, specyfiki psychospołecznego funkcjonowania osób z różnymi niepełnosprawnościami, zwłaszcza w wymiarze komunikacyjnym, specyfiki oddziaływań rehabilitacyjnych, edukacyjnych, opiekuńczych, wychowawczych, socjalizacyjnych, logopedycznych.
2. Ukształtowanie umiejętności wspomagania /edukacji, terapii/ dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami – w kontekście umiejętności obserwowania sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, analizowania ich z wykorzystaniem wiedzy pedagogiczno-psychologicznej.
3. Uwrażliwianie studentów na różnorodne potrzeby osób/dzieci z niepełnosprawnościami i gotowość do ich zaspokajania.
1.Wstępna orientacja w pedagogicznej i psychologicznej problematyce człowieka/dziecka - zdobyta na wcześniejszych etapach edukacji.
2. Umiejętność intyrdyscyplinarnego rozumienia problematyki człowieka/dziecka - ukształtowana na wcześniejszych etapach edukacji.
3. Wrażliwość na życiowe problemy człowieka/dziecka, empatia i otwartość.
Problematyka wykładów:
4. Psychospołeczny proces przystosowania rodziny do niepełnosprawności dziecka – jego przebieg i uwarunkowania.
5. Specjalne potrzeby edukacyjne i edukacja inkluzyjna – istota, uregulowania prawne, realizacja.
Problematyka ćwiczeń:
3. Inteligencja niższa niż przeciętna. Dzieci z mikrozaburzeniami mózgu. Parcjalne deficyty w rozwoju. Dzieci z trudnościami w uczeniu się.
4. Spektrum zaburzeń autystycznych: etiologia, symptomatyka, klasyfikacja, terapia.
5. Dziecko przewlekle chore: istota choroby przewlekłej, problemy wychowawcze i edukacyjne. Uczeń przewlekle chory w szkole ogólnodostępnej. Dziecko przewlekle chore w rodzinie, grupie rówieśniczej i szpitalu. Postępowanie opiekuńczo-wychowawcze w wybranych jednostkach chorobowych.
6. Dziecko z dysfunkcją narządu ruchu w środowisku rodzinnym, rówieśniczym i w szkole: manipulacyjne i lokomocyjne funkcje narządu ruchu a stymulacja procesów orientacyjno-poznawczych, etiologia, symptomatyka, klasyfikacja uszkodzeń narządu ruchu, wyznaczniki procesu rewalidacji psychicznej i społecznej - zadania rodziny i szkoły, organizacja procesu kształcenia dzieci z dysfunkcją narządu ruchu; Postępowanie opiekuńczo-wychowawcze w wybranych jednostkach chorobowych.
7. Dziecko z niepełnosprawnością słuchu w szkole: istota niepełnosprawności słuchu, rehabilitacja, edukacja, komunikacja.
8. Dziecko z niepełnosprawnością wzroku w szkole: istota niepełnosprawności wzroku, wyznaczniki rehabilitacji /nauka pisma punktowego L. Braille'a, nauka orientacji przestrzennej, nauka czynności samoobsługowych/, możliwości kształcenia.
Wykłady – wykład konwerszatoryjny, wykład konwencjonalny, wykład problemowy, wykład z prezentacją .
Ćwiczenia – analiza tekstu z dyskusją, klasyczna metoda problemowa, metoda projektu.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady
Ocena z kolokwium z treści wykładów. Kryteria ocen: niedostateczny (0-50%); dostateczny
(61-70%), dostateczny plus (61-70%); dobry (71-80%); dobry plus (81-90%); bardzo
dobry (91-100%).
Ćwiczenia
średnia ocen z: 1) Opracowania projektu zajęć oraz jego realizacja. Kryteria oceny
projektu od 2 do 5 za: a) poprawność metodyczną projektu, b) komunikatywność przekazu
zadań, c) atrakcyjność zajęć, d) środki edukacyjne; 2) Kolokwium z treści ćwiczeń.
Kryteria ocen: niedostateczny (0-50%); dostateczny (51-60%), dostateczny plus (61-70%);
dobry (71-80%); dobry plus (81-90%); bardzo dobry (91-100%).
Ocena z przedmiotu
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wykładów /pozytywna ocena z kolokwium/ i ćwiczeń. Oceną końcową
jest średnia arytmetyczna ocen z kolokwium z treści wykładów i ćwiczeń.
Dopuszczalna liczba nieobecności - 3; wymagane zgłoszenie się na konsultacje.
1. Chrzanowska I., Pedagogika specjalna – od tradycji do współczesności, Kraków 2015.
2. Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, pod red. I. Obuchowskiej, Warszawa 1995.
3. Kauffman J., Daniel M., Hallahan P., and Paige Pullen C., Handbook of Special Education, New York 2017.
4. Smith D.D., Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki, Warszawa 2008.
5. Uczniowie z chorobami przewlekłymi. Jak wspierać ich rozwój, zdrowie i edukację? Red. B. Wojnarowska, Warszawa 2010.wyd..
1. Czerwińska M., Alfabet Braill'a, (w:) Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, Red. T. Pilch, Warszawa 2003.
2. Czerwińska M., Rehabilitacja osób niewidomych, (w:) Encyklopedia Pedagogiczna XXI Wieku, t. 5, red. T. Pilch, Warszawa 2006.
3. O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością? Red. A. Jakoniuk-Diallo, H. Kubiak, Warszawa 2010.
4. Pedagogika specjalna, pod red. W. Dykcika, Poznań 1997 i nast. wyd.
Zmodyfikowane przez dr hab. Małgorzata Czerwińska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 19-04-2022 18:00)