SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Anatomia i fizjologia narządów mowy |
Kod przedmiotu | 12.0-WP-PEDP-ANAT |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Występuje w specjalnościach | Logopedia i terapia pedagogiczna |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 15 | 1 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie słuchaczy z anatomią i fizjologią narządów mowy, głosu i słuchu w różnych okresach życia człowieka.
Wiedza z zakresu biomedycznych podstaw rozwoju człowieka
1.1. Definicja mowy
2. Mowa a myślenie - rola mózgu w powstawaniu aktu komunikacji.
3. Budowa i funkcjonowanie układu nerwowego.
4. Wpływ warunków otoczenia na rozwój mózgu i procesu uczenia się
5. Budowa i czynności narządów biorących udział w powstawaniu głosu:
- narząd głosu:
* płuca, oskrzela, tchawica - narząd wytwarzający strumień powietrza,
biomechanika oddychania
* ktrań – jako narząd wytwarzający ton podstawowy,
* jama nosowa, jama ustna, gardło- narządy formujące indywidualną barwę
głosu, a także tworzące głoski języka polskiego,
- narząd słuchu:
* ucho zewnętrzne,
* ucho środkowe
* ucho wewnętrzne
- narządy mowy:
* język,
* podniebienie,
* wargi,
* żuchwa,
* dziąsła,
* zęby
6. Analizatory pełniące najważniejsza rolę w czynnościach mowy
7. Rozwój anatomiczny i czynnościowy narządów głosu, słuchu i mowy, w
zależności od płci i wieku
Wykłady – wykład tradycyjny, prezentacja, pokaz.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady
Pozytywna ocena z kolokwium. Ocena wg następującej skali 0-51% ocena niedostateczna, 52%-67%- dostateczna, 68%-83% dobry, 84-100% bardo dobry
Ocena końcowa
Ocenę z przedmiotu stanowi ocena z wykładu.
1. Aleksandrowicz R., Mały atlas anatomiczny, Warszawa 2004 lub 2006.
2. Aleksandrowicz R., Ciszek B., Anatomia kliniczna głowy i szyi, Warszawa 2008.
3. Gałkowksi T., Jastrzębowksa G., (red.) Logopedia. Pytania i odpowiedzi - podręcznik akademicki, Opole 2014.
4. Pruszewicz A., red., Foniatria kliniczna, Warszawa 1992.
5. Schünke M., Schulte E., i inni, Atlas anatomii człowieka z podręcznikiem, T. III, Głowa i neuroanatomia, Wrocław 2009.
6. Suder E., Anatomia człowieka: podręcznik i atlas dla studentów licencjatów medycznych, Wrocław 2004.
1. Gołąb B. K., Anatomia czynnościowa ośrodkowego układu nerwowego, Warszawa 2014
2. Minczakiewicz E.M., 1997, Mowa, rozwój, zaburzenia, terapia, Kraków, 1997
3. Sobotta J., Atlas anatomii człowieka. Tom I. Głowa, szyja i kończyna górna, Wrocław 2021
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 05-09-2022 12:55)