SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Anatomia i fizjologia narządów mowy - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Anatomia i fizjologia narządów mowy
Kod przedmiotu 12.0-WP-PEDP-ANAT
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Występuje w specjalnościach Logopedia i terapia pedagogiczna
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Małgorzata Kozłowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 15 1 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie słuchaczy z anatomią i fizjologią narządów mowy, głosu i słuchu w różnych okresach życia człowieka.

 

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu biomedycznych podstaw rozwoju człowieka

Zakres tematyczny

1.1. Definicja mowy
2. Mowa a myślenie - rola mózgu w powstawaniu aktu komunikacji.
3. Budowa i funkcjonowanie układu nerwowego.
4. Wpływ warunków otoczenia na rozwój mózgu i procesu uczenia się
5. Budowa i czynności narządów biorących udział w powstawaniu głosu:
- narząd głosu:
* płuca, oskrzela, tchawica - narząd wytwarzający strumień powietrza,
biomechanika oddychania
* ktrań – jako narząd wytwarzający ton podstawowy,
* jama nosowa, jama ustna, gardło- narządy formujące indywidualną barwę
głosu, a także tworzące głoski języka polskiego,
- narząd słuchu:
* ucho zewnętrzne,
* ucho środkowe
* ucho wewnętrzne
- narządy mowy:
* język,
* podniebienie,
* wargi,
* żuchwa,
* dziąsła,
* zęby
6. Analizatory pełniące najważniejsza rolę w czynnościach mowy
7. Rozwój anatomiczny i czynnościowy narządów głosu, słuchu i mowy, w
zależności od płci i wieku

Metody kształcenia

Wykłady – wykład tradycyjny, prezentacja, pokaz.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Pozytywna ocena z kolokwium.  Ocena wg następującej skali 0-51% ocena niedostateczna, 52%-67%- dostateczna, 68%-83% dobry, 84-100% bardo dobry

 

Ocena końcowa

Ocenę z przedmiotu stanowi ocena z wykładu.

Literatura podstawowa

1.     Aleksandrowicz R., Mały atlas anatomiczny, Warszawa 2004 lub 2006.

2.     Aleksandrowicz R., Ciszek B., Anatomia kliniczna głowy i szyi, Warszawa 2008.

3.    Gałkowksi T., Jastrzębowksa G., (red.) Logopedia. Pytania i odpowiedzi - podręcznik akademicki, Opole 2014. 

4.     Pruszewicz A., red., Foniatria kliniczna, Warszawa 1992.

5.     Schünke M., Schulte E., i inni, Atlas anatomii człowieka z podręcznikiem, T. III, Głowa i neuroanatomia, Wrocław 2009.

6.     Suder E., Anatomia człowieka: podręcznik i atlas dla studentów licencjatów medycznych, Wrocław 2004.

Literatura uzupełniająca

1.     Gołąb B. K., Anatomia czynnościowa ośrodkowego układu nerwowego, Warszawa 2014

2.    Minczakiewicz E.M., 1997, Mowa, rozwój, zaburzenia, terapia, Kraków, 1997

3.     Sobotta J., Atlas anatomii człowieka. Tom I. Głowa, szyja i kończyna górna, Wrocław 2021

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 05-09-2022 12:55)