SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Rozwój mowy i języka - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Rozwój mowy i języka
Kod przedmiotu 14.4-WP-PEDP-RMJ
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Logopedia i terapia pedagogiczna
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Ewa Skorek, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 30 2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie z normą rozwojową oraz warunkami prawidłowego rozwoju mowy i języka. Przygotowanie do projektowania działań wspomagających rozwój mowy dziecka.
 

 

 

Wymagania wstępne

Student posiada posiada podstawową wiedzę z zakresu psychologii rozwojowej.

Zakres tematyczny

Rozwój i kształtowanie mowy dziecka;

  1. Okresy w rozwoju mowy.
  2. Znaczenie okresu prenatalnego w rozwoju mowy.
  3. Pierwszy rok życia dziecka: nabywanie podstaw sprawności językowych w kontekście rozwoju ruchowego, poznawczego, emocjonalnego i społecznego.
  4. Rozwój fonologicznej, gramatycznej, semantycznej i pragmatycznej sprawności językowej od drugiego do siódmego roku życia.

Analizowanie i ocenianie rozwoju kształtowania się mowy dziecka 

  1. Czynniki warunkujące prawidłowy rozwój mowy. Czynniki biologiczne i środowiskowe zakłócające rozwój mowy.

Metody kształcenia

Dyskusja, praca z książką, klasyczna metoda problemowa, projekt, metoda przypadku.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia: 

Średnia arytmetyczna z   ocen otrzymanych z aktywności oraz z pozytywnej oceny ze testu , przygotowanego studium przypadku oraz diagnozy

Sprawdzian/ test  wg punktacji  94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-60 =3,5; 51-59% = 3,0

Ocena końcowa – średnia arytmetyczne otrzymana z pozytywnej oceny z ćwiczeń oraz pozytywnej oceny z egzaminu 

 Dopuszcza się nieobecność na 6% zajęć

Zgodnie z § 17 Regulaminu Studiów Student ma obowiązek uzupełnić wiadomości związane z opuszczonymi zajęciami – w przypadku nieobecności na zajęciach weryfikacja efektów uczenia zostanie przeprowadzona na podstawie rozmowy  

W przypadku Indywidualnej organizacji studiów - Student realizuje zajęcia zgodnie z Regulaminem Studiów 

Literatura podstawowa

  1. Dołęga Z., Promowanie rozwoju mowy w okresie dzieciństwa – prawidłowości rozwoju, diagnozowanie i profilaktyka, Katowice 2003.
  2. Gałkowski T., Jastrzębowska G., red., Logopedia – pytania i odpowiedzi, Opole 1999.
  3. Kaczmarek L., Nasze dziecko uczy się mowy, Lublin 1988.
  4. Zaleski T., Opóźnienia w rozwoju mowy, Warszawa 2002.
  5. Logopedia : teoria zaburzeń mowy / red. Stanisław Grabias, Marek Kurkowski.- Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2012

Literatura uzupełniająca

  1. Eliot L., Co tam się dzieje? Poznań 2003.
  2. Przetacznikowa M., Rozwój struktury i funkcji zdań w mowie dziecka, w: Szuman S., red., O rozwoju języka i myślenia dziecka, Warszawa 1968

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 23-07-2022 08:56)