SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Pedagogika rodziny |
Kod przedmiotu | 05.9-WP-PEDP-PRODP |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Występuje w specjalnościach | Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest nabycie pedagogicznej wiedzy na temat rodziny, (jej struktury, specyfiki oraz współczesnych dla niej zagrożeń) oraz zrozumienie znaczenia i istoty wychowawczego i opiekuńczego funkcjonowania rodziny; ukazanie związku pedagogiki rodziny z psychologią i socjologią; rozwijanie umiejętności kształtowania kultury pedagogicznej rodziców oraz popularyzacji wiedzy z obszaru pedagogiki rodziny.
Wstęp do pedagogiki, teoretyczne podstawy wychowania, wprowadzenie do psychologii.
Wykałady:1) Wprowadzenie w problematykę rodziny. Różne ujęcia rodziny i różne sposoby jej definiowania. Funkcje rodziny.2) Pedagogiczna typologizacja rodzin. 3) Rodzina a rozwój dziecka. Znaczenie rodziny w życiu dziecka. Rola więzi emocjonalnych w rodzinie i ich wpływ na rozwój i funkcjonowanie dziecka. Przeobrażenia więzi emocjonalnych w rodzinie. Zaburzenia więzi emocjonalnych w rodzinie – przyczyny i skutki. 4) Postawy rodzicielskie i style wychowawcze rodziców. Pozytywne i negatywne postawy rodzicielskie oraz ich wpływ na rozwój i funkcjonowanie dziecka. 5) Rodzina w ujęciu systemowym (podstawowe pojęcia, fazy rozwoju rodziny). Charakterystyka systemów rodzinnych 6) Modele funkcjonowania rodziny (modele strukturalne i operacyjne) Pozycja dziecka w rodzinie i jej wyznaczniki.
Ćwiczenia: 1) Rodzina dysfunkcyjna i rodzina funkcjonująca w sposób prawidłowy 2) Relacje małżeńskie i partnerskie jako fundament rodziny 3) Współczesne macierzyństwo i ojcostwo. Rodzina współczesna i jej przemiany. Zagrożenia współczesnej rodziny 4) Błędy wychowawcze. Źródła błędnych zachowań rodziców. Skutki błędów wychowawczych. 5)Rodzina z dzieckiem specjalnej troski. Nowa sytuacja rodziny i zachodzące w niej zmiany. Fazy przystosowania się rodziców (rodziny), do nowej sytuacji. Sytuacja i reakcje rodzeństwa. 6) Rodzina niepełna i jej specyfika. Przyczyny niepełnej struktury rodzin. Problemy samotnego rodzicielstwa. Psychoemocjonalna sytuacja dziecka wychowującego się w rodzinie niepełnej. 7) Rodzina zrekonstruowana. Znaczenie rodziców naturalnych. Specyfika roli ojczyma i macochy. Najczęstsze problemy rodzin zrekonstruowanych. Sytuacja dzieci w rodzinie. 8) Dziecko w rodzinie dysfunkcyjnej. Dziecko żyjące w biedzie. Dziecko osamotnione. Dziecko bite i wykorzystywane. Dziecko w rodzinie alkoholowej. Dziecko telewizyjne i komputerowe. 9) Relacje rodzina – szkoła. Współuczestnictwo rodziców w procesie edukacji dzieci. Syntonia oddziaływań wychowawczych rodziny i szkoły. Przyczyny niedomogów współdziałania rodziny i szkoły. Formy kształtowania kultury pedagogicznej rodziców. Popularyzacja wiedzy z obszaru pedagogiki rodziny. 10) Obszary i możliwości pedagogicznego i socjalnego wspomagania współczesnej rodziny polskiej.
Wykłady - wykład z prezentacją multimedialną.
Ćwiczenia – dyskusja, prezentacja multimedialna, metoda sytuacyjna, metoda przypadków, praca w grupach.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady
Egzamin pisemny z wykładów
Zaliczenie egzaminu to uzyskanie najmniej 60% punktów. Ocenę z egzaminu wylicza się na podstawie punktów uzyskanych z kolokwium, które są przeliczane na stopnie (94-100% = 5,0; 85-93%=4,5; 76-84%=4,0; 68-75%=3,5; 60-67%=3,0; 0-59%=2)
Ćwiczenia
Ocena zostanie wystawiona na podstawie pracy studenta na zajęciach (aktywność) oraz kolokwium, pracy pisemnej i prezentacji.
Zaliczenie kolokwium to uzyskanie najmniej 60% punktów. Ocenę z kolokwium wylicza się na podstawie punktów uzyskanych z kolokwium, które są przeliczane na stopnie (94-100% = 5,0; 85-93%=4,5; 76-84%=4,0; 68-75%=3,5; 60-67%=3,0; 0-59%=2)
Ocena końcowa z ćwiczeń to średnia arytmetyczna ocen z kolokwium, pracy pisemnej, prezentacji i aktywności na zajęciach.
Ocena końcowa
Średnia arytmetyczna pozytywnych ocen z ćwiczeń i wykładów.
Zmodyfikowane przez dr Elżbieta Turska (ostatnia modyfikacja: 15-04-2022 23:54)