SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Diagnoza pedagogiczna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Diagnoza pedagogiczna
Kod przedmiotu 05.9-WP-PEDP-DP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Występuje w specjalnościach Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Tomasz Fetzki
  • dr hab. Grażyna Gajewska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest:

  • nabycie wiedzy na temat celów i zasad diagnozy pedagogicznej,
  • nabycie umiejętności projektowania i poprawnego prowadzenia badań służących diagnozie pedagogicznej.

Wymagania wstępne

Student posada wiedzę na temat procesów rozwojowych człowieka oraz podstawową wiedzę na temat dysfunkcji rozwojowych, zdobytą na przedmiotach: "Biomedyczne podstawy rozwoju człowieka i wychowania", "Wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej" oraz "Psychologia rozwoju człowieka w ciągu życia". 

Zakres tematyczny

Tematyka wykładów:

  • Definicje diagnozy, przedmiot diagnozy, źródła poznania diagnostycznego.
  • Specyfika diagnozy pedagogicznej na tle innych diagnoz,
  • Typy diagnoz, etapy diagnozy, diagnoza pełna i niepełna. 
  • Etyczne aspekty diagnozy pedagogicznej.
  • Podstawowe środowiska wychowawcze i ich charakterystyka.
  • Kontakt diagnostyczny, cechy kontaktu diagnostycznego, wskaźniki prawidłowego i pozornego kontaktu diagnostycznego, techniki nawiązywania i podtrzymywania kontaktu diagnostycznego, opór w kontakcie diagnostycznym i sposoby przezwyciężania go.

Tematyka ćwiczeń:

  • Diagnoza sytuacji dziecka w rodzinie, diagnoza sytuacji socjalno-wychowawczej dziecka w rodzinie, diagnoza poziomu zaspokojenia potrzeb dziecka w rodzinie.
  • Diagnoza przypadków przemocy wobec dziecka w rodzinie.
  • Diagnoza sytuacji dziecka w szkole, diagnoza gotowości szkolnej dziecka oraz sytuacji społecznej w klasie szkolnej, diagnoza zachowania się dziecka w szkole.
  • Wzory narzędzi diagnostycznych. Analiza i interpretacja rysunków dzieci. 
  • Systematyka rodzajów cech diagnozowanych przedmiotów. Znaczenie cech dla stawianych diagnoz.
  •  Diagnoza pedagogiczna dziecka i instytucji pozarodzinnych i pozaszkolnych.
  • Ćwiczenie prowadzenia diagnozy na podstawie wybranych formularzy diagnostycznych.
  • Projekt: opracowanie formularza narzędzia diagnostycznego przeznaczonego do badania wybranego typu zaburzenia lub oboczności w rozwoju.

Metody kształcenia

  • wykład: wykład tradycyjny i dialogowy, prezentacja multimedialna.
  • ćwiczenia audytoryjna i laboratoryjna: dyskusja, pokaz, metoda sytuacyjna, metoda projektów, inscenizacja, praca indywidualna, praca w grupach.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady:

Egzamin z problematyki wykładów (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).

Ćwiczenia:

Średnia arytmetyczna ocen z:

  • aktywnego udziału w zajęciach, w tym prób diagnozowania z pomocą wybranych narzędzi diagnostycznych,
  • pracy zaliczeniowej (projekt narzędzia diagnostycznego),
  • kolokwium z problematyki ćwiczeń (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).

Ocena końcowa:

Oceną końcową z przedmiotu jest średnia arytmetyczna ocen z wykładów i ćwiczeń.

Frekwencja:

Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia).

Literatura podstawowa

  1. Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna: podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2008.
  2. Jarosz E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice 2004.
  3. Guziuk M., M. Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice, Warszawa 2012.
  4. Wybrane formularze diagnozy funkcjonalnej.

Literatura uzupełniająca

  1. Badura J., Lepalczyk I., Elementy diagnostyki pedagogicznej, Warszawa 1987.
  2. Harlen, W. Assessment of learning, Thousand Oaks 2007
  3. Konarzewski S., Jak uprawiać badania oświatowe: metodologia praktyczna, Warszawa 2000.
  4. Niemierko B., Diagnostyka edukacyjna. Podręcznik akademicki, Warszawa 200

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Tomasz Fetzki (ostatnia modyfikacja: 21-04-2022 15:44)