SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Profilaktyka społeczna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Profilaktyka społeczna
Kod przedmiotu 14.0-WP-PEDP-PROSP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Występuje w specjalnościach Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Lidia Wawryk
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest:

  • poznanie wiedzy na temat profilaktyki społecznej w Polsce i za granicą.
  • poznanie celów, zadań, poziomów profilaktyki i strategii profilaktycznych,
  • zapoznanie z obszarami skutecznej profilaktyki w szkole i środowisku lokalnym,
  • zapoznanie z ofertą standaryzowanych programów wychowawczo-profilaktycznych,
  • kształtowanie umiejętności dokonywania diagnozy dziecka ujawniającego przejawy niedostosowania społecznego.
  • poznanie wiedzy i kształtowanie umiejętności dotyczących tworzenia programów wychowawczo-profilaktycznych. 

 

 

 

Wymagania wstępne

Student posiada podstawowe informacje na temat niedostosowania społecznego.

 

Zakres tematyczny

Problematyka wykładów:

Powstawanie i rozwój zachowań aspołecznych oraz mechanizmy psychospołeczne.

Biopsychiczne i środowiskowe uwarunkowania nieprzystosowania społecznego dzieci i młodzieży.

Rola diagnozy w pracy z dzieckiem niedostosowanym społecznie.

System opieki i profilaktyki nad dzieckiem niedostosowanym społecznie.

Istota profilaktyki społecznej - koncepcje i definicje.

Rola czynników ryzyka i czynników chroniących w profilaktyce.

Modele profilaktyki. Poziomy i strategie profilaktyczne.

Zasady konstruowania programów wychowawczo-profilaktycznych. Analiza standaryzowanych programów profilaktycznych. 

Problematyka ćwiczeń:

Istota niedostosowania społecznego i profilaktyki społecznej. 

Diagnoza dziecka niedostosowanego społecznie.

Obszary działań profilaktycznych w szkole:

  • profilaktyka agresji (mechanizmy agresji, programy profilaktyczne),
  • profilaktyka cyberprzemocy (istota zjawiska, procedury interwencyjne),
  • profilaktyka przemocy domowej (mechanizmy, działania profilaktyczne wobec dziecka doznającego przemocy),
  • profilaktyka uzależnienia od alkoholu i współuzależnienia (praca z dziećmi z rodziny dysfunkcyjnej),
  • profilaktyka narkomanii,
  • profilaktyka samobójstw,
  • profilaktyka subkultur
  • profilaktyka sekt. 

 

Metody kształcenia

Wykłady – wykład problemowy, wykład konwersatoryjny.

Ćwiczenia – dyskusja, gry symulacyjne, praca w grupach.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Warunkiem zaliczenia jest egzamin pisemny testowy z pytaniami otwartymi. Warunkiem oceny pozytywnej jest uzyskanie 60% pozytywnych odpowiedzi.

Ćwiczenia

Aktywne uczestnictwo studenta na zajęciach (m.in. prezentowanie własnych podglądów formułowanych na podstawie literatury przedmiotu);  test z pytaniami otwartymi i zamkniętymi. Warunkiem oceny pozytywnej jest uzyskanie 60% pozytywnych odpowiedzi. Ocenę końcową wylicza się na podstawie punktów uzyskanych z testu zaliczeniowego, które są przeliczane na stopnie według skali 94-100%=5,0, 85-93%=4,5, 76-84%=4,0, 68-75%=3,5, 60-67%= 3,0, 0-59%=2.

Ocena końcowa: średnia ocen zaliczenia wykładów i ćwiczeń.

Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest  zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia). 

 

 

 

Literatura podstawowa

1. Balcerek-Kałek B., Budowanie szkolnych programów profilaktyki, Warszawa 2003.

2. Borzucka-Sitkiewicz K., Kowalczewska-Grabowska K. Profilaktyka społeczna. Aspekty teoretyczno-metodyczne. Katowice 2013.

3. Deptuła M., Potorska A., Borsich Sz. (red.). Wczesna profilaktyka problemów w rozwoju psychospołecznym i ryzykownych zachowań dzieci i młodzieży. Warszawa 2018.

4. Gaś Z., Profilaktyka w szkole, Warszawa 2006.

5. Szymańska J., Programy profilaktyczne: podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki, Warszawa 2002.

Literatura uzupełniająca

1. Maisto S.A., Galizio M., Connors G.J., Uzależnienia, Zażywanie i nadużywanie, Warszawa 2000.

2. Jędrzejko M. (red.). Człowiek wobec uzależnień. Poznań 2010.
3. Prejs B., Subkultury młodzieżowe, Katowice 2005.
4. Prokop J., Uwaga rodzice! Sekty, Warszawa 1994.

5. Olweus D., Limber S. P., Bullying in school: Evaluation and dissemination of the Olweus Bullying Prevention Program. American Journal of Orthopsychiatry, 2010, 80.

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Lidia Wawryk (ostatnia modyfikacja: 19-04-2022 09:57)