Przygotowanie przyszłych pedagogów do prowadzenia, organizowania i koordynowania na terenie szkoły (placówki) szeroko rozumianej pracy w zakresie wspomagania rozwoju psychicznego i efektywności uczenia się uczniów, udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, rodzicom, nauczycielom przy współpracy z instytucjami pozaszkolnymi;
Wyposażenie studentów w możliwie duży zasób wiadomości i umiejętności z wymienionych wyżej zakresów i przygotowanie ich do wykorzystania nabytych wiadomości i umiejętności w praktyce zawodowej.
Wymagania wstępne
Wiedza z zakresu wychowania, bio-psycho-fizycznego rozwoju dzieci i młodzieży, niepełnosprawności, niedostosowania społecznego oraz konstruowania programów wychowawczo-profilaktycznych.
Zakres tematyczny
Problematyka wykładów:
Szkoła, jako środowisko wychowawcze – ogólna charakterystyka szkoły, jako instytucji edukacyjnej, jej funkcje, organizacja.
Specyfika zawodu pedagoga szkolnego: koncepcje pracy pedagoga szkolnego, warunki pracy i zatrudnienia, wymagane kwalifikacje, zadania pedagoga szkolnego, odpowiedzialność zawodowa, powinności, uprawnienia, warsztat pracy.
Dokształcanie i doskonalenie zawodowe pedagogów szkolnych.
Problematyka ćwiczeń:
Projektowanie pracy pedagoga szkolnego: organizacja pracy, wymagana dokumentacja – praktyczne projektowanie pracy, dbanie o wizerunek.
Zagrożenia rozwoju uczniów i wychowania w szkole a rola pedagoga.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w pracy pedagoga – koordynacja pracy, wymogi legislacyjne.
Badania diagnostyczne w pracy pedagoga szkolnego (w tym badania socjometryczne). Przeciwdziałanie odrzuceniu rówieśniczemu, kształtowanie umiejętności współpracy w klasie.
Współpraca szkoły i pedagoga ze środowiskiem lokalnym.
Cechy osobowościowe i kompetencje pedagoga. Działania interwencyjne i mediacyjne w pracy pedagoga szkolnego (chociaż nie jestem pewna, czy mediacji nie ma na innym przedmiocie). Kształtowanie motywacji do nauki.
Syndrom nieadekwatnych osiągnięć szkolnych .
Budowanie pozytywnej samooceny u uczniów.
Metody kształcenia
Wykłady – wykład konwencjonalny z prezentacją slajdów, wykład z prezentacją multimedialną (power-point), konwersatoryjny.
Ćwiczenia – zajęcia ćwiczeniowe z wykorzystaniem metod: burzy mózgów, giełdy pomysłów, pracy w grupach, pracy z dokumentem źródłowym (akty prawne), oglądowych (wizyta u pedagoga szkolnego).
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykłady
Egzamin z całości materiału w formie testu składającego się z pytań zamkniętych i otwartych z progami punktowymi (60% maksymalnej liczby punktów – ocena dost., 70% dst+, 80% db, 90% db+, 100% bdb) bądź w formie ustnej lub pisemnej – wybór studenta.
Ćwiczenia
Ocena indywidualnej aktywności w toku zajęć (na każdych ćwiczeniach) (20% oceny), przygotowanie pracy kontrolnej (terenowej) nt. warsztatu pracy pedagoga i problemów rozwiązywanych przez niego w konkretnej szkole – praca indywidualna (30% oceny), kolokwium z treści zrealizowanych na ćwiczeniach (progi punktowe jw.) (50% oceny).
Ocena końcowa
Średnia arytmetyczna ocen cząstkowych – ćwiczeń i wykładów.
Literatura podstawowa
Aktualne akty prawne w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
Domagała-Kręcioch A. (2021). Pedagog szkolny. Homo viator w labiryncie życia szkolnego. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls".
Gajewska G., Szczęsna A., Doliński A., Teoretyczno-metodyczne aspekty warsztatu pedagoga: scenariusze zajęć wychowawczych, T. II-V, Zielona Góra, 2002-2008.
Gajewska, G. G. i Zapeński, P. (2018). Odpowiedzialność w edukacji versus dylematy etyczne pedagogów w kreowaniu postaw jednostkowych uczniów. Horyzonty Wychowania, 17 (41), 135 – 148, DOI: 10.17399/HW.2018.174109.
Lewandowska – Kidoń, T., Kalinowska – Witek, B. (2016). Rola pedagoga szkolnego w szkolnym systemie pomocy psychologiczno – pedagogicznym. Lublin: Wyd. UMCS.
Sałasiński M., Badziukiewicz B., Vademecum pedagoga szkolnego, Warszawa 2003.
Zajdel K., Wawryk L. (2022), Drogi do demoralizacji dzieci i młodzieży. Uwarunkowania i diagnoza, Wydawnictwo Impuls
Zajdel K. (2019), Społeczne i indywidualne wymiary oceny szkolnej, Impuls, Kraków.
Każdorazowo uaktualniana, ustalana i przekazywana przez prowadzącego.
Literatura uzupełniająca
Bobik, B. (2018). Uwarunkowania pracy i zadania pedagogów szkolnych w świetle ich wypowiedzi. Problemy Opiekuńczo – Wychowawcze, 10, 11-24, DOI: 10.5604/01.3001.0013.0142.
Chomczyńska-Rubacha M., Szkolne środowisko uczenia się, [w:] Pedagogika: podręcznik akademicki, red. Kwieciński Z., Śliwerski B., T. II, Warszawa 2004.
Dzierzgowska, Rodzice w szkole: poradnik dla dyrektorów szkół, nauczycieli i rodziców, Warszawa 1999.
Ferenz K., Kozioł E., red., Kompetencje nauczyciela – wychowawcy, Zielona Góra 2002.
Gwizdek B., Sołtys E., Profilaktyka w szkole, rola i zadania pedagoga szkolnego, „Remedium”, 2004, 1.
Jundziłł I., Rola zawodowa pedagoga szkolnego, Warszawa 1980.
Letkiewicz J., Miejsce i rola pedagoga, „Edukacja i Dialog”, 1995, 8.
Matyjas B., Profilaktyka i resocjalizacja w pracy pedagoga szkolnego, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze”, 2002, 9.
Każdorazowo uaktualniana, ustalana i przekazywana przez prowadzącego.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Grażyna Gajewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 20-04-2022 19:08)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.