SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Emisja i higiena głosu |
Kod przedmiotu | 05.0-WP-PEDP- EHG |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Występuje w specjalnościach | Logopedia i terapia pedagogiczna, Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka, Poradnictwo i socjoterapia, Resocjalizacja z prewencją kryminalną, Resocjalizacja z przygotowaniem do pracy w służbach mundurowych |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 15 | 1 | 15 | 1 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami emisji i higieny głosu. Poznanie podstawowych ćwiczeń usprawniających aparat głosowy.i ich praktycznym wykorzystaniu w pracy nauczycielskiej
Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu psychologii rozwojowej człowieka, pedagogiki.
Cele i zadania przedmiotu emisja i higiena głosu.
Głos – podstawowym narzędziem pracy nauczyciela (środek przekazu dydaktycznego)
Głos jako podstawowe narzędzie autoprezentacji, ekspresji, komunikacji.
Ciało jako zbiór rezonatorów (rezonatory: głowowy, piersiowy, brzuszny; sposoby kierowania dźwięku, praca nad barwą głosu).
Ćwiczenia usprawniające aparat głosotwórczy.
Sztuka mówienia sztuka śpiewania (ekspresja wypowiedzi, mowa ciała, ćwiczenia intonacji).
Praca z tekstem – praktyczne wykorzystanie ćwiczeń artykulacyjnych.
Higiena głosu (najczęstsze dolegliwości i schorzenia głosowe, uwarunkowania).
Ćwiczenia relaksacyjne pomocne w prawidłowej emisji głosu.
Metody ekspresyjne, asymilacji wiedzy.gry głosowe, prezentacje
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Konwersatoria
Zaliczenie z oceną na podstawie aktywnej obecności i dyskusji studentów, pracy pisemnej i autoprezentacji.
Ocena końcowa
Ocena końcowa jest oceną z konwersatoriów.
ocena bdb- aktywność na zajęciach, dyskusja na temat literatury przedmiotu, przygotowanie prezentacji, poprawne zaliczenie kolokwium,
ocena db- aktywność na zajęciach, przygotowanie prezentacji, zaliczenie kolokwium
ocena dst- aktywność na zajęciach, zaliczenie kolokwium
ocena ndst- brak zaangażowania, negatywny wynik kolokwium
1. Kataryńczuk -Mania L., Kowalkowska I., red., Profilaktyka i rehabilitacja głosu, mowy, Zielona Góra 2006.
2. Łasiński G., Sztuka prezentacji, Poznań 2000.
3. Kisiel M., Emisja i higiena głosu w pracy dydaktyczno - wychowawczej nauczyciela, Dąbrowa Górnicza 2012
4. Kataryńczuk-Mania L. red., Emisja głosu w przestrzeni edukacyjnej, artystycznej i terapeutycznej, Zielona Góra 2020
5. Jahn A., red., The Singer`s Guide to Complete Health, New York, Oxford Universitu Press, 2012
1.. Binkuńska E., Higiena i emisja głosu mówionego, Bydgoszcz 2012
2. Jackiewicz U., Wybrane zagadnienia z emisji głosu - praca z dziećmi, Płock 2003
3. Szkiełkowska A., Kazanecka E., Emisja głosu : wskazówki metodyczne, Warszawa 2011
4. Tarasiewicz B., Mówię i śpiewam świadomie, Krakow 2003
Dopuszcza się 1 nieobecność na zajęciach
Zmodyfikowane przez dr hab. Lidia Kataryńczuk-Mania, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 24-04-2022 20:57)