SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Emisja i higiena głosu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Emisja i higiena głosu
Kod przedmiotu 05.0-WP-PEDP- EHG
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Występuje w specjalnościach Logopedia i terapia pedagogiczna, Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka, Poradnictwo i socjoterapia, Resocjalizacja z prewencją kryminalną, Resocjalizacja z przygotowaniem do pracy w służbach mundurowych
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Lidia Kataryńczuk-Mania, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 15 1 15 1 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami emisji i higieny głosu. Poznanie podstawowych ćwiczeń usprawniających aparat głosowy.i ich praktycznym wykorzystaniu w pracy nauczycielskiej 

Wymagania wstępne

Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu psychologii rozwojowej człowieka, pedagogiki.

Zakres tematyczny

Cele i zadania przedmiotu emisja  i higiena głosu.

Głos – podstawowym narzędziem pracy nauczyciela (środek przekazu dydaktycznego)

Głos jako podstawowe narzędzie autoprezentacji, ekspresji, komunikacji.

Ciało jako zbiór rezonatorów (rezonatory: głowowy, piersiowy, brzuszny; sposoby kierowania dźwięku, praca nad barwą głosu).

Ćwiczenia usprawniające aparat głosotwórczy.

Sztuka mówienia sztuka śpiewania (ekspresja wypowiedzi, mowa ciała, ćwiczenia intonacji).

Praca z tekstem – praktyczne wykorzystanie ćwiczeń artykulacyjnych.

Higiena głosu (najczęstsze dolegliwości i schorzenia głosowe, uwarunkowania).

Ćwiczenia relaksacyjne pomocne w prawidłowej emisji głosu.

Metody kształcenia

Metody ekspresyjne, asymilacji wiedzy.gry głosowe, prezentacje

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Konwersatoria

Zaliczenie z oceną na podstawie aktywnej obecności i dyskusji studentów, pracy pisemnej i autoprezentacji.

Ocena końcowa

Ocena końcowa jest oceną z konwersatoriów.

ocena bdb- aktywność na zajęciach, dyskusja na temat literatury przedmiotu,  przygotowanie prezentacji, poprawne zaliczenie kolokwium, 

ocena db- aktywność na zajęciach, przygotowanie prezentacji, zaliczenie kolokwium

ocena dst- aktywność na zajęciach, zaliczenie kolokwium

ocena ndst- brak zaangażowania, negatywny wynik kolokwium

Literatura podstawowa

 

1.      Kataryńczuk -Mania L., Kowalkowska I., red., Profilaktyka i rehabilitacja głosu, mowy, Zielona Góra 2006.

2.      Łasiński G., Sztuka prezentacji, Poznań 2000.

3.      Kisiel M., Emisja i higiena głosu w pracy dydaktyczno - wychowawczej nauczyciela, Dąbrowa Górnicza 2012

4.     Kataryńczuk-Mania L. red., Emisja głosu w przestrzeni edukacyjnej, artystycznej i terapeutycznej, Zielona Góra 2020

5.     Jahn A., red., The Singer`s Guide to Complete Health, New York, Oxford Universitu Press, 2012

Literatura uzupełniająca

1..      Binkuńska E., Higiena i emisja głosu mówionego, Bydgoszcz 2012

2.      Jackiewicz U., Wybrane zagadnienia z emisji głosu - praca z dziećmi, Płock 2003

3.      Szkiełkowska A., Kazanecka E., Emisja głosu : wskazówki metodyczne, Warszawa 2011

4.      Tarasiewicz B., Mówię i śpiewam świadomie, Krakow 2003

Uwagi

Dopuszcza się 1 nieobecność na zajęciach


Zmodyfikowane przez dr hab. Lidia Kataryńczuk-Mania, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 24-04-2022 20:57)