SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej z małym dzieckiem - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej z małym dzieckiem
Kod przedmiotu 05.9-WP-PEDP-MPMD
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Grażyna Gajewska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem laboratoriów jest:

  1. Poznanie metodyki pracy opiekuńczo – wychowawczej z małym dzieckiem realizowanej w instytucjach opieki w systemie pomocy społecznej dla dzieci do lat trzech oraz formach pieczy zastępczej, a także dla dzieci w wieku przedszkolnym będących w systemie oświatowym.
  2. Kształtowanie kompetencji refleksyjnego praktyka – opiekuna – wychowawcy, nauczyciela oraz umiejętności tworzenia i modyfikacji warsztatu opiekuna-wychowawcy młodszych dzieci.
  3. Poznanie i adekwatne, refleksyjne zastosowanie metod i form pracy opiekuńczo-wychowawczej. Rozwijanie kompetencji metodycznych z zakresu pracy opiekuńczo-wychowawczej tzn.: umiejętności dostosowania metod i form pracy do wymagań grupy i umiejętności przygotowania dokumentacji pracy opiekuńczo-wychowawczej. Analizowanie i projektowanie prostych scenariuszy zajęć.

Wymagania wstępne

-

Zakres tematyczny

Problematyka laboratoriów:

  1. Poznanie specyfiki metodyki pracy opiekuńczo – wychowawczej z małym dzieckiem, instytucji pomocy społecznej dla dzieci do lat trzech (klubów dziecięcych, niani, żłobków), a także dla dzieci w wieku przedszkolnym będących w systemie oświatowym.
  2. Małe dzieci w placówkach opiekuńczo – wychowawczych pieczy zastępczej (ośrodki preadopcyjne, rodziny zastępcze o charakterze pogotowia rodzinnego.
  3. Kształtowanie kompetencji refleksyjnego praktyka – opiekuna – wychowawcy, nauczyciela oraz umiejętności tworzenia i modyfikacji warsztatu opiekuna-wychowawcy, nauczyciela młodszych dzieci.
  4. Poznanie i adekwatne, refleksyjne zastosowanie metod i form pracy opiekuńczo-wychowawczej z młodszym dzieckiem.
  5. Rozwijanie kompetencji metodycznych z zakresu pracy opiekuńczo-wychowawczej tzn.: umiejętności dostosowania metod i form pracy do wymagań grupy, do możliwości małych dzieci na danym etapie rozwoju, współpracy z rodzicami i umiejętności przygotowania dokumentacji pracy opiekuńczo-wychowawczej (scenariusze zajęć).
  6. Student ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań opiekuńczo – wychowawczych w pracy z młodszym dzieckiem, normach, procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności pedagogicznej

Metody kształcenia

praca w grupach, gry dydaktyczne, inscenizacje, gry symulacyjne, praca z książką i innymi dokumentami wymaganymi w instytucjach opiekuńczo – wychowawczych dla małych dzieci, metody ekspresyjne, dyskusja, burza mózgów.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Podstawą zaliczenia laboratorium jest: ocena samodzielnie przygotowanych scenariuszy zajęć opiekuńczo - wychowawczych (kryteria oceny: formułowanie adekwatnych celów zajęć, dobór odpowiednich do tematu metod i form pracy, innowacyjność, twórczość) – 50% oceny; ocena aktywnego udziału w zajęciach tj. poziomu wiedzy z zakresu metodyki form opieki i wychowania małego dziecka, umiejętności i kompetencji jej realizowania (50% oceny).

Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z laboratoriów.

Literatura podstawowa

  1. Gajewska, G., Szczęsna, A., Rewińska, E. (2004). Warsztat opiekuna – wychowawcy młodszych dzieci. Scenariusze zajęć z zastosowaniem opowieści wychowawczej. T.6, Zielona Góra: PEKW Gaja.
  2. Kolankiewicz, M. (2017). Dzieci poza rodziną. Raport Dzieci się liczą. Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę. „Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka”, Vol. 16, nr 1.
  3. Kurcz, A. (2015). Standardy ochrony małego dziecka przed zaniedbaniem w środowisku żłobka i ich rola w zapobieganiu krzywdzenia dziecka w rodzinie. W: M. Orłowska, M. Gościniewicz, G. Pisarczyk (red.), (Prze)moc w rodzinie. Instytucjonalne formy (po)mocy (s. 339–356). Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”.
  4. Sprawozdanie Rady Ministrów z realizacji ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 w 2017 r. (2018). Pobrane z: 30.10.2019, https://www.gov.pl/attachment/5293ed48-5708-4fc8-8449-7d882d418653.
  5. Ustawa z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3. Dz.U. z 2011 r., nr 45, poz. 235. Pobrane z: ttp://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20110450235. 
  6. Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. Dz.U.z 2011 r., poz. 998. Pobrane z: http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20111490887.
  7. Każdorazowo uaktualniana i przekazywana studentom.

Literatura uzupełniająca

  1. Appelt, K., Mielcarek, M. Opieka i wychowanie. Wczesne dzieciństwo. Seria II. Opieka i wychowanie w okresie dzieciństwa i dorastania. Tom 1. W: Niezbędnik dobrego nauczyciela. A. I. Brzezińska (red.). Pobrano z: 30.04.2020: file:///C:/Users/GAJA/Downloads/NDN_Opieka_i_wychowanie_1_Wczesne_dziecinstwo (1).pdf
  2. Cieślowska E. (2005). Opinie rodziców na temat opieki nad dzieckiem w żłobku. Niepublikowana praca magisterska napisana pod kierunkiem dr hab. Grażyny Gajewskiej, prof. UZ. Zielona Góra: UZ.
  3. Czub, M. Rozwój dziecka wczesne dzieciństwo. Seria I. Rozwój w okresie dziecińsrwa i dorastania. Tom 1, W: Niezbędnik dobrego nauczyciela. A. I. Brzezińska (red.). Pobrano z: 30.04.2020: file:///C:/Users/GAJA/Downloads/NDN_Rozwoj_dziecka_1_Wczesne_dziecinstwo.pdf
  4. Drzymała K. (2013). Niania w rodzinie w opinii rodziców na wybranych przykładach. Niepublikowana praca magisterska napisana pod kierunkiem dr hab. Grażyny Gajewskiej, prof. UZ. Zielona Góra: UZ.
  5. Gajewska G. (2009). Pedagogika opiekuńcza. Elementy metodyki. Zielona Góra.
  6. Lazarowicz, A. (2018). Jak założyć żłobek lub klub dziecięcy? Wszystko co warto wiedzieć. Dostęp: 7.03.2019: https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-jak-zalozyc-zlobek-klub-dzieciecy
  7. Maciejewska (Szulgacz) N. (2014). Rola rodziców w procesie usamodzielniania się dziecka w wieku od 7 miesięcy do 3 lat. Na przykładzie placówek w Głogowie. Niepublikowana praca magisterska napisana pod kierunkiem dr hab. Grażyny Gajewskiej, prof. UZ. Zielona Góra: UZ.
  8. Poradnik dla wychowawców i opiekunów żłobków. Pobrano z: 30.04.2020: https://www.zlobek.info.pl/category/poradnik-dla-zlobkow/
  9. Program Maluch+. Pobrano z: 30.04.2020: https://www.gov.pl/web/rodzina/programy-i-projekty-program-maluch
  10. Strony internetowe opiekunów dzieci do lat trzech. Np.: facebook: grupa żłobkowe ciocie: https://www.facebook.com/groups/705636876200342/
  11. Każdorazowo uaktualniana i przekazywana studentom.

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Grażyna Gajewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-04-2022 05:50)