Poznanie metodyki pracy opiekuńczo – wychowawczej z małym dzieckiem realizowanej w instytucjach opieki w systemie pomocy społecznej dla dzieci do lat trzech oraz formach pieczy zastępczej, a także dla dzieci w wieku przedszkolnym będących w systemie oświatowym.
Kształtowanie kompetencji refleksyjnego praktyka – opiekuna – wychowawcy, nauczyciela oraz umiejętności tworzenia i modyfikacji warsztatu opiekuna-wychowawcy młodszych dzieci.
Poznanie i adekwatne, refleksyjne zastosowanie metod i form pracy opiekuńczo-wychowawczej. Rozwijanie kompetencji metodycznych z zakresu pracy opiekuńczo-wychowawczej tzn.: umiejętności dostosowania metod i form pracy do wymagań grupy i umiejętności przygotowania dokumentacji pracy opiekuńczo-wychowawczej. Analizowanie i projektowanie prostych scenariuszy zajęć.
Wymagania wstępne
-
Zakres tematyczny
Problematyka laboratoriów:
Poznanie specyfiki metodyki pracy opiekuńczo – wychowawczej z małym dzieckiem, instytucji pomocy społecznej dla dzieci do lat trzech (klubów dziecięcych, niani, żłobków), a także dla dzieci w wieku przedszkolnym będących w systemie oświatowym.
Małe dzieci w placówkach opiekuńczo – wychowawczych pieczy zastępczej (ośrodki preadopcyjne, rodziny zastępcze o charakterze pogotowia rodzinnego.
Kształtowanie kompetencji refleksyjnego praktyka – opiekuna – wychowawcy, nauczyciela oraz umiejętności tworzenia i modyfikacji warsztatu opiekuna-wychowawcy, nauczyciela młodszych dzieci.
Poznanie i adekwatne, refleksyjne zastosowanie metod i form pracy opiekuńczo-wychowawczej z młodszym dzieckiem.
Rozwijanie kompetencji metodycznych z zakresu pracy opiekuńczo-wychowawczej tzn.: umiejętności dostosowania metod i form pracy do wymagań grupy, do możliwości małych dzieci na danym etapie rozwoju, współpracy z rodzicami i umiejętności przygotowania dokumentacji pracy opiekuńczo-wychowawczej (scenariusze zajęć).
Student ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań opiekuńczo – wychowawczych w pracy z młodszym dzieckiem, normach, procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności pedagogicznej
Metody kształcenia
praca w grupach, gry dydaktyczne, inscenizacje, gry symulacyjne, praca z książką i innymi dokumentami wymaganymi w instytucjach opiekuńczo – wychowawczych dla małych dzieci, metody ekspresyjne, dyskusja, burza mózgów.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Podstawą zaliczenia laboratorium jest: ocena samodzielnie przygotowanych scenariuszy zajęć opiekuńczo - wychowawczych (kryteria oceny: formułowanie adekwatnych celów zajęć, dobór odpowiednich do tematu metod i form pracy, innowacyjność, twórczość) – 50% oceny; ocena aktywnego udziału w zajęciach tj. poziomu wiedzy z zakresu metodyki form opieki i wychowania małego dziecka, umiejętności i kompetencji jej realizowania (50% oceny).
Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z laboratoriów.
Literatura podstawowa
Gajewska, G., Szczęsna, A., Rewińska, E. (2004). Warsztat opiekuna – wychowawcy młodszych dzieci. Scenariusze zajęć z zastosowaniem opowieści wychowawczej. T.6, Zielona Góra: PEKW Gaja.
Kolankiewicz, M. (2017). Dzieci poza rodziną. Raport Dzieci się liczą. Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę. „Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka”, Vol. 16, nr 1.
Kurcz, A. (2015). Standardy ochrony małego dziecka przed zaniedbaniem w środowisku żłobka i ich rola w zapobieganiu krzywdzenia dziecka w rodzinie. W: M. Orłowska, M. Gościniewicz, G. Pisarczyk (red.), (Prze)moc w rodzinie. Instytucjonalne formy (po)mocy (s. 339–356). Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”.
Sprawozdanie Rady Ministrów z realizacji ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 w 2017 r. (2018). Pobrane z: 30.10.2019, https://www.gov.pl/attachment/5293ed48-5708-4fc8-8449-7d882d418653.
Ustawa z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3. Dz.U. z 2011 r., nr 45, poz. 235. Pobrane z: ttp://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20110450235.
Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. Dz.U.z 2011 r., poz. 998. Pobrane z: http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20111490887.
Każdorazowo uaktualniana i przekazywana studentom.
Cieślowska E. (2005). Opinie rodziców na temat opieki nad dzieckiem w żłobku. Niepublikowana praca magisterska napisana pod kierunkiem dr hab. Grażyny Gajewskiej, prof. UZ. Zielona Góra: UZ.
Drzymała K. (2013). Niania w rodzinie w opinii rodziców na wybranych przykładach. Niepublikowana praca magisterska napisana pod kierunkiem dr hab. Grażyny Gajewskiej, prof. UZ. Zielona Góra: UZ.
Gajewska G. (2009). Pedagogika opiekuńcza. Elementy metodyki. Zielona Góra.
Maciejewska (Szulgacz) N. (2014). Rola rodziców w procesie usamodzielniania się dziecka w wieku od 7 miesięcy do 3 lat. Na przykładzie placówek w Głogowie. Niepublikowana praca magisterska napisana pod kierunkiem dr hab. Grażyny Gajewskiej, prof. UZ. Zielona Góra: UZ.
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.